Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #26 Skrevet 15. august 2011 Takk for mange hyggelige meldinger. Jeg må innrømme at jeg trengte litt peptalk, men skjønner godt at mange ikke har medlindenhet Vi burde ha egenkapital, og skal nå sette inn alle kluter for å få det, men vi har ikke det. Når jeg sier "sånne som deg" så er jeg like generaliserende når du, 2017, sier at min mann er "så smart" som har klart å la lånet sitt gå til SI. Han hadde for mange år siden en psykisk knekk med veldig god grunn. Dette førte til at han skygget unna alt som heter regninger og annen post for den saks skyld. Jeg kunne ha dømt ham for dette, og stukket av i begynnelsen av forholdet. Men jeg velger å se den styrken han har som kom seg ut av det og jobbet seg halvt ihjel for å betjene denne gjelden som han har dradd med seg fra denne tiden. Jeg har aldri hatt betalingsanmerkning selv, og håper intenst på at høy utdanning og god jobb vil betale seg i form av et lån om ikke så alt for lenge.. HI
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #27 Skrevet 15. august 2011 Jeg regner med banken har en grunn for å ikke gi dere lån. 2,5 mill er uansett for mye med deres inntekt. Hvilke problemer har dere med utleier?
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #28 Skrevet 15. august 2011 Jeg ser at dem rundt oss som bor i rekkehus/hus ikke har stort mer enn oss, så det er jeg ikke sikker på. Vi kommer ikke til å betale stort mer på å betjene det lånet enn vi gjør i leie. Vår huseier opererer dessverre ikke innenfor loven, og han kommer inn i huset i tide og utide for å "fikse" ting. Han har forsøkt å kaste tingene våre på dynga fordi han mener at for eksempel de nedpakkede klærne til datteren vår er søppel. Han setter opp husleien med 1 mnd varsel og sier at han ikke forholder seg til norsk husleielov når vi trekker frem loven. Jeg har en sak inne hos jurist i leieboerforeningen. Vi ønsker ikke å flytte før vi får kjøpt oss noe fordi vi ikke vil rive jenta opp fra det hun er vant til her. Vi har aldri vært for sen med husleie, og har hjulpet ham å pusse opp huset uten å ta betalt for det, så han har ingenting å klage over. HI
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #29 Skrevet 15. august 2011 Så vakkert.... gråter en skvett jeg. Regner med at banken også faller for denne historien. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #30 Skrevet 15. august 2011 Hvis du har dnb-nor, så bytt bank. De er helt nazi på lån. Vi hadde funnet oss et lite hus til 1, 2 mill + 400 000 i fellesgjeld. Vi hadde kausjonister og 700 000 kr i samlet inntekt. Ingen anmerkninger eller noe. Vi fikk blankt nei. Så gikk vi til Nordea, fikk 1,4 mil i lån uten spørsmål engang.. Da mistet dnb-nor 2 trofaste total-kunder, alt av konti ++ hos begge ble flyttet over til Nordea. Dnb-nor mente vi ikke klarte 7000 kr i lån og husleie, når vi allerede i 2 år hadde betalt husleie der vi bodde på 7000 kr uten problemer.. Nei, prøv i en annen bank!!
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #31 Skrevet 15. august 2011 Anbefaler å prøve flere banker. Regner med at dere ihvertfall har 10 prosent i egenkapital?
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #32 Skrevet 15. august 2011 Hva med førstehjemslån fra husbanken?
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #33 Skrevet 15. august 2011 Nei de har ikke egenkapital 21.19,men kausjonist i stedet, og det bør telle. Men ser banken at dere ikke har spart en krone og din samboer i tillegg har en gammel betalingsanm. så ser helhetsbildet dårlig ut. Det at de krever 10% i egenkapital i tillegg til kausjon er litt drøyt, og det bør ikke ha noe å si at eiendommen ikke ligger i samme kommune, men jeg tror heller det er helheten her. Jobber som lånekonsulent...
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #34 Skrevet 15. august 2011 21:34 Interessant å få svar fra en som jobber inenfor feltet Jeg tror heller ikke at dette er helheten. Jeg tror ikke på at grunnen er at kausjonist bor i en annen by, men at konsulenten ikke turte å si at de la til grunn en oppgjort gjeld. Jeg skrev derfor en e-post til konsulenten og spurte direkte om det var tidligere gjeldsproblematik som var grunnen. Han har hatt trekk i lønn innenfor de tre siste lønnslippene da han ble ferdig med gjelden sin for en måned siden. Vi valgte likevel å prøve og jeg skrev en forklaring på at vi har hatt seks tuden i trekk i mnd for å bli kvitt gjelden og at den nå er ute av verden. Dersom konsulenten sier til meg at det var dette trekket som var avgjørende har jeg fått et ærlig svar og vil ikke søke på ny før vi har tre nye lønnslipper uten trekk. Anmerkningen er fjernet fra registeret og jeg mener da at banken burde følge henvisningen om at en oppgjort gjeld er ute av verden. Hun skal ringe meg i morgen, så får vi se utfallet. Jeg har ikke tenkt til å mase meg til noe, jeg vil bare ha ærlige svar og vite om det faktisk er tilfelle at vi ikke kan ha kausjonist som bor i en annen by enn oss selv.. Jeg skjønner at bankene blir skeptiske når de ser 0 i egenkapital og betalingsproblematikk i nær fortid (selv om vi egentlig har vist at vi har klart å betjene 6 tusen i trekk i månd, et trekk som nå er frigjort til for eksempel nedbetaling av boliglån.) HI
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #35 Skrevet 15. august 2011 En løsning kan jo være å høre med kommunen om toppfinansiering. Vi kjøpte hus for under en mnd siden og hadde hverken egenkap. eller kausjonist, men samlet inntekt på ca 800 000; (og før noen gyver løs på meg på hvorfor v i ikke hadde egenkap. med såpass ok årsinnkomst, så er det mange grunner til det som jeg ikke tenker å utbrodere her) Vi fikk 90 % i Dnb NOR og de siste 10 % + omkostningene i kommunen. Totalt 2,2 mill. Kommunen ser heller ikke på tidligere betalingshistorikk, men om dere faktisk kan betjene gjelden. Håper det ordner seg for dere !
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #36 Skrevet 15. august 2011 Hør med husbanken i deres kommune om de kan låne dere egenkapitalen. Det går ann hvertfall her jeg bor :-)
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #37 Skrevet 15. august 2011 Sønnen min fikk boliglån på 1.5 med 50k i EK, og resten som kausjon fra oss foreldre. Han er lærling, dog med 25k utbetalt pr måned, men det var ingen problemer med å få lån. Vi sjekket med tre banker, og det skilte 400000 tusen fra den første til den siste banken på hva de ville låne ut. Så innhent tilbud fra flere banker. Jeg ville dog ha ventet til dere har en trekkfri lønnslipp å vise frem hvis det er mulig. Ser penest ut for bankrådgiverens overordnede.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #38 Skrevet 15. august 2011 Vi hadde ikke egenkapital og banken vår ville ikke ha sikkerhet i min mors bolig. Men vi fikk lån på 1,8 til borettslagsleilighet (rekkehus), med husleie i tillegg. Men en del banker sa nei først da... Søk litt rundt. Vi har forresten 800 000 i samlet inntekt og 600 000 i studielån også,....
Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #39 Skrevet 16. august 2011 rådet herfra er å prøve en anne bank,det gjorde vi...søkte ALLE banker,men avslag,de fleste lo av oss... men tilslutt prøvde vi nordea og der var det en hyggelig dame som hjelpet oss til lån,har nesten 2,5 mill i lån p bolig ,vi har ingen egenkap.(pant i huset,) knapt 500 000 i inntekt i året.lite gjeld,(kun gjeld p bil,campingv) vi har 8 barn...men det går fint..så ikke gi opp...vi har fått nei og avslag slengt i tryne av alle banker utenom nordea....har og litt me hvilken personlig rådgiver man får....
Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #40 Skrevet 16. august 2011 Jeg tror du har litt liten økonomisk sans.. 20:48. Vi har 2,8 mill i lån og har sammlet inntekt på 800 000 .. Det går så det suser.. Vi har et barn og en til på vei, volvo , en hund , Begge har bsu kontoene i behold. Vi drar på ferier hvert år og vi sliter overhode ikke... Det er hvordan du bruker penger i det daglige som har noe å si for om lån er noe du klarer å betjene. Til Hi søk lån i en annen bank og hør med komunen om dere kan få førstegangs lån !!! Ikke gi opp..
Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #41 Skrevet 16. august 2011 Prøv å gå gjennom f.eks http://www.efinans.no. De forhandler lån for deg gjennom mange ulike banker. Det er helt gratis! Kjenner mange som har brukt dem, meg selv inkludert.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #42 Skrevet 16. august 2011 Skaff dere en bsu konto og sett inn litt penger der. Det er alltids lurt med en bsu konto. Da får man som regel gunstigere renter på lån og slikt
Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #43 Skrevet 16. august 2011 Bytt bank sier jeg, som de andre. Husker artikkel i en avis der ei som skulle ha rundt 1 000 000 i lån til leilighet, hadde fast jobb med høy lønn, og fikk beskjed om å skaffe seg en mann og komme tilbake. Så en del banker kommer med virkelig "saklige" vilkår for lånet
Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #44 Skrevet 16. august 2011 20.48 her. Nei jeg har ikke liten økonomisk sans. Heller tvert imot. Har alltid vært økonomisk. Jeg mente at de ikke fikk låne mer enn 2,5 max 3 ganger inntekten sin og at man får trekk for annen gjeld og unger. Ser at dere har mer, men det er ikke det vanlige at noen får det.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #45 Skrevet 16. august 2011 Takk for mange gode råd! Vi skal definitivt forsøke alle mulige banker, men jeg venter kanskje til 3 mnd er gått slik at det ikke synes at det har vært en betalingsproblematikk i fortiden. HI
Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #46 Skrevet 16. august 2011 Hvis dere søker lån gjennom husbanken, hos kommunen. Det teller som egensapital og vi fikk lån hos Sparebank 1 med denne ordningen i bunn. Da får dere lånt 10% som er kravet deres:)
Anonym bruker Skrevet 16. august 2011 #47 Skrevet 16. august 2011 Hvis det er deres første bolig kan dere søke kommunen om startlån, og det kan brukes som egenkapital i banken. Men du får ikke 500 tusen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå