Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #1 Skrevet 15. august 2011 Jeg er så LEI av å leie. Å betale penger til en utleier som behandler oss som dritt uten å ha noen garanti for å få bo her i fremtiden. Nå har vi søkt lån, med 750.000 i inntekt og kausjonist var det altså ikke bra nok. Vi hadde ikke egenkapital, men kausjonisten skulle gå inn som garantist. Grunnen var: Kausjonisten bor ikke innenfor samme boligmarked som vi skal kjøpe i. Det har jeg aldri hørt om før. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ha 500.000 i egenkapital for å få et lån på 2,5 millioner. Det er jo ikke mulig i overskuelig fremtid. Selv om vi ikke ville ha betalt noe mer til oss selv enn vi betaler i leie til en annen per i dag tør ikke banken å satse på oss. Vi har aldri hatt problemer med å dekke husleien vår, det burde jo telle for noe..
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #2 Skrevet 15. august 2011 Da må dere jo se dere om etter rimeligere bolig, vel..? Dersom banken mener dere ikke vil klare å betjene et så stort lån, så er det veldig bra at dere ikke fikk det innvilget. Men et mindre lån vil dere vel kunne få?
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #3 Skrevet 15. august 2011 Hvilken bank er det? Har dere betalingsanmerkninger ol fra før av? Annen gjeld? Uff, jeg fikk en kjempe dårlig magefølelse! vi har også ca samlet inntekt rundt 750tusen. Har også en husdrøm. Trodde ikke det var så vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #4 Skrevet 15. august 2011 Da ville jeg hørt i en annen bank! Vi har samme inntekt og fikk 3,5 i lån. Uten kausjonist.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #5 Skrevet 15. august 2011 Vi fikk avslag på lån i DnB nor for noen år siden, vi var to stk i fast 100% jobb, ingen barn, ingen bil. Vi byttet bank og fikk lån uten problem, vi har aldri hatt problemer med å betale for oss. Har fått to barn og bil også gitt, og enda klarer vi oss fint.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #6 Skrevet 15. august 2011 Nei, vet du hva! Bytt bank! 500 000 i egenkapital, har banken røyka sokkene sine? Og hva mener de med at kausjonisten ikke bor i deres boligmarked? Hvor langt unna bor kausjonisten da?
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #7 Skrevet 15. august 2011 Jeg tenkte at det kanskje var for høyt lån, men de ville ikke gi noe lavere heller. Rekkehus går for 2,2 og man må regne med at det bys oppover. Jeg mener at vi med vår inntekt skal kunne bo i rekkehus/hus med tanke på den leien vi betjener per i dag. Min man har hatt betalingsanmerkning på et studielån som gikk til SI for mange år siden, men dette har vi gjort opp for. Grunnen til at anmerkninger skal slettes etter oppgjort gjeld er jo at man skal få en mulighet til å komme seg videre i livet. Han har gitt avkall på egen bedrift og tatt fast jobb for å betale ned alt, og da bør han ikke straffes for feil begått i ungdommen. HI
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #8 Skrevet 15. august 2011 Sånn som reglene er nå MÅ du ha 10% av lånesummen i egenkapital, dette er regler bankene bare må følge. Vi har omtrent samme inntekt og 2,2 mill i lån, men vi hadde 500.000 i egenkapital så det var ikke noe problem. Det er veldig stor forskjell på bankene da, svogeren min som tjener 900.000,- ville låne 500.000,- da han ble alene (inskudd til boretslagleilighet), men fikk avslag av den lokale banken enda han ikke hadde noen anmerkninger. Begrunnelsen var at de ikke trodde han ville klare "husleien" til borettslaget (?). Da han tok kontakt med en annen bank kastet de nesten pengene etter han, så det er virkelig verdt et forsøk å prøve et annet sted.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #9 Skrevet 15. august 2011 Vi skal sjekke med andre banker. Min mor har stilt boligen sin som kausjon, men hun bor i hjembyen min. Det er jo helt absurd syns jeg, da eventuelle økonomiske krav kan sendes både over nett og via post. Jeg vet jo at vi burde ha egenkapital, og vi har begynt å bygge oss opp en. Nå har vi imidlertid fått problemer med huseieren vår og vi kastet oss ut i det ved hjelp av kausjonist for ikke å bli sittende i baret. Men det var ikke så vellykket.. HI
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #10 Skrevet 15. august 2011 Hvis mannen din er smart nok til å la studielånet gå så langt som til Statens Innkrevningssentral så skjønner jeg godt at banken er skeptisk til å låne ut penger til dere.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #11 Skrevet 15. august 2011 Vi fikk beskjed om at det måtte være 20%, men at de kunne vurdere å godta kausjon for resten hvis vi fikk 2-300 tusen i egenkapital. Og vi var i dialog med banken på forhånd og saksbehandler sa at vi kunne få lån ved kausjonist istedetfor egenkapital, men når kausjonisten bodde i en annen by gikk det ikke. Kanskje de har en praksis med å dukke opp på trappa til folk med balltre hvis det ikke betales? HI
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #12 Skrevet 15. august 2011 Vi har null i egenkapital. (Vi med lånet på 3,5) men har derimot også 400 000 i lån hos kommunen/start lån) det blir brukt som egenkapital for banken.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #13 Skrevet 15. august 2011 Jada, 20:17, folk som deg finnes i alle deler av samfunnet.. Du som ikke vet en ting om min mann kan ikke sette deg inn i situasjonen som førte til at hans lån ble sagt opp. Fokuser heller på at han har jobbet ræva av seg for å gjøre opp for seg og i den forbindelse betalt dobbelt så mye som lånet opprinnelig sto i. HI
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #14 Skrevet 15. august 2011 Sier som flere andre har sagt: hør med andre banker! Er du kunde i en stor bank (sparebank1, nordea ol), er det vanskeligere å få lån. Vi fikk lån på 1,7 mill, mens jeg jobba 80% som vikar, og samboeren min hadde ca 320 000 i året. Vi har kausjonist da, men trengte ikke egenkapital. Dette er i en liten lokal bank, hvor dama i skranken kan navnet på alle kundene sine, og banken skreddersyr tilbudet sitt etter det de vet om deg
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #15 Skrevet 15. august 2011 Kjære deg da, HI. "Folk som meg", definer den er du snill! Banken kjenner heller ikke mannen din, de ser bare i papirene sine at han har dårlig styring på økonomien sin. At han betalte dobbelt opp fordi han ikek gjorde opp for seg i utgangspunktet beviser jo bare hvor lur han er... humre, humre... 20.17.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #16 Skrevet 15. august 2011 OI. her fikk vi lån på 1 mill da vi hadde en inntekt og det var når mannen var lærling og tjente 14 000 i mnd. jeg var student og hadde stipend,barnetrygd og kontantstøtte, men det teller jo ikke som inntekt. vi har senere økt lånet med 600 000 til og dette fortsatt bare på en inntekt. mannen har nå 400 000 i året som ferdig elektrikker. jeg har ikke kommet meg ut i jobb enda, men blir etter endt permisjon, og da skal vi ta opp mer slik at vi kan bygge ny garasje og kjøpe større bil. Vi fikk av DNB nor, men hos sparebank 1 lo de oss midt oppi trynet. Jeg hadde villet hørt med en annen bank om jeg var dere. det heter seg vel nå at man må ha 10% egenkapital eller kausjonist på 10% av lånet. dere er førstehjemskjøpere? har dere tenkt på å søke kommunen med hjelp til egenkapital da? husbanklån liksom. ??
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #17 Skrevet 15. august 2011 Og en sak til før du angriper igjen - det er sikkert en grunn til at han ikke fikk betalt og det er sikkert synd på ham, men faktum er at lånekassen er SVÆRT runde i kantene når folk av ymse årsaker trenger betalingsutsettelse.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #19 Skrevet 15. august 2011 herregud, dibbere altså. Er det virkelig ikke lov å si sannheten her inne? ikke 20.17. (men sleng gjerne over ei bolle om du har)
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #20 Skrevet 15. august 2011 Mannen har gjort opp gjelden og da skal gamle betalingsanmerkninger ikke bety noe, er jo derfor de slettes! Hør med annen bank, det høres helt på trynet ut at dere ikke får lån med såpass mye inntekt OG kausjonist. Har man kausjonist gjør det opp for manglende egenkapital.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #21 Skrevet 15. august 2011 Bytt bank vi har 700 000 i inntekt i året, og fikk 1,9 mill i lån UTEN egenkapital! eller vi måtte jo betale 10% av kjøpesummen selv. men nå har det seg slik at kommunen gir lån opptil 200 000 i etableringslån (hvis det er første gangen dere kjøper bolig) til egenkapital. Vi fikk svar på dagen fra kommunen. Vi hadde ikke vært å søkt i kommunen når vi fikk svar fra banken at vi fikk 1,9 i lån, men vi visste jo at vi måtte betale 10% av kjøpesummen selv. Vi ventet litt med å se på hus, og dermed ventet vi med å søke i kommunen. vi fant hus, var med i budrunde og vant.. da dro vi på kommunehuset og søkte og fikk svar samme dag. Dere må også betale omkostninger, 2,5 % av kjøpesummen. Vi har ikke kausjonist. vi sparer hele 1000 kr på å ha eget hus...
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #23 Skrevet 15. august 2011 Bytt bank. Klart dere kommer til å få lån en annen plass. Det er jeg helt sikker på Masse lykke til. Hilsen meg som har 700 000 i inntekt (samlet) og med et lån på 2.6 mill.(uten kausjonist.) Banken er Nordea.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #24 Skrevet 15. august 2011 Kommunen stiller jo med egenkapitalen hvis dere ikke har selv trodde jeg. Det heter startlån og det kan du jo søke opp om på din kommunes hjemmesider. Rart at ikke banken opplyste dere om det .
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #25 Skrevet 15. august 2011 har ikke lest alle innleggene her, men utfra det jeg har lest : bytt bank. Først få betalingsanmerkningen slettet om gjelda er gjort opp, og at en kausjonist ikke kan bo i en annen by er rein skjær bull...mor mi sto akkurat kausjonist for min bror når han kjøpte leilighet og hun bor 70 mil unna, ikke noe problem. Finnes mange banker som gladelig tar i mot kunder som stiller med såpass grei lønn og kausjonist i tillegg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå