Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #1 Del Skrevet 15. august 2011 Jeg har en høy puls i utgangspunktet. Hvilepulsen min ligger på mellom 70 og 80. Makspulsen min ligger i hvertfal på over 190, sansynligvis på over 200. På en vanlig rolig joggetur der jeg kan prate hele veien ligger pulsen min gjerne på ca 160 og om jeg tar i litt spretter den raskt opp i minst 180. Jeg kan godt løpe i 30 minutter med puls på minst 180. Er det noen som vet om det er farlig? De treningsprogrammene jeg har sett sier jo ofte at jeg skal trene med en intensitet på 60 % eller 80%. 60% oppnår jeg ved vanlig rusleturtempo og 80% er lett jogging. Det stemmer jo ikke! Jeg er foresten over 40. Det betyr jo også litt. Noen som har erfaring? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143480668-noen-som-har-greie-p%C3%A5-trening-og-puls/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 15. august 2011 #2 Del Skrevet 15. august 2011 Normalt sier en vel at man skal ta utgangspunkt i makspuls på 220 og trekke fra sin egen alder. Noe som for deg vil si ca 180, og for meg (30 år) vil si 190. Dette stemmer dog ikke alltid. Jeg har testet min makspuls, og den er på ca 210. Jeg vil anbefale deg å finne din :-) Du kan gjøre det noenlunde selv ved å først jogge/løpe en stund (15-20 min), så øke tempoet til litt under sprint et par hunde meter før en oppoverbakke, og så gi på alt du klarer så lenge du bare orker oppover bakken. Når du til slutt kollapser, så ser du på pulsen du har da. Så plusser du på 5-10. Da har du omtrent makspuls. Jeg løper også med en snittpuls på ca 180 når jeg jogger en økt på 30-60 minutter. For meg er det helt uproblematisk, og da ligger jeg og veksler mellom sone 3 og 4. Jeg vil tro det med 60 og 80% ikke stemmer fordi du har høyere makspuls enn 180. Antagelig ligger du opp mot 210 slik som jeg gjør. Der jeg trener har jeg fått beskjed om at 180 er helt supert for meg å ha i snittpuls, og at jeg ikke bør komme under 160. Og så at jeg i korte intervaller godt kan presse meg opp mot 200. Lykke til med treningen :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143480668-noen-som-har-greie-p%C3%A5-trening-og-puls/#findComment-143480720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå