Gå til innhold

I dette svangerskapet fikk jeg beskjed om å ta ibux, ikke paracet...

Anbefalte innlegg

Mitt tredje svangerskap. Sliter med svært smertefulle migreneanfall og har måtte ta 2 stk paracet når det står på som værst.

Måtte på sykehuset for å få intravenøst pga kvalme i første trimester, og fikk beskjed om at forskning viser at paracet øker sjansen for å få allergibarn med noe 15%.. (dog ikke av en lege)

Jeg trodde Ibux var fy-fy mtp spontanabort.

Så jeg holder meg fortsatt til paracet når jeg må, men har blitt usikker.

Hva bruker dere som MÅ? Hva har dere fått beskjed om?

Fortsetter under...

Dette står det i felleskatalogen som de fleste leger forholder seg til:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Skal ikke brukes i 3. trimester. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Den absolutte risikoen for kardiovaskulære misdannelser er økt fra <1% til 1,5%. Risikoen antas å øke med dose og behandlingsvarighet. Overgang i morsmelk: Konsentrasjonen i morsmelk er ca. 1% av serumkonsentrasjonen. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket.

Basert på dette ville jeg IKKE ha spist ibux.. og både lege og jordmor har sagt til meg at dette må jeg overhodet ikke spise... Kun pinex/paracet om nødvendig.

Jeg ville spurt legen din om dette og henvist til felleskatalogen..

Ja, det der er ikke akkurat lesing som får meg til å ville ta ibux!

Jeg så legen min i forrige svangerskap og han sa at jeg skal holde meg til paracet.

Det var en sykepleier som sa dette til meg og at det var nyere forskning.

Jeg glemte å spørre jordmor om det jeg fikk informert på sykehuset på første kontroll, men jeg nevnte migreneanfallene og at jeg av og til må ta paracet. Hun reagerte ikke på det.

Prøver jo i størst mulig grad å holde meg unna smertestillende, men fy søren så dårlig jeg blir:(

Huff..meg over igjen..

Føler med deg altså.. kan ikke være enkelt.., Kan jo være sykepleieren har rett..men jeg personlig hadde ikke turt å stole på h*n... Ville nok ha hatt en uttalse fra en lege ja... evt jordmor..som kanskje har mer peiling på graviditet... Men fortrinnsvis lege.

Du kan jo ringe føden eventuelt? De bør jo ha peiling=)

Forstår godt du sliter.. Men tanta mi hadde migreneanfall når hun var gravid..og jeg mener hun fikk noe for d.. ikke ibux.. men noe annet.. Kan du ikke forhøre deg om d?

Jo, jeg må det nå. Det har blitt så ille. Oppkast, dundrene smerter i timesvis, det sitter i hodet og kroppen i flere dager.

Paraceten gjør jo ikke underverker, men den kan dempe det verste så jeg slipper å kaste opp av smerte.

Noe dritt!:( Takk for veiledningen:)

Annonse

Hva slags kjønn bærer du på?

Min onkel, som er fødselslege, sier at man absolutt ikke bør ta ibux, med mindre det handler om liv og død (hvilket det vel sjeldent gjør).

Man kan ta paracet, men det er forskning som indikerer at paracet kan forstyrre utviklingen av kjønnsorganer til guttefostre, så man bør begrense dette om man venter gutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...