Gå til innhold

9åring gis bort!

Anbefalte innlegg

Det er like før. Trodde trassalderen når han var 3 var ille. Men prøv den trassen kombinert med en bunke stygge ord, og en begrepsforståelse og argumentasjonsevne på nivå med en gjennomsnittlig statsleder. Gu' hjælpe meg!!!

Ikke vil han ha mat. Ikke liker han noen av klærne han har (av ett digert skap fullt liker han, dvs går han i èn joggebukse, en shorts og 2 eller 3 singletter, uansett vær). Han vil ikke rydde. Han kjeeeeeder seg. Han vil ikke gå ut. Han vil ikke ha besøk (for da må han rydde). Han bruker kun joggesko. Uansett vær. Han nekter å bruke den nye jakken han selv kjøpte seg for nesten 1000 kr for en mnd siden. Han sier selv han haaater den for den er stygg og dum og ekkel. Men der og da var den tipp-topp etter å ha prøvd sikkert 12 ulike jakker. Han orker ikke hjelpe til hjemme. Han vil ikke til pappaen. Han vil ikke være hjemme. Han VIL IKKE!!!!

Gud som jeg gleder meg til han blir 17, drikker hjemmebrennt og puler smårips. For da er det for sent, da trenger jeg faktisk ikke løfte en finger for å forsøke å oppdra ungen mer.

Men enn så lenge må jeg faktisk bite tenna sammen og forsøke å få lirka inn ettellerannet positivt i den strie kroppen. Noe bra må jeg da få til. En gang.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143480328-9%C3%A5ring-gis-bort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du skal prøve å roe deg ned litt? Sett deg ned og snakk med han. Prøv å få til noe som han skal gjøre fast hver dag. Rutiner på alt. Virker som han sliter voldsomt med å finne seg selv. Hvorfor har en 9 åring prøvd 12 jakker midt på sommeren og betalt 1000 kroner for den selv?? Du bør nok kontakte hjelp til begge to. Sykt å gå rundt å glede seg til sønnen er "17 år drikker brennvin og puler smårips for da trenger ikke du løfte en finger for å oppdra mer"?? Hva slags mor er du??

Annonse

Hihi, jeg er den beste moren min sønn kunne ønsket seg. Siden du stiller spørsmålstegn ved mine evner:

Han hadde fødselsdag for en mnd siden. Da fikk han ganske mye penger, og han valgte selv at hans kulle kjøpe seg jakke for en del av pengene. SÅ ja, jeg lot han kjøpe sin egen jakke fordi det faktisk ville øke sjangsene for at han ville bruke jakken (han har aldri likt å bruke klær, spesiellt ikke ytterklær).

Han er drittlei av å ikke ha noe å gjøre. Vi gleder oss stort til skolen begynner. Han har lest ut alle harry potter bøkene, sett alle star wars filmene, lest seg gjennom mitt arkiv med ill vit, han har lært den ene hunden en neve ubrukelige trix, han har bygd en malgruve bak fjøsen, han har øvet inn 5-6 melodier på banjoen, tatt opp 40 kg potet alene og plukket jordbær til den store gullmedaljen. Han har ingen som helst problemer med å finne seg selv. Men han har så mye stahet og fri vilje at han ikke gjør en dritt med mindre han har oppriktig lyst selv. Og han har ikke lyst til å rydde, kle på seg, spise eller vaske kopper for den saks skyld.

Bare vent til du får en slik i hus, da detter du fort ned fra pidestallen din.

He he sorry, men bare må gni det litt inn (beklager).....du kan jo få låne min 9-åring i et par uker, slik er han:

- Veldig trygg på seg selv og ikke redd for å ta kontakt med andre mennesker.

- Tar ut søppel med det samme jeg ber om det med et smil.

- Tar på seg det jeg legger frem og velger sko etter vær (okay jeg må holde igjen varme støvler en stund til)

- Forteller meg f.eks. slik som i går hvor glad han ble fordi jeg kjøpte han nytt penal.

- Spiser alt han får servert til middag og skryter av hvor nydelig det er.

- Er generelt sett en veldig positiv og glad gutt.

Hilsen en annen Alenemor

PS: Si fra om du trenger oppskriften ;-)

Annonse

hahaha godt skrevet! All sympati med deg HI. Han høres forresten ellers ut som en topp gutt (poteter osv osv) med en sterk vilje. Kommer sikkert langt i livet tenker jeg :)

lykke til videre med oppdragelsen, høres ut som du er en god mamma, selv om det til tider er utfordrende. Snella mi er kun 6 uker, så dette er det leeeeeenge til for min del. Foreløpig nøyer jeg meg med å se min niese oppføre seg omtrent likt, til stoooor frustrasjon for min bror og min svigerinne ;) (hun er på samme alder som gutten din og sta som et esel)

Jeg trenger ingen oppskrift. Jeg, som alle andre her inne må da få lov til å blåse ut en gang i blant. Jeg regner med at pipa hadde fått en annen lyd om jeg allerede i hovedinnlegget hadde lagt frem at JA, han er et såkalt begavet barn, men nei, han har ikke aspergers (han er utredet), men han har en foreløpeig ikke stadfestet IQ langt over gjennomsnittet. Det samme gjelder EQ, dermed er autisme utelukket.

Han er rett og slett et barn som har behov for stimuli langt over normalen. Og samtidig har vi noen få, men ganske omfattende aspekter som gir oss utfordringer i hverdagen, dette med spising og klær bla. Han kan gjøre rede for ingrediensenes prosentvise sammensetning i majones, men han vil ikke spise det. Og han vet kroppens fysiologiske reaksjon på kulde, men han orker ikke bruke klær, han kan jo bare gå inn som han sier.

Og ja, om jeg kunne brukt 18 av døgnests timer på han alene hadde jeg sikkert ikke hatt noe å klage på. Men jeg har en mann, andre barn og hunder som krever at jeg ikke bare bruker dagen min til å diskutere politikk og kjemi. Resultatet er en niåring i fullt opprør.

Har en på snart 11 som har vært slik i 3 år.. håååper det går over men innerst inne så er han glad i deg og trenger positiv oppmerksomhet (noe jeg fant ut..etterhvert)

Når du ber han om å rydde feks sier du da "RYDD ROMMET DITT" Eller " Det ville sett mye bedre ut på rommet ditt om du rydda der litt, jeg kan gjerne hjelpe deg i gang.."

Og istede for å si "Du ser ut som en slask,KLE DEG" så kan du si "Ta på deg denne kule buksa så stikker vi å handler litt eller no"

Jeg snakker faktisk av erfaring, jeg prøvde å ta alt med en sint tone for å få frem budskapet mitt, men det hjalp ikke i det heletatt.

Bare vent til han blir 17 og drikker seg full, da tenker du nok at skulle ønske han var 9 igjen så jeg kunne passe på han og holde han trygg :)

Jeg er så frustrert til tider at jeg kan sprekke, men prøv og hold deg rolig og ta han for den han er. Går seg til vettu

Jeg tenkte også foreslå aspergers ;) Ser at han er begavet og vet at det er ganske mange lignende vanskeligheter mellom barn med asperger og begavede barn. Jeg selv har førstnevnte som er 8 år gammel. Og ja, det er iblant en sinnsyk utfordring..

Gjest Vestlandsdama

Et herlig hverdagsglimt fra en herlig gutt:-) du får bare trøste deg med at det går over - om en 7-8 år....hehe....

Og jeg nyyyter alle som er så ivrige etter å sette en diagnose på et friskt barn og som kommer med de mest fantastiske råd:-)gutten er ikke syk, han er bare ni:-)

Velg dine kamper med omhu og lykke til med pre-puberteten:-)

Men i herre jesus navn er det blitt sånn at vrange unger har Aspergers nå?

Asbergers ser ut til å ha blitt den nye "motediagnosen".

Tenker det blir litt bedre når skolen har kommet i gang og han finner vennene sine igjen. Alt blir ikke borte nei, du kommer til å være den dumme mammaen i mange år til. Rommet blir fremdeles ryddet under tvang og klær blir dere nok ikke enige om på mange mange år ennå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...