Gå til innhold

Til dere som syns det er så fantastisk å være hjemmeværende

Anbefalte innlegg

og som gjerne prøver å få andre til å se hvor "fantastisk" det er.

Tenker dere ikke på at om flere skulle velge som dere ville ikke samfunnet gått rundt? Vi har en altfor lav andel av yrkesaktive i dette landet. Innen få år kan vi ikke fortsette å ha like gode velferdsordninger som idag. Det er for få hender i pleie. og omsorg. Vi har høyest sykefravær i Europa (er vi virkelig sykere enn andre?)

Hilsen ei som er fornøyd med å bidra til samfunnet vårt

Fortsetter under...

Sant nok, men folk får gjøre som de vil. Jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør, har nok med meg selv.

Det eneste jeg ikke forstår er at noen orker å gå hjemme:) Er snart ferdig med permisjonen min nå, og selv om jeg elsker jenta mi over alt på jord, blir jeg snart GAL! Mye bedre for oss alle at pappaen tar de 4 siste månedene.

Jeg mener jeg kunne trivest med å være hjemmeværende.... Men etter 3 uker ferie, og en uke arbeidsledig...så merker jeg at dt er litt rart.... Muligens fordi jeg blir litt stresset av å ikke ha jobb, for jeg trenger jo pengene....

Ser ikke ut til å bli så "Moro" som jeg trodde...

Hadde jeg vært rik nok hadde jeg sluttet i jobb på dagen. Men leve på en mann eller andre ville jeg ikke gjort selv om jeg virkelig hater å gå på jobb og blir stresset og utslitt og deprimert av det fæle arbeidslivet.

Annonse

Jeg syns det er fantastisk at vi har mulighet til å VELGE selv.

Jeg er vel litt ufrivillig hjemmeværende grunnet barn med handikap. Men hadde det ikke vært for at vi bor i Norge, så hadde jeg ikke kunnet velge å være hjemme som alenemor....

Jeg prøver ikke å overbevise andre til å være hjemmeværende. Jeg tenker på at om alle skulle vært det hele livet hadde det vært et problem, i alle fall slik samfunnet er lagt opp nå. Men jeg har ikke dårlig samvittighet. Det er tross alt ikke snakk om å være hjemme resten av livet, men kanskje 5-10 år mens barna er små. Det er de 5-10 årene flere av mine venner har kastet bort på å reise, gå på folkehøgskole, ta friår, studere 2 år for så å ikke fullføre osv. Dessuten sparer staten en del på å ikke gi meg permisjonspenger for hvert barn jeg får.

Nå er det slik at mannen min jobber mye og er borte store deler av tiden, derfor velger jeg å være hjemme siden økonomien tilater det nå mens barna er små. Skulle jeg jobbet så hadde jeg slitt meg ut siden min helse ikke er den beste. Men den dagen barna mine er litt større, eller hvis mannen bytter jobb og blir mer hjemme så går jeg mer enn gjerne ut i arbeidslivet igjen.

Jeg vil si at jeg bidrar til samfunnet i høyeste grad, jeg bruker min stemmerett, jeg betaler skatter og avgifter gjennom handel og som boligeier, min mann tjener så mye som han gjør nettopp fordi han har mulighet til å jobbe så mye, så den skatten han betaler staten er like mye min fortjeneste.

Er aktiv med i lokalsamfunnet og gjørt mye frivillig arbeid, alt fra å besøke eldre på sykehjem i regi av frivillighets arbeide for trivsel, til å bake kaker eller arrangere ting for barn og unge.

Jeg kritiserer aldri de som jobber, men jeg får jaggu mye tyn selv fra de som jobber om at jeg burde komme meg ut i jobb og at de som er hjemmeværende burde bidra til samfunnet. Nå får det holde! Man må for pokker ta meg selv få velge sitt liv, være seg arbeid eller ikke for den del så lenge man kan forsvare det helsemessig eller økonomisk. Ikke alle er laget for tidsklemme med arbeid, husarbeid, unger osv hver eneste dag. For meg hadde det vært umulig i det lange løp, jeg prøvde lenge, men det gikk rett og slett ikke. Jeg elsker jobben min, men jeg elsker familien høyere.

Men nå er det slik HI at ikke alle ville valgt det..og da finnes det ikke noe problem.. de fleste av mine venner ønsker heller å arbeide..

Og jeg forstår heller ikke hvorfor du og andre skal legge seg borti hva andre gjør.. Hadde det vært en fare for statens velvære så hadde det vært ulovlig å gått hjemme å mottat kontantstøtte og div...

La folk gjøre som de vil... Hilsen ei som gikk hjemme med dattra si første 2 år før hun fortsatte på skolen..

Annonse

Legger merke til at HI nevner at det er behov for hender innen helse og omsorg, javel?? Så det vil da automatisk si at "alle" kvinner som går hjemme da skal inn i helse og omsorgsektoren?

Det var nok heller ment som et eksempel på yrker der det vil komme til å trengs flere i arbeid i årene fremover.

Jeg er helt enig med Hi, og mener at f.eks kontantstøtten må bort og sykelønnen reduseres til 80%.

Jeg MÅ jobbe 100%, selv om jeg egentlig kunne tenkt å trappe ned til 60-80% på grunn av helsa. Er alene med ungene, og har ingen annen mulighet. Men jeg hadde ikke trivdes som hjemmeværende på fulltid, argh så kjedelig!

Jeg tror de som ønsker at kontantstøtten skal fjernes er de som ikke har mulighet til å gå hjemme...

La folk få bestemme selv.. Så lenge en familie har mulighet..både med og uten kontantstøtte til å være litt ekstra hjemme med barna..så hvorfor ikke??

Hvorfor MÅ barna på liv og død inn i barnehagen som 1 åringer?? Som jeg skrev lengre opp her begynte min datter når hun var 2 år..og det var perfekt for oss...

Jeg mener at alle barn har godt av å være minst 1-2 år i barnehagefør de begynner på skole.. mye pga innvandrer barna som har et stort behov for å sosialiseres og lære seg norsk til de begynner på skolen.. Mine barn begynner senest når de er 2 år.. men la folk bestemme selv..

Hvorfor bryr seg så mye om dette?? Tror dere at dere må betale mindre skatt om folk ikke får kontantstøtten? Jeg tror staten helt sikkert drar inn like mange skattekroner uansett..

Eller er dere misunnelige på de som går hjemme? HVis ikke.. så må jeg gjenta meg..hvorfor legge seg borti hva andre gjør??

Det blir for dumt...

Og til du som skrev at sykepenger bør være 80% av vanlig lønn.. du har ihvertfall ikke noe sykdom du sliter med skjønner jeg.. Tenk deg om..og forestill deg at du er i en slik situasjon før du uttaler dg... De som er syke har like mye behov for lønna si til å betale regninger som deg som er frisk..

LEI av disse diskusjonene..likevel klarer de å provosere meg noe helt hinsides!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...