Gå til innhold

Hva kan skje dersom man gir grøt før de magiske 4 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Annet en muligens magevondt? Har en meget sulten liten baby, er såvidt 3 mnd, men tror ikke jeg klarer å vente en hel mnd til med å gi grøt. Hu tar ikke flaske..

Fortsetter under...

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Vi startet med tynn tynn grøt når bøllefrøet vårt var 3 månder, og han reagerte ikke med annet en lystig glede. Mageknip pleier å være "standaren", men siden han var så ekstremt sulten, så ba helsesøster oss prøve en veldig tynn grøt først, var det tegn på ubehag, så måtte vi vente, om ikke, så økte vi det gradvis i tykkelse.

Skrevet

Takk for svar! Hvor mye ga du i starten, og når var du oppe i en full porsjon? Kanskje jeg kan begynne så smått, stakkar lita er helt desperat etter mat, spiser hver 2 time døgnet rundt og er nesten døden nær dersom det går et minutt over tiden. Slitsomt!

Skrevet

Kan få mageknip tror jeg. Begynn med tynn velling med malt oppi,) Prøve det noen dager også gjøre den tykkere;)

Veldig forskjellig- moren min begynte med velling og grøt på oss når vi var 3 mnd(var flaskebarn allemann), en venn av meg begynte ved 2,5-3 mnd og en annen venn da snoppen var 4 mnd akkurat.

Jeg begynte med velling da tuppa var 3 mnd og2 uker;) Gikk fint det, men alle barn er forskjellig:)

Gjest Madolyn
Skrevet

De offentlige anbefalingene(som helsestasjonen skal følge) sier vel fra tidligst 4 mnds alder for de som har behov for noe ekstra. Bestevenninna mi fikk råd med førstemann om å begynne tidlig(hun lurte egentlig kun på om det var greit å spe på med litt flaskemat). Babyen fikk da forbigående glutenintoleranse fordi grøten ble innført for tidlig, det var ekkelt. Hun kastet plutselig opp hver kveld en periode uten at foreldrene forstod hvorfor. Fant i ettertid ut at rådet de hadde fått fra helsesøster ikke var i samsvar med retningslinjene.

Men mange starter jo tidligere med velling i samarbeid med helsesøster/lege og det går jo som regel bra. Men jeg hadde vært VELDIG forsiktig med å øke sakte! Jeg vet hvor umodne tarmene er hos en slik liten baby (jeg er operasjonssykepleier og driver med spesialisert barnekirurgi), og det er ingen vits i å provosere frem allergi, diarè eller magesmerter dersom det ikke er absolutt nødvendig.

Vi startet med smaksprøver på grøt (1 teskje) til vår gutt 2 dager før han fylte 4 mnd. Han er en diger gutt på 8 kg og sover ca 10 timer per døgn, men jeg har likevel villet holde igjen. Også pga at jeg har nok melk til fullamming.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å begynne med glutenfri grøt som; ris eller hirse grøt:) For å ikke fremprovosere noe cøliaki;)

Annonse

Skrevet

Hei. Jeg har en sønn som er 3mnd og en uke gammel. Jeg lot han smake på grøt når han var 3 mnd. Laget da en smaksporsjon med ca 2 skjeer grøt og vann til den ble litt tynnere enn vanlig. Det blir litt under en halv ikea skål:). Har begynt å gi han litt frukt pure også for å få litt mer smak. Bruker risgrøt uten gluten for den kan små mager også tåle. Har ikke merket at Casper har fått noe vondt i magen. gir han to prosjoner om dagen og mm resten. Han er så fornøyd om dagen. Tror ikke det er farlig. Når jeg fikk førstemann for 11 år siden stod det tre mnd på ris og mais grøten. Noen ganger spiser casper opp hele porsjonen, andre ganger ikke. Jeg hadde prøvd å gi grøt hvis jeg var deg. Lykke til klem fra meg.

Skrevet

Lurer på det samme, så jeg søkte litt rundt på nett for å prøve å finne svar, men det er ikke så enkelt gitt.. Det som går igjen er at tarmene ikke er modne nok til å klare fast føde enda, og at man derfor skal gi grøt _tidligst_ ved 4 mnds alder. Absolutt ingen kilder som jeg fant skriver at det er OK å gi grøt før den tid.. .

Noen steder står det at for tidlig grøtoppstart kan føre til skader på tarmsystemet, blødninger i mage/tarm, at baby ikke tar til seg næring når han blir større pga at han har fått grøt for tidlig, kan utvikle allergier og ikke minst en hel masse med magevondt.

Fant også denne;

IKKE begynn med grøt, vi anbefaler ikke dette før 4 mnd. Å begynne med grøt tidlig gir småblødninger i tarmen til barnet. Hvis barnet er fornøyd med amming, forsett med det. Vi anbefaler aldri grøt i melkeflaske. Grøt gir ikke flere kalorier per mengde enn melk, kun hvis det settes inn som et ekstra måltid. Så å bytte ut et måltid melk med grøt vil altså ikke gi mer kalorier.

Ellers deler vi ut brosjyren mat for spebarn på helsestasjonen, har du ikke fått den ennå så be om den, den gir masse gode råd og tips.

Hilsen helsesøster cecilie

http://mammanett.no/forum/showthread.php?3592-Gr%F8t-til-en-3-mnd-gammel-baby

Skrevet

Min erfaring er at barna gir deg signal når de er klare for mat. Hvis babyen din er så sulten, ville jeg prøvd med litt tynn grøt. Hipp sin risgrøt fra 4 mnd er fin og mild. Lag bare et par ss til å begynne med, og øk gradvis.

Jeg ga min gutt litt grøt fra 3,5 mnd, var oppe i full porsjon ved 4 mnd. Han var vilt sulten, og vokste veldig mange cm mellom 3 og 5 mnd, var virkelig ikke nok med mm, og han spiste hele natten gjennom, noe som gjorde meg helt utslitt. Var veldig populært med mat, så vi var raskt oppe i et par, tre måltider om dagen (grøt, fruktmos + grønnsaksmos) + amming. Best å amme først, så holder du produksjonen oppe.

Hvis babyen tar flaske kan du jo også spe på med en flaske mme, feks på kvelden, så hun blir ordentlig mett og sover lenge...

Jeg tror forøvring at det er forskjell på barn.. det virker ikke logisk at alle skal bli klare nøyaktig på 4 mnd. Det er glidende overganger.. så lenge du ammer, ville jeg ikke vært bekymret over å introdusere litt mat. Det er bare å følge nøye med hvordan babyen reagerer på maten..

Gjest Madolyn
Skrevet

Min gutt våkner fremdeles like mange ganger om natta for amming, selv om han nå får en full porsjon grøt hver kveld.

Skrevet

Vi ga grøt før 4 mnd, siden mini ikke ville drikke noe! Gikk så fint at. Begy7te med anske tynn grøt.

Annonse

Skrevet

Men litt av problemet er vel at man ikke nødvendigvis kan se på babyen om det går bra eller ikke, siden mange av disse tingene er senvirkninger, som ikke blir synlige før de blir eldre- som cøliaki f.eks...

Skrevet

Må jo ikke gi grøt ved 3 mnd. Du må amme mer, og få opp produksjonen din.

Så små babyer henger i puppen - sånn er det bare.

Gir du MME, så gi mer. Ikke grøt så tidlig.

Skrevet

Jeg har mer en nok melk, og babyen har lagt på seg svært godt.

, har blitt ganske tykk egentlig, hehe;) Ammer hver 2 time døgnet rundt nå, og er tydelig sulten. Kanskje melka ikke metter, jeg veit ikke. Tar ikke flaske, kopp eller noe annet en puppen.

Men da får vi vente en mnd til. Takk for svar og innspill!

Skrevet

Tror det er mye hysteri rundt det der.

Begge mine begynte med grøt rundt 3 mnd. Han eldste er 3,5 år, og har ikke noe vektproblem. Yngstemann er 8 mnd til mandag, og han sluttet å like grøt etter en måneds tid. Så han har fått mest middagsglass og fruktbeger han da.

Men du kan jo lage flaske med velling! Da blir det en mildere overgang enn å begynne rett på grøt. Bare bland ut grøten slik at barnet kan drikke det fra flasken :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...