Gå til innhold

hva har vi egentlig krav på og hva kan jeg gjøre?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hei! håper noen kan svare på spørsmålene mine, jeg har netopp funnet ut at jeg er gravid med termin i april 2012, planen var egentlig å jobbe noen dager i uken og studere, jeg har meldt meg opp til deltidskurs (30 stp) med eksamen i juni. jeg har fast jobb, men kun helgestilling, 13,60% + at jeg har jobbet noen dager i uken ekstra. hva vil vi da få av støtte når babyen kommer? vi har en gutt på to fra før, så dette er egentlig litt frustrerende da vi er avhengig av å ha en grei økonomi. mannen min er utdannet og er i fast 100 % jobb.

jeg tenkte å gå ferdig studiet og ta eksamen med babyen, men vil jeg ta få fødselstipend? eller må jeg da søke høyskole neste år og etterpå ta ut perminsjon? og evt fra arbeidsplassen min å få fødselspenger fra NAV?

takk for svar!!

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg vet i allefall at hvis du tar permisjon, får du ikke gå opp til eksamen. Feks at du egentlig skal ha eksamen i mai, du føder i april, må du enten ta permisjon og få fødselsstipend eller ta eksamen med baby på armen. Du får ikke foreldrestipend hvis du ikke tar permisjon. UTROOOOLIG frustrerende! :( Jeg har også nemlig termin i april. Men totally worth it selvfølgelig!

Hvis du får støtte fra lånekassa nå, får du også foreldrestipend fra lånekassa. Uansett om du tar permisjon fra studie eller ikke. Men du må ha rett på støtte, det vil si at studie er godkjent for støtte fra lånekassa. Og du må også være tatt opp ved et studie neste skoleår 2012-2013, men du kan ta permisjon fra det, hvis du skal ha foreldrestipend. Da kan du få stipend i 44 uker. Du søker om foreldrestipend etter babyen er født.

På jobben din får du foreldrepenger fra nav om du tar permisjon fra helgestillingen. Nav kan regne ut gjennomsnitts-månedslønna di det siste året eller noe før permisjon tror jeg, sånn at du får med at du har jobbet ekstravakter.

Nav og Lånekassa har ingenting med hverandre å gjøre, så du kan få støtte fra begge steder samtidig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...