idagravida Skrevet 15. august 2011 #1 Skrevet 15. august 2011 Bare lurer på om det er flere som hekler og syr babytøy og babytepper? Etter at jeg fikk vite kjønn har jeg tatt helt av med farger, stoff, garn og mønster. Erfaren er jeg ikke, men synes det er koselig å fylle tiden med noe kreativt mens jeg venter. Kanskje noen har noen gode ideer, erfaringer, tips og/eller innslag?
strikkedilla Skrevet 15. august 2011 #2 Skrevet 15. august 2011 Jeg hekler og syr ikke så mye, men jeg strikker! Jeg har hatt en liten tørkepriode i sommer der jeg ikke har strikker så mye, men nå har jeg kommet meg igang igjen. Har ei datter fra fra før og hjemmelagde klær og tepper var kjempefint å ha til henne! Jenta mi var født på sommeren, så derfor trenger jeg nå litt klær i andre str enn det jeg hadde til henne. Hjemmestrikkede jakker og bukser i ull er jo de aller beste! Nå strikker jeg en selebukse som er stripete i grønt og hvitt i babyull. Startet før jeg var på ul og fikk vite at jeg venter jente også denne gangen. Det kan vel hende at neste prosjekt blir litt mer jentete!
lohne Skrevet 15. august 2011 #3 Skrevet 15. august 2011 Jeg kan ikke strikke, men synes det er veldig gøy å brodere. Broderingspakker er så dyrt i Norge og det blir faktisk billigere å kjøpe på nett og få det sendt fra USA. Det er mange bra sider, men jeg har kjøpt fra abullrun.com Mange gode ideer Lykke til
idagravida Skrevet 15. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 15. august 2011 Strikkedilla: Har strikket litt også, men synes det er vanskeligere enn hekling (sikkert noe jeg har for meg) :-) Fikk også vite på UL at jeg venter ei jente, så nå har jeg kjøpt inn mye lilla, elsker lilla! Har sydd noen enkle kjoler og heklet omslagsjakker til, synes de jakkene blir så søte i små størrelser. Og, helt enig med deg; hjemmelaget er det aller fineste, da kan man jo lage akkurat i de fargene og de mønstrene man vil! Her kommer jo også jenta på vinteren, så det går mye i ull. Strikker du etter mønster? Jeg er så "slumsete" av meg, og hekler mye sånn på følelsen, hihi (blir ofte noen rare nødløsninger og ta-opp-tid) :-) lohne: Brodere? Det høres så kult ut, men jeg ser for meg at det er litt av en tålmodighetsprøve? Mener du sånne små, søte bilder på broderingsstoff? Korssting og sånn? Har ei venninne som broderte et bilde i dåpsgave med dato, navn og bilde. Utrolig søtt! Har faktisk tenkt litt på at det går an å brodere små trykk på kjoler og sånn...
januar2012+spiremai2013 Skrevet 15. august 2011 #5 Skrevet 15. august 2011 Jeg strikker og hekler, men lysten har ikke vært helt til stede i det siste... Har en symaskin som støver ned. Noen som har noen enkle og greie oppskrifter på babytepper/ting???
desember2011 Skrevet 15. august 2011 #6 Skrevet 15. august 2011 Hekler babyteppe til guten vår som kommer i desember: ) da lager jeg lapper med fargen lilla og grå, syr sammen etterpå og syr det på ett hvitt flispledd: ) greit å ha det varmt og godt til vinteren. Bruker garn av bare ull, så tjukt og godt!: )) Kjempe koslig å lage selv.
idagravida Skrevet 15. august 2011 Forfatter #7 Skrevet 15. august 2011 desember 2011: for et supert tips; bruke fleecepledd som fòr/bakstykke! Har heklet MANGE små ruter selv, i lilla, grått og blått (fine farger), men ikke montert enda. Gleder meg til det, det er den koseligste jobben. Det går jo også veldig fort, sitter foran TV'n på kvelden og hekler, og vips er jeg halvveis og vips er jeg ferdig. Kjoler går raskt å sy. Kjøp et fint stoff (jeg har handlet mye fnt på loppis, retromønster er kult, synes jeg) og tegn etter en kjole du har (jeg kjøpte en "mal" på Hennes & Mauritz), sy på fine knapper, blonder etc. for å pynte opp!
Håperhåper :) Skrevet 15. august 2011 #8 Skrevet 15. august 2011 Jeg driver også med litt hekling og strikking til babyen. Jeg vil ikke vite kjønnet, så hos meg går det i kjønnsnøytrale og klare, morsomme farger som passer uansett om det blir jente eller gutt. Har akkurat gjort meg ferdig med en strikkajakke, men skal vente med å velge knapper til jeg ser hvem som kommer ut For dem som har lyst til å strikke til babyen, men som ikke er så erfarne kan jeg anbefale oppskriftsboka "myk start". Her er det masse fine oppskrifter som ikke er så altfor avanserte, og alle strikketeknikkene er godt forklart i boka Boka selges på de vanlige bokhandlene.
septemberpiken Skrevet 15. august 2011 #9 Skrevet 15. august 2011 Jeg strikker, kan dessverre ikke hekle, og kan sy litt, men synes ikke det er verdt det når det er så mye billig og like fint i butikkene. Ulltøy synes jeg er gull verdt om vinteren, så egentlig er det litt koselig at det allerede er høsttendenser i lufta, for jeg klarer aldri å strikke om sommeren, men har endelig kommet i gang nå!
nyrestein Skrevet 16. august 2011 #10 Skrevet 16. august 2011 Jeg kan verken hekle eller strikke. har ikke tålmodighet til det;)... Men hjeg har en symaskin som jeg har prøvd meg litt på. Har sydd to fleecekjoler til jenta mi på 4,5 år...nå har jeg bestilt stoff fra Stof og Stil, og skal prøve å lage babykjoler i babycord. Har flere venner som har fått jente, og jeg venter jente selv.. så dette kan bli spennende:) Er helt nybegynner, så det jeg bruker litt tid da..hehe..
Underveis --> Skrevet 16. august 2011 #11 Skrevet 16. august 2011 Strikker og hekler. Er på mitt første hekleprosjekt faktisk, for jeg trodde jeg ikke klarte å hekle før jeg plutselig klarte det alikevel ;-) Er venstrehendt, så var litt vasneklig å få til i starten. Nå hekler jeg et lappeteppe (type retrostil), og har bare ørten lapper igjen før det er ferdig *sukk*. Blir kjempefint da, men etter det så er det prosjekter til baby'n. Har gitt meg selv en mnd å bli ferdig for da er det ultralyd og forhåpentligvis får vi vite kjønn ;-) Strikket masse til gutten vi har nå.
Knøttefrøken Skrevet 16. august 2011 #12 Skrevet 16. august 2011 jeg hekler babyteppe til jenta vår som skal komme i starten av desember. er godt i gang og venter bare på at mere garn skal komme i posten da det var utsolgt i alle butikkene her i nærheten. Hekler i lys grå, lys grønn, lilla og mørk grå. Blir kjempefint. Tenkte også sy litt etterhvert. Har en veninne som er syekspert,så tenkte få ett lynkurs av henne:-) ellers så har jeg er mor som strikker. Hun har allerede laget kjørepose til oss. Og strikket masse til gutten vi har fra før. alltid flott med hjemmestrikkede klær.
idagravida Skrevet 16. august 2011 Forfatter #13 Skrevet 16. august 2011 Jeg hadde også en hjemmestrikket kjøredress til storebror, den brukte jeg så mye, og skal selvfølgelig tas frem igjen denne gang. Synes det er koselig å ta frem hekletøyet foran TV'n på kvelden, spesielt nå som all høstunderholdningen kommer! :-) Lykke til!
Lollo83 <3 Skrevet 16. august 2011 #14 Skrevet 16. august 2011 Jeg hekler og syr litt, men det blir mest strikking. Holder på å strikke teppe, sokker og votter til jenten vår som kommer i november. Enig med idagravida om at det er koselig å ta frem strikketøyet foran tven. Jeg må strikke litt hver kveld for at jeg skal bli ferdig med teppet.... det har tatt kjempelang tid, for jeg blir så lei av det. Hehe... Skal også sy et quilte/lappeteppe som hun kan ha på gulvet til å ligge på. Har veldig lyst å lære meg å sy klær også, så har planer om å finne noen lette oppskrifter på Stoff og Stil som jeg kan prøve meg prå. =)
venter 1til<3 Skrevet 17. august 2011 #15 Skrevet 17. august 2011 Hekler en del,syr lite, men strikker mye så nå venter jeg på strikkemaskin at enkelte ting går fortere
LilleBaBy i magen<3 Skrevet 17. august 2011 #16 Skrevet 17. august 2011 Hvor kjøper enn garn på nette henn?
idagravida Skrevet 17. august 2011 Forfatter #17 Skrevet 17. august 2011 Har ikke kjøpt garn på nettet før, kun i butikk. Nå har jeg tatt frem de STORE heklepinnene og det TYKKE garnet, for da går det kjempefort, hihi, utålodig, jeg???? Men, sofateppet blir tykt og fint da... I går var jeg på Åhlens og kjøpte små kleshengere til barn, på dem skal jeg henge opp de små, søte, hjemmelgede plaggene, slik at de kan pynte litt på soverommet før babyen kommer! Noen som har tips til hvor man kan kjøpe kule knapper?
MaMi Angel <3 Skrevet 18. august 2011 #18 Skrevet 18. august 2011 Hei. Jeg strikker, men har hatt en lang pause i sommer. Skal prøve å ta fatt på pinnene nå.. Regner med det kan bli en lang høst for meg, siden jeg allerede er sykemeldt.. Jeg venter to jenter, har termin i januar men de kommer nok før. Boka Myk start er glimrende og har mange fine oppskrifter. For å kjøpe garn på nett kan man bruke strikkenett.no. De selger DROPS garn og du får gjerne med en katalog når du bestiller. Bestiller du for over 500 kr får du gratis frakt. Og tro meg, det er veldig enkelt å runde 500 ;o) man kan også laste ned masse oppskrifter der fra nettet, helt gratis. De har også noen knapper der, men jeg synes det er vanskelig å kjøpe disse på nettet. Jeg vet at Panduro Hobby butikker bruker å ha masse kule knapper, hvis man bor i nærheten av en butikk. Litt usikker på nettet, men tipper man kan få tak i det meste der. Liker best å strikke med tykke pinner, jeg er også utålmodig... ) Holder på med en liten bukse til min nevø, håper bare jeg blir ferdig før han vokser fra den. Men så skal jeg igang med små plagg til jentene i magen )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå