Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #1 Skrevet 15. august 2011 Har ei jente på 3,5 mnd som styrer fælt om natta. Fra ca. kl. 03.00 er jeg oppe mange ganger for å roe henne. Hun får mat, men hun er uansett urolig fram til hun våkner skikkelig og vil opp ca. kl. 08.00. Hun kaver og styrer noe voldsomt, så da må jeg opp å putte inn smokk, pakke dyna rundt osv. Venter jeg for lenge, blir hun lys våken, og vil i hvertfall ikke sove mer. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg er oppe, men det er mange. Og nå er jeg så fryktelig sliten og lei. Har flere barn, og det gjør det ekstra slitsomt. Noen som har noen råd?
Drømmen om 2 små oppfylt Skrevet 15. august 2011 #2 Skrevet 15. august 2011 Tøft det der. Hadde det sånn med min første, og selv om det virker som en evighet når man står oppi det, er det en fase som vil gå over etter hvert. Kanskje jenta di er stor nok til å begynne med grøt, og vil sove bedre da? Min første fikk grøt fra 3,5 mnd og sov bedre en periode da. Eller kanskje tiden er kommet for at gullungen din skal sove på et annet rom enn du gjør? Så våkner du kanskje ikke av alt styret hennes, men bare når hun virkelig trenger deg, for hun "trenger" jo ikke superservicen du gir henne, hun bare tror hun trenger det, fordi hun får det - og jeg skjønner godt at du gir henne superservice, for det gjør man jo når man likevel våkner av styringen. Utrolig hvor mye lyd det kan være i disse små. Sjekk også ut denne siden: http://www.sovekarin.no/ Men fremfor alt, ikke lid deg gjennom, du trenger søvn du også! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #3 Skrevet 15. august 2011 Hei, jeg har en liten som også begynte sånn rundt 3,5mnd og som fortsatt holder på nå 5,5mnd. Han begynner som regel rundt 11 og kan holde på til 2, så sove noen timer og så på an igjen. Gir tutt og ammer. Det som roer han ned er å bli båret....Før hjalp det å legge han mellom oss i senga, men ikke nå lenger. Jeg prøvde med grøt, men det hjalp/hjelper heller ikke.... Har begynt med ekstra flaske mme på kvelden og håper det kan hjelp litt. Har dessverre ingen gode råd til deg, men det som gjør at jeg holder ut (selv om jeg innimellom er så sliten at jeg griner litt for så å slå på autopilot) er at når han er 8mnd skal jeg slutte med amming på natten og da skal pappaen ta han og jeg ligge på et annet rom- det betyr at jeg skal få sove gjennom hele natten noen netter og kanskje enda mer:-) Så det er noe å se fram mot!
C.L.H85 Skrevet 15. august 2011 #4 Skrevet 15. august 2011 Min på 4 mnd styrer også voldsomt om natta. Snøfter, "prater" og kommer med små hyl for å sjekke om jeg er våken. Gjerne etter hun har fått mat på natta. I begynnelsen masa jeg med smokken, tepper og suttekluter. Nå lar jeg henne bare ligge å bråke, så sovner hun som regel igjen. Ellers tar jeg henne opp i senga med meg... Funker på min da.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #5 Skrevet 15. august 2011 Takk for svar. Jeg har begynt med litt grøt, men er ikke så lenge siden jeg begynte, så hun blir vel ikke mett av det enda. Kunne gjerne tenkt meg å ha henne på et annet rom, men da må hun i en annen etasje enn oss (og det blir ganske langt unna), så tenker kanskje det blir mer mas? I tillegg må hun da dele rom med søstera si, som også må få sove. Hun får mme, så jeg har liksom ikke muligheten til å bare slenge fram puppen for en sup heller. For da hadde jeg nok gjort det, tror jeg. Funker ikke å ta henne i senga heller. Da blir hun helt i hundre. Jeg er så utrolig lei og sliten av og ikke få sove mer enn ca. 45 minutter i strekk etter kl. 03. Er jo utslitt før dagen har begynt Hi
Mrs. Charming Skrevet 15. august 2011 #6 Skrevet 15. august 2011 Huff, høres slitsomt og vanskelig ut. Noen ganger funker "less is more" - Ikke dill og dall så mye-ikke prøv alt mulig rart-kanskje babyen trenger å finne igjen søvnen på egen hånd. Her er det uansett lov til å eksperimentere, men også gjøre det som er enklest for deg selv i begynnelsen for å slite deg selv minst mulig ut. hva med å la henne sovne på deres soverom for deretter å bære senga ut i gangen når dere skal legge dere? Prøv evnt med reiseseng som kan være lettere-da forstyrrer hun ikke deg og ikke søsken. Eller hva med at du bruker ørepropper så du ikke våkner av hver minste bevegelse og vink-kanskje babyen da, som nevnt, finner søvn igjen på egen hånd...
Gjest Madolyn Skrevet 15. august 2011 #7 Skrevet 15. august 2011 Gutten min på 4 mnd sover også veldig urolig på natta; fra han var 2,5 mnd til 3,5 mnd spiste han kun 2 ganger per natt og det var digg, men nå legges han kl 19 og våkner som regel kl 20, kl 21 eller kl 22, midnatt, kl 02 og så omtrent hver time og lysvåken kl 05-0530... Og han ligger ikke og "styrer", han SKRIKER og vekker hele huset, helt til han løftes opp, og har blitt gått med i 5-10 minutter, eller får pupp... Og ligger som regel og kaver seg opp like etter jeg har lagt ham også Av og til holder det at jeg holder ham i hånda og hysjer, så sovner han igjen. Vet ikke om jeg vil flytte ham på eget rom før 6 mnd pga noe økt krybbedødfare om de sover alene på rommet, og siden han uansett våkner flere ganger selv om han er alene på soverommet (kl 20 og kl 21 eller 22).
Mrs. Charming Skrevet 15. august 2011 #8 Skrevet 15. august 2011 Madolyn: Hva med å legge han i 21-tida istedet?
Gjest Madolyn Skrevet 15. august 2011 #9 Skrevet 15. august 2011 Oi, det var et veldig godt forslag!! Man ser seg litt blind på egen situasjon.. Gutten har vært helt ødelagt allerede i 18-tida pga dårlig søvn på dagtid, men etter at han ble 4 mnd og vi startet med litt grøt, så har vi klart å øke dagsovingen i vogna fra 3 x 30 min til 4 x 45 min Vi gir grøt kl 18 nå da, og han blir alltid veldig trøtt av det.. Kan drøye grøt til kl 19 heretter, men i dag har nok skipet seilt Vil helst ikke legge ham for en blund etter kl 17, og han er vant til å legges når det har gått 2 timer etter sist gang han våknet... Noen tips til hvordan jeg kan få utsatt leggetida en time eller to, mrs Charming eller andre? Skal prøve å drøye det så han sovner en time seinere i dag, men overtrøtte unger er ikke mye gøy da
Jojo x3 Skrevet 15. august 2011 #10 Skrevet 15. august 2011 Madolyn: Prøvd å forskyve dagsovingen? Gjerne et kvarter om gangen. Er forresten anonym med baby på 5,5mnd lenger oppe, i ammetåken og søvnmangel har jeg vel trykket på anonymknappen, noe som ikke var meningen... Så har også en baby med søvnvansker og en trøtt mamma!
Anonym bruker Skrevet 15. august 2011 #11 Skrevet 15. august 2011 Jojo: Du skriver over her at eneste som gjør at du holder ut, er at når ungen din er 8 mnd skal du slutte å nattamme? Hvorfor ikke slutte nå? Evnt gi han flaske på natten isteden, som er mye fortere gjort enn amming! Skjønner virkelig ikke hvorfor man skal på død og liv amme, når du er så utslitt som du sier du er, ærlig talt, jeg fatter det bare ikke! Jenta mi har aldri fått smake morsmelk i hele sitt liv og hun er en frisk og rask snart ettåring. Greit nok at det beste er å amme, men ikke for all pris!
Mrs. Charming Skrevet 15. august 2011 #12 Skrevet 15. august 2011 Jeg husker ikke helt hvordan det var da sønnen var 4 måneder-men jeg fant fort ut når han senest måtte våkne fra sin siste dagblund for å være ok(Ikke overtrøtt) OG sovne godt til natta... Lurer på om han sov til senest 1700 på ettermiddagen da han var 4 mnd gammel... Etterhvert som han ble eldre justerte vi det til ca 1600 - 1530 etc... Ellers lurer jeg på om jeg var nervøs for magevondt idet vi statet med grøt, slik at han i stedet fikk det til lunsj eller tidlig ettermiddag. Da holdt han koken bedre utover også samtidig som han fikk gode blunder... Både som nyfødt og fram til ca 6-7 måneders alder våknet han i 2300-tida(akkurat da vi skulle sove selvfølgelig) og da ble det det pupp/flaske rundt disse tider. Da kunne det gå litt tid før han sovnet igjen ofte, men det var altså nødvendig med måltid da og da han var 4 måneder tror jeg ikke han våknet før i 04-05-tida igjen for en ny flaske. Så våknet han igjen kl 07-30 ca... Han høres ut som en mønsterunge, men jeg husker at vi sleit masse i perioder. Utgangspunktet mitt var å finne raske og effektive løsninger først og fremst for min egen del-for mitt sarte punkt er søvnmangel. jeg ville ha han minst mulig inne hos meg for å unngå å våkne av hans minste bevegelser, men innimellom måtte jeg ha han inne hos meg for å få sovet mellom slagene. ja, dette var ikke mye fornuftig, men kanskje til hjelp for en eller annen. Merkelig hvordan man glemmer...
Gjest Madolyn Skrevet 16. august 2011 #13 Skrevet 16. august 2011 Tusen takk for verdens beste råd, mrs charming Gutten sovna kl 20 istedenfor kl 19, og våkna kun kl 2330, kl 0300 og kl 0600 :D Kan jo så klart være helt tilfeldig, men lover bra!! I kveld skal vi prøve å utsette leggetida en halvtime til, men er strålende fornøyd med hvordan det var i natt!
Gjest Madolyn Skrevet 16. august 2011 #14 Skrevet 16. august 2011 Kl 06 var han lys våken og helt klar for dagen, hadde jo vært digg om han klarte å strekke det en halvtimes tid til, men kl 06 er jo ikke verst og må jo uansett innføres når alle skal i jobb/bhg
Jojo x3 Skrevet 17. august 2011 #15 Skrevet 17. august 2011 Ammer ikke for alt i verden, men fordi morsmelk er det beste for barnet (hvis man kan) de første månedene. Er også fordi det er lettvint å ha med seg ferdig melk i puppene overalt hvor en er og til alle tider! Men nå vurderer jeg å slutte, når du skrev dette: Skjønner virkelig ikke hvorfor man skal på død og liv amme, når du er så utslitt som du sier du er, ærlig talt, jeg fatter det bare ikke! så bestemte jeg meg for at nå er det slutt. Det går utover alle når jeg er så sliten og når amming bare er pes og ikke kos. Jeg får vel si takk for at du hjalp meg til å ta avgjørelsen!
Gjest Madolyn Skrevet 17. august 2011 #16 Skrevet 17. august 2011 ... Og i går kveld la jeg ham kl 20:45 og han våkna ikke for amming før kl 01:45 :D Men han var KLAR for dagen kl 04:30... Så er så trøtt at jeg ser trippelt...
Suprim Skrevet 17. august 2011 #17 Skrevet 17. august 2011 kjenner meg så godt igjen. Tulla er 4 mnd og sover så urolig. Det er egentlig ikke noe problem og legge henne, hvis hun er trøtt nok. Dvs. å legge henne i 23 tiden er perfekt. Men hun ligger å kaver og bråker og smatter. Har prøvd smukk og kosing mm. Ender alltid med en pupp i munnen hele natten. Nå har også storesøster på 3 år begynt å våkne om natten. Hun er lysvåken kl 3 og prater og roper. I natt gikk mannen min og la sammen henne i hennes seng. Da sov vi alle ok fra 4-8. Dette har vart litt også, kanskje en uke.. Men, det går over. Tror jeg, håper jeg... Eller hva? Hilsen svimetrøtt...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 17. august 2011 #18 Skrevet 17. august 2011 Senere leggetid kan være lurt for å forskyve morgenen litt, men det kan ofte ta litt tid før man ser effekten; gjerne 1-2 uker. Så jeg ville ikke gitt opp håpet enda, Madolyn:) Hvis jenta mi våknet i 4-5 tida og virket tilsynelatende lys våken, så bysset jeg henne til hun sovnet igjen- noen ganger tok det bare noen få minutter, mens andre ganger kunne det ta opptil 1 time. Men aldri i verden om jeg stod opp med henne SÅ tidlig Her har samsoving vært den beste løsningen mange ganger- da sover både hun og jeg roligere og bedre gjennom natten:)
Gjest Madolyn Skrevet 17. august 2011 #19 Skrevet 17. august 2011 Ja når gutten våkner før kl 06, og ikke vil sovne igjen, så tar jeg ham alltid over til meg og prøver å amme ham i søvn liggende inntil meg. Før gikk det nesten alltid, men den siste måneden lykkes jeg mer og mer sjelden - merker at han blir større, mer våken og vil utforske verden. Ligger der med digre kuøyne og gliser fra øre til øre - er ikke lett å bysse den rakkeren i søvn... Ja det er sant som du sier lykkelig⪥ det kan ta tid å se resultater av forandringer. Vi fortsetter med leggetid rundt kl 2030 her trur jeg.
Frøken Tussi Skrevet 17. august 2011 #20 Skrevet 17. august 2011 Synes det er stygt å si det, men hvor godt det er å se at det ikke bare er her i huset det er utfordringer! Ser at jeg ikke kan klage mest, men synes det er kjempe tungt i perioder. Enkelte netter sover han 2/4 timer mellom måltidene, mens andre netter kan han være våken nesten vær time etter 02. Har også vært netter der han finner ut at han skal ha en våken time eller to midt på natta. (Heldigvis er ikke de så ofte) Sovingen på dagtid har gått seg til, men må enkelte dager holde han mens han sover, hvis ikke får jeg en sutrete og grinete unge hele dagen. Når sovingen var kommet mer på plass måtte han finne på noe annet, puppenekt! Synes det er tungvindt å holde på med å prøve å amme, pumping og laging av MME, men håper jo at dette er en fase som snart går over. Heldigvis tar han flaska! Jaja, noe må man slite med!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå