Gå til innhold

kan mannen få "fri" fra jobb/nattevakter på grunn av mine gravidplager?

Anbefalte innlegg

Mannen min har en jobb som gjør at han er på jobb 1 eller 2 døgn i strekk når han jobber. Når han er på jobb er jeg alene med barnet vårt på 1 1/2. Jeg er nå gravid med nr 2 og har utviklet svangerskapsdiabetes. Jeg har noen ganger fått føling i løpet av natten, klarer ikke å forutsi når dette skal skje og vet ikke hva som framkaller det. Siden jeg får føling når jeg sover, går det ganske langt før jeg får med meg hva som skjer. Sist gang var jeg ikke i stand til å komme meg ut av senga/ til kjøkkenet på egen hånd, og jeg vet ikke hva som ville ha skjedd dersom mannen ikke hadde vært hjemme. Dette skremmer meg veldig, og jeg vil gjerne ha ham hjemme for min egen helse, for barnet vårt og for barnet i magen. Er det noen her som vet om hva vi kan gjøre for å ordne dette, annet enn at mannen har ulønnet permisjon?

Arbeidsgiver er ikke samarbeidsvillig ift tilrettelegging av arbeidstider, og det eneste legen kunne foreslå var en kortvarig sykemelding for mannen. Det er fortsatt 5 måneder til termin.

Fortsetter under...

skjønner at dette er veldig skremmende for deg og når vi blir gravide blir alt veldig forsterket og forferdelig (i know!)

Men tenk på alle som har diabetes hele tiden, de kan ikke belage seg på å ha menn som ikke kan jobbe f. eks. Når du nå vet at du kan våkne med føling på natten må du ta forhåndsregler og ha målingsapparatet klart på nattbordet sammen med en flaske med ferdigblandet saft og en pakke kjeks. Da trenger du bare strekke ut hånden og du får i deg det du trenger uten å være redd for at du ikke får i deg det du trenger.

MIn ene besteveninne er ekstremt plaget med føling på natten og hun går til sengs med saft og kjeks og fungerer veldig fint :) Lykke til.

Mannen din har ikke krav på ri fra nattarbeid. Han kan ta inntill 10 dager fri pga syk barnepasser/sykt barn i løpet av året, men at du kansje kan få føling et jeg ikke om er godkjent grunn.

Snakk med legen om hvordan du skal innrette deg. Mat i nattbordskuffen burde i hvertfal være en ting som kan hjelpe på problemet.

Siden du får føling på nettene tyder det på at du tar for mye av langtidvirkende insulin.

Gjør som de over her sier og ha saft, kjeks, sjokolade på nattbordet.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...