Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger litt innputt fra dere andre som flaskemater ungene deres... Vi har en 3 mnd gammel sønn, som har fått MME så og si fra fødsel. Når besteforeldre og onkler har vært på besøk, har vi spurt om de har hatt lyst til å mate, men i det siste har jeg begynt å tenke at det kanskje er negativt for poden? Det skal jo være kos å få mat, og det kanskje blir et lite uromoment å få mat fra "fremmende" hender? På den andre siden er det jo kjekt å knytte litt bånd over matfatet og... Noen gode råd?

Hva tenker dere om å la andre enn dere foreldre å mate?

Kan være at det bare er hormonene mine som kødder litt hodet mitt, men men...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er selv i samme situasjon som deg. Min sønn er 4 mnd på lørdag og har fått flaske siden vi dro hjem fra sykehuset. Først lurte vi på om det var best at maten ble gitt hos meg, men så fant vi ut at det var kjekt å dele på det, for å knytte gode bånd hos både mor og far. Tror de fleste tanter og besteforeldre har fått gitt han flaske uten problem. Det viktigste jeg tror er at så lenge han ligger godt og får flaksen riktig og får spist seg mett, så er det samme hvem som gir. Det er jo også gull verdt om dere ønsker å ha barnepass, at det ikke betyr noe hvem som mater så lenge han får maten :D Vi har ihvertfall ikke hatt problemer !!

Hvordan lager du maten? Vet det er mange som varmer opp melk og kjøler ned vatn! Viss ikke du allerede vet om det, så finnes det en artig sak som er tidsparende! Cool Twister heter den. Denne kjøler ned kokende vatn til drikkeklart, da heller du pulver oppi og rister så vips ferdig på under 2 min :D

Bare sånn et lite tips!

Skrevet

Her får de som vil lov til å mate lillebror. Kan ikke se at det skal være noe galt i det, og han har heller ikke reagert noe på å bli matet av andre enn oss.

Skrevet

Godt å høre at det ikke er bare er jeg som har tenkt de tankene.. ;)

(Har hatt litt småproblemer med godeste svigermor, som ikke helt skjønner det at gutten bør ha det rolig når han spiser. Men det er et annet tema...)

Vi har gjort slik at vi koker vann og lar det stå klart i flaskene ute på benken, slik at det bare er å varme flaska med vann i mikro'n når poden skal ha mat og deretter blande inn MME. Høres veldig enkelt ut med en slik flaske, men mikro'n funker som bare det ;)

Har dere hatt problemer med magen til gutten deres? Vår lille pode har hatt magetrøbbel fra dag 1 med MME. Kjører malt i typ annahver flaske, så avføringa er grei nok. Prøvde nettopp sviskesaft i en uke, men det gikk heller dårlig... Har hørt om noe som heter semle (?), som visstnok fåes på apoteket, men vet ikke noe mer om det.

Skrevet

Vi hadde litt magetrøbbel i starten, men det roet seg ganske kjapt. Jeg trodde det var MME som gjorde det, siden han kun fekk det etterhvert. (at melken jeg pumpet var full i noe han fikk luft i magen av!!) Så da kan det jo være tilfeldig med oss. Ellers så lærte jeg en teknikk for å få ut luften fra magen på en grei måte. Da krysser du beina hans i en slags buddastilling, og presser forsiktig opp mot magen og strekker beina forsiktig ut igjen. Dette kan du jo prøve og se om det hjelper. Malt brukte vi også en del i starten. Fikk beskjed fra jordmor at det trengte vi ikke med mindre det var tydelig avføringsproblemer. Men det er jo ikke farlig, så dere må gjøre det som fungerer for dere :)

Ved MME så får de kraftigere avføring enn de som kun går på morsmelk. Kan jo være det som plager han, at han har litt problemer med fordøyelsen.

Har du snakkes med helsesøster om dette?? Vet de gir masse rare tips som ikke alltid fungerer, men jeg ville hørt om det var noe babymassasje i nærheten for du bor. Det er der den luft-kryssebeina tipset kommer fra!

Og disse svigermødrene :) De har HELT andre meninger om hvordan ting skal være idag med små barn, mange av gutten vårs besteforeldre og oldeforeldre syns vi kler for lite på han, og da svetter han kanskje i tillegg!!! Da følge vi bare instrukser som vi fikk fra sykehuset :)

Du kan jo prøve å time måltidet hans når du skal eller får besøk av henne. Slik at han har spist nettopp når hun kommer. Bare gi det han orker og spise og da skal han i utgangspk være mett en liten stund, og så viss det blir kveld og han vil ha mer, tar du han bare inn på rommet så han blir trøtt når han skal ;) (mye rare unnskyldninger!!)

Skrevet

Min har fått mme omtrent hele tiden og har ikke engang tenkt tanken på at ikke andre skal kunne mate.? Hun har aldri reagert negativt på det ihvertfall(mer opptatt av flaska enn den som mater:), så her i gården har alle som har lyst fått lov. Blir for det meste besteforeldre da;) Jeg vil jo at hun skal kunne stole på de rundt seg og da har jeg tenkt som så at mating er en fin måte å "bryte" isen;) Men det må du føle på selv:) Hvis du vil ha matingen for deg selv, så gjør du det.

Skrevet

Så lenge det er foreldrene som gor hovedmengden av mat, at dere ikke setter bort alle måltid, ser jeg ingen problem med det! Bare pass på at han får mamma/pappakosen med flaska ofte :)

Her har vi brukt malt i en flaske pr dag, etterhvert gikk vi over på sviskemos. Pæremos er også effektivt! Bedre med disse enn malt da malt inneholder mye kalorier.

Flaskemamma :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...