Maewin Skrevet 14. august 2011 #1 Skrevet 14. august 2011 Heisann! Har ei lita snuppe som blir 5 måneder på tirsdag. Vi har ikke vært på kontroll siden 4 måneder+1 uke og da var hun 61 cm lang og 5300 gram. Hun er med andre ord ikke spesielt stor. Jeg ble nettopp medlem i ei skikkelig fin gruppe på facebook som heter kjøp/salg i byen vi bor i, og siden vi ikke har så mye klær i de neste størrelsene tenkte jeg kanskje jeg kunne spørre om noen hadde noen klær til vinteren vi kunne kjøpe til henne, Men det jeg lurer på er.. hvordan størrelse bør jeg be om? Hun bruker størrelse 56 og 62 nå, og vi har sånn smått begynt å pakke ned 56-klær som er for knappe. Noen av 62-klærne er ganske store på henne, så jeg regner med at de holder ei stund, men ikke hele vinteren kanskje? Bør jeg be om 68 da? Eller til og med 74, eller hvor fort vokser de nå som de er over 5 måneder? Noen som vet? Hun er jo litt under gjennomsnittlig lang egentlig, er bare litt tynn, så hvordan størrelse brukte babyene deres da de var 6-7 måneder?
Busy_bee Skrevet 14. august 2011 #2 Skrevet 14. august 2011 Min lille på 6,5 måned (gutt) bruker 68/74 nå. Han er kanskje litt stor, men ikke veldig. Ca. 9 kg og kanskje 70 cm. Er en stund siden jeg var på helsestasjonen. I forhold til spørsmålet ditt, så vil jo din lille være 9-10 måneder når det blir skikkelig vinter (desember-januar), så jeg ville nok anbefalt å gå for 74 ihvertfall. Jeg har f.eks. kjøpt vinterdress til min lille i 80. Og denne er raus i størrelse. Det som kan være greit å huske på er at det meste av ytterklærne virker til å være ganske rause i størrelse, så der går det nok helt fint med 74 dersom hun ikke vokser særlig fort. Mens en del ull virker for meg å være lite i størrelse, så der vil jeg anbefale deg å sjekke med de du kjøper av om det er stort eller lite i størrelse. Ser selv at en del av Joha klærne jeg har til min er rimelig smått, men så dukker det opp ett og annet plagg innimellom som er stort. Har også merket meg at Devold/Stillongs merket har vært veldig lite i størrelsene. Troll sine ullbodyer derimot har vært fine i størrelsene, kanskje til og med litt store. Så det kan kanskje være en ide å ta en tur på butikken og kikke før du spesifiserer hva du er på jakt etter. De har forresten salg på ull på Barnas Hus, 79 kr per del tror jeg det er. De har også Reflex regndress med fleecedress til 499 kroner (samme tilbud på Reflex butikkene tror jeg at jeg så).
MissVaiper Skrevet 14. august 2011 #3 Skrevet 14. august 2011 Mi jente brukte 62 - 68 når hun var 6-7 mnd. Hun er nå 11 1/2 mnd og bruker 74. Kan nok snart ta frem 80 til henne. Klær er veldig individuelt. 62 holder nok ikke hele vinteren nei. Husk at de kaldeste mnd er oftes januar og februar. Jeg ville nok satset på å kjøpe litt av både 68 og 74. Hun trenger neppe 80 denne vintersesongen om hun følger sitt vekst tempo hittil slik som jeg forstår det. Ellers er det jo mulig å holde øynene åpne for tilbud underveis om du ser at hun plutselig begynner å vokse veldig fort.
mastermind Skrevet 15. august 2011 #4 Skrevet 15. august 2011 Mi brukte 74 fra 9-12 mnd. Tror jeg ville valgt det. VInteren er lang, kan godt vere litt stort i starten.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 15. august 2011 #5 Skrevet 15. august 2011 Jeg syns det er mye enklere å ta på litt romslige klær enn de som passer akkurat. Spesielt etter 5,5 måned da de bare spinner rundt når de skal kles på. Min gutt var akkurat på gjennomsnittet ved 5 mnd kontroll, har ikke målt/veid siden men regner med han er ganske gjennomsnittlig nå som han er 6 mnd. 68 holder akkurat, nå, men vi har brukt en del i 74 noen uker allerede. Satser på 74 nå i høst (til 8-9 mnd) og 80 mot juletider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå