Gå til innhold

Falsk krupp.

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med falsk krupp?

Er det smittsomt? Hvor lenge i såfall?

Min ettåring har falsk krupp nå. Dårlig i formen, men er ikke så mye å gjøre annet en å gi litt paracet iblandt. Men er han smittsom?

Han skal ikke i barnehagen de neste dagene, vil ha han hjemme selvsagt. Men kommer det til å gå itover barnehagetilvenningen? At han blir hjemme en uke? Han begynte i barnehagen for 2uker siden.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143477545-falsk-krupp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en virusinfeksjon som utløser fask krupp-anfall -selve kruppanfallet er ikke smittsomt:) Har selv et barn som har hatt flere kruppanfall, men det har heldigvis ikke skjedd etter barnehagestart.

Dersom barnet har feber evt dårlig almenntilstand ville jeg selvsagt hatt det hjemme. Er det bare snakk om en lett forkjølelse er det ingenting i veien for å gå i barnehagen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143477545-falsk-krupp/#findComment-143477562
Del på andre sider

Falsk krupp viruset varer i ganske nøyaktig 3 døgn. Første natten er pusten som regel verst - og så går det seg til i nettene fremover. Feberen kan komme det første døgnet, men ikke hos alle. Den falske kruppen går ofte over i en kraftig forkjølelse. Om ikke den setter seg fast til noe mer er de raskt på beina!

Vi har hatt mye falsk krupp her i huset. Legene sa til oss at sånn de første anfallene er vil de gjerne bli ved senere anfall også. Det så vi på eldstemann. Han hadde kraftige anfall og vi måtte alltid avgårde med han på legevakt for å få sterke kortisonmedisiner og innhalasjoner i forstøverapparat. Han heiv etter pusten - helt forferdelig å se på han. Både han og vi var så redde. Han sluttet med anfallene når han var ca 7 år. Det er sent sier de - for de fleste stopper før skolealder.

Mellomste ar kun hatt ett falsk krupp anfall - og det var etter en operasjon han hadde. Glei over uten noe problem. Så er det minstejenta som holder på nå - hun hadde anfall nå natt til fredag. Men hun får ikke så kraftige anfall - våkner ikke selv av det på natten en gang. Men vi hører jo hun ligger der og bjeffer og hveser. Tok henne fri på fredagen - men om ikke det hadde vært planleggingsdag i morgen hadde hun vært tilbake igjen i bhg da! Hun hadde feber (38 gr ca) fredag og lørdag. Litt sliten i dag på søndag - men mye bedre form! Det er ingen grunn til å holde de inne - bare la de styre tempoet selv :-)

Falsk krupp er som moen skrev over her et virus, men det kan smitte. På oss voksne vil det vise seg som smått vondt i halsen og litt forkjøla. Andre barn hvor det ikke setter seg i strupehodet - kan også bli forkjølet... Men her i huset har sjeldent noen andre blitt forkjølet på samme tid!

Den eneste rette behandlingen du kan gi under anfall er å ta barnet ut i kald luft! Om ikke luften er kald ute (feks på sommeren) kan man sitte over fryseboksen.

Det er også viktig at vi som foreldre holder oss rolige - sånn at ikke vi skremmer barnet. Det er skummelt å føle på tung pust - og den følelsen forverrer seg om barnet blir redd...

Lykke til - og god bedring til skatten :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143477545-falsk-krupp/#findComment-143477594
Del på andre sider

Jeg har en som har hatt falsk krupp, han var så ille plaget at han ble innlagt på sykehuset i fem dager ene gangen (da var han ca 1,5 år).

Mitt råd er å ta dem med til kiropraktoren!

Men sjekk ut kiropraktoren du tar dem med til først, ikke alle kiropraktorer som kan noe om det. Det var min kiropraktor som tipset meg etter innleggelsen, han var spesialist på barnekiropraktikk. Han sa at dem mange ganger hadde en skjevhet oppe i nakken, og dette stemte på min.

Han har ikke hatt slike anfall etter at han var hos kiropraktoren! Men er fortsatt litt plaget med nakken innimellom (er nå så stor at man kan snakke om det, og han har vært på ny behandling da han var ca 10 år.).

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143477545-falsk-krupp/#findComment-143477692
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...