Gå til innhold

Brusdrikking i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer egentlig på om det er galt å drikke (mye) brus når man er gravid?? Og hva kan man egentlig spise og ikke spise??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En skal vel holde seg borte fra brus pga det ikke er bra med så mye sukker. Cola skal en holde seg borte fra pga koffein, samme med iste, te, og kaffe.

I mine to første svangerskap drakk jeg det med brus jeg ønsket, nå stopper det seg selv. Har ikke fått noen store overvektige barn. 1. var under 3 kg, nr to rett over 3,5 kg

Hadde 3 små glass til maten i går og det bød meg i mot, nå er det bare vann som jeg vil ha...

Skrevet

Takk for svar! :)

Ok, jeg drikker nesten bare pepsi max da, og det er jo ikke så mye sukker i da.. Er helt avhengig!! :-o

Skrevet

Light brus kan resultere i for tidlig fødsel, og koffein i veldig store mengder er ikke bra.. Jeg var avhengig av cola light før jeg ble gravid, men jeg stoppet og gikk over til sukker brus, ikke koffein brus da, for at overgangen fra cola lighten skulle bli enklere, men nå vil jeg bare ha vann også :) Er tørst hele tiden :) Men jeg synes ikke man skal bli helt tullete ang hva man ikke kan drikke og spise osv, så om du tar deg noen glass pepsi max så synes jeg ikke det er noe galt med det :)

Skrevet

Brus kan vere med og fram heve svangerskapsdiabetes. Det har ingen betydning om det er solo eller pepsi max. ASPERTAN er søtningsstoff som er verre en vanlig sukker.

Skrevet

Det er bare tull at aspartam er så farlig som noen skal ha det til. Da skal det inntas i STORE mengder.

Det er mye omdiskutert, men så lenge man drikker lightbrus med måte så er det MYE bedre enn vanlig brus med masse sukker i!

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Drakk selv fanta hver dag sist svangerskap, det var det eneste kroppen min higet etter, og teite meg klarte ikke stå imot "presset", denne gangen er jeg fast bestemt på å klare meg uten, snart 8 uker uten brus, og 6 uker uten noe nevneverdig med søtsaker, pleier å kjøpe en sånn 2pakning med fox karamel på lørdager, ellers ingenting.

Skrevet

Alt med måte, sier jeg bare. For mye sukker er ikke bra for noen, spesielt ikke for oss gravide.

Med tanke på koffeininntaket bør man ikke drikke mer enn 1 liter, sier ekspertene. For min del er ikke over 1 liter med måte lenger;) Spis og drikk variert. Et glass brus i ny og ne tror jeg ikke kan ta noen skade:)

Skrevet

Er det virkelig tilfelle at light brus kan resultere i for tidlig fødsel?? Hmmm... det hørdes no litt merkelig ut da synes jeg...

Men uansett så får jeg heller prøve å begrense brusinntaket til bare helgene nå da.... Vann øy jeg bare av å drikke... Så for min del blir det vel bare å holde seg til Fun saft og juice o.l i ukedagene.... :P

Skrevet

Legen sa til meg: spis det du vil og klarer og har lyst på, og tenk på kostholdet når du er i bedre form! Hun mente at det ikke var nødvendig å bli for hysterisk. Men det gjelder spesielt for de som sliter med kvalme og få i seg mat/drikke (slik som meg).

Så her har det gått i bokscola i dager hvor jeg er skikkelig dårlig. Legen anbefalte meg vanlig cola og ikke light versjoner (hvis jeg først skulle drikke brus)!

Ellers spiser jeg ikke spekemat og faktisk ikke annet pølsepålegg heller.. og visse oster, og jeg ber om å få all mat godt stekt :)

Skrevet

Min mann er kjemiker og har ikke lagt seg oppi hva jeg kan og ikke kan spise i svangerskap annet enn på ett punkt: unngå kunstig søtningsstoffer! Aspartam ol. er ikke bra for babyen. Han mener at da er det bedre med mindre mengder sukker. Nå drikker ikke jeg brus uansett, men jeg har prøvd å følge det opp i forhold til pastiller og tyggis.

Skrevet

Jeg drikker nesten bare sitronbrus og vann ( med sitron / lime i ) da dette er det eneste jeg klarer å få i meg uten å kaste det opp igjen. Legen sier at så lenge det ikke er annet som går an å holde på, må jeg bare få i meg det jeg klarer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...