Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg prøver å spørre her inne også :) Er det noen her inne som har lavt stoffskifte, men som likevel er blitt gravide? Jeg har lavt stoffskifte som er regulert med levaxin, men jeg har en veldig høy anti-tpo (over 1300). Jeg har nå 2 ed forsøk bak meg, ble gravid på første men mistet i uke 5-6, negativ test på 2. forsøk (fryseforsøk). Jeg har lenge tenkt at det er stoffskiftet og høy anti-tpo som er årsaken til at jeg ikke blir gravid, men alle leger + 2 spesialister sier at det har ingenting å si. MEN jeg har lest mye på nettet de siste dagene, og der står det veldig klart at det har mye å si. Noen artikler går så langt som å si at med høy anti-tpo er det nærmest umulig å bli gravid :(

Jeg må innrømme at jeg gikk i kjeller`n da jeg leste det. Har alle disse forsøkene vært bortkastet, både med egne egg og ed, pga høy anti-tpo???

Er det noen her som vet noe om dette? Eventuelt som har blitt gravid, eller ikke gravid, med stoffskifteproblemer og høy anti-tpo???

Jeg maser mye om dette nå fordi jeg er i gang med nytt fryseforsøk, og er usikker på om jeg bare skal avbryte hele forsøket inntil jeg vet noe mer. Bortkastet å gå i forsøk på noe som er dømt til å mislykkes!!

Veldig takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest meg mamma?
Skrevet

Kan nok ikke svare deg på dine spørsmål. Men min erfaring er at fastleger vet og bryr seg lite om stoffskifte. Jeg har og lavt stoffskifte og er regulert med Levaxin. Er det vanlig at lege måler anti-tpo når en har lavt stoffskifte? Tror jeg ikke min har gjort. Blir litt bekynret av det du forteller, i og med at jeg skal igang med forsøk etterhvert

Skrevet

Oj meg mamma....det har ikke vært meningen å gjøre noen bekymret :(

Som regel går det veldig bra å bli gravid med lavt stoffskifte, jeg ble gravid og fikk ett barn for vel 4 år siden, og da hadde jeg lavt stoffskifte og forhøyet anti-tpo. Men grunnen til at jeg fortviler nå er at anti-tpo`en er kjempehøy (over 1300), og jeg føler at kroppen går på høygir. I tillegg har jeg veldig mange negative IVF forsøk bak meg, og jeg prøver å finne en forklaring på hvorfor det ikke går. Jeg synes også dette med stoffskiftet og vanskeligheter med å bli gravid, blir oversett hos mange leger, og det er fortvilende.

Men det kan jo være greit å ta blodprøver før du går i gang med forsøk, bare for å forsikre deg at verdiene dine er fine :)

Det skal ikke være noen grunn til ikke å bli gravid, så lenge stoffskiftet er regulert!!

Lykke, lykke til til deg :o)

Skrevet

Det er ikke vanlig at de tar anti-TPO når de tar stoffskifteprøver, men jeg bad om det denn gang(og forrige ) for å sjekke siden jeg også har hatt mange negative forsøk og kona til fastlegen min har spurt meg mange ganger om det kunne være antistoffene. Jeg trodee ikke jeg hadde så mye igjen av de siden jeg har operert ut kjertelen, så det var mest for å få henne til å slutte og mase. Du bør få sjekket det før du starter. Jeg trenger ikke rekvisisjon fra legen. Går bare på legesenteret og sier at jeg skal ta stoffskifteprøver.

Skrevet

Hei!

Jeg hadde høy anti-tpo da jeg ble gravid, > 1300. Stoffskiftehormonverdiene lå innenfor det normale, som de har gjort de siste årene da jeg har målt det regelmessig, men flere leger har i flere år påstått at jeg kommer til å få lavt stoffskifte i fremtiden.

På den tiden da jeg prøvde å bli gravid tok jeg tilskudd av selen,siden jeg hadde lest en forksningsrapport om at dette kunne bidra til å senke nivået av anti-TPO, se http://jcem.endojournals.org/content/92/4/1263.full. Om dette hjalp eller ikke er vanskelig å si sikkert. Jeg vil iallefall anbefale at du rådfører deg med lege før du eventuelt begynner med tilskudd av selen.

Med lavt stoffskifte er det dessuten veldig viktig at du får regulert hormonverdiene dine (med levaxin), ettersom lavt stoffskifte under svangerskapet kan gi fosterskader.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svaret, Anonym :)

Gratulerer så mye med graviditeten!!! Jeg tar også selen-tilskudd, og håper at det hjelper på.

Lykke til til deg også.

Mange hilsner fra Nifficat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...