Gå til innhold

Inspirert: Sjekker dere bakgrunnen for navnene dere gir barna deres?

Anbefalte innlegg

Navnet Tengel er kanskje litt belastet fra Isfolket, men det er jo et gammelt og sterkt navn med lange tradisjoner i deler av landet, fra lenge før Margit Sandemo skrev om Isfolket. Betydningen er 'høvding' eller 'konge'.

Men ser at noen i tråden også trekker fram navnet Loke. Loke har blitt litt av et motenavn de siste årene, selv om det ikke har blitt veldig vanlig. Et utpreget motenavn som HAR blitt veldig vanlig er Trym. Både Loke og Trym er hentet fra norrøn mytologi, hvor de er skikkelser som representerer ondskap, uærlighet, griskhet og destruktivitet.

Å kalle en gutt for Loke eller Trym er i mine øyne, omtrent som å kalle ham Satan, Lucifer eller Judas. Jeg skjønner ikke hva dere tenker med. Sjekker dere i det hele tatt hva et navn betyr og hva slags bakgrunn og tradisjon det har, før dere gir det til et lite barn?

Fortsetter under...

Hvis de vil gjøre opprør mot Kirka, kan de velge norrøne navn som representerer noe positivt i mytologien, f.eks. Tor, Brage, Njord osv.

Loke og Trym er fiender av de norrøne gudene og den norrøne verdenen. De er sånn sett "på parti med" kirka.

Annonse

Jotnene er onde skikkelser i mytologien, de truer verden og menneskene. Under Ragnarok går de til krig mot gudene, anført av Loke, de slakter gudene og legger verden øde.

Trym var en rik og mektig jotun, og en av gudenes verste fiender. Han stjal Tors hammer, og tvang gudene til å gi ham gudinnen Frøya i løsepenger (planen hans mislyktes riktignok)

Hvor har du det fra at Lea betyr delikat? I følge Store norske leksikon, betyr det 'langsom, sliten, matt'

Du har kanskje sett det i en engelsk tekst? Husk at det engelske "delicate" betyr noe i nærheten av skjør, svak og sårbar. Langt fra det positivt ladete norske ordet delikat.

http://snl.no/Lea/kvinnenavn

Annonse

Jeg sammenligner Loke med Satan. Loke er for den norrøne mytologien hva Satan er for kristendommen. Det er også etymologisk slektskap mellom navnene Loke og Lucifer.

Trym er en annen type skikkelse, men han er fortsatt en skikkelse som utelukkende representerer negative verdier. Han er ond, uhederlig, grisk og destruktiv.

Hva mener du med at jeg må bestemme meg? Både Loke og Trym er navn som i mytologien representerer noe negativt, slik Satan, Lucifer og Judas gjør det i kristendommen. Når det gjelder Loke, så er det en direkte parallell til Satan i kristen, jødisk og islamsk tro.

Det norske ordet 'delikat' oppfatter jeg som noe i nærheten av 'lekkert' eller 'raffinert'. De fleste har nok positive assosiasjoner til ordet, ellers ville neppe salat-produsenten valgt dette merkenavnet.

Betydningen 'delicate' om navnet Lea, er derimot en annen.

En annen ting er jo at Lea også representerer noe litt negativt i bibelhistorien. Jakob jobber sju år for Laban for å få gifte seg med hans datter, Rakel, men blir lurt og ender opp med storesøsteren Lea, som han ikke ønsket, i stedet. Så må han jobbe sju nye år for å få den han egentlig ville ha.

at du oppfatter ordet slik betyr ikke at ordet ikke har andre betydninger :)

Delicate er ikke et udelt negativt ord selv om du forsøker å hevde det. Det brukes svært mye i positiv forstand.

Bibelhistorie gidder jeg ikke engang forsøke å diskutere. Jeg finner det nokså uinteressant.

10:03, jeg skjønner ikke hva du syter etter. Hun skriver da ikke at navnene er helt like eller noe sånt, men at de begge representerer noe negativt og at de opprinnelig er navnene til onde skapninger.

Er du fornærmet på vegne av din sønn, Trym?

Ikke HI

Lær deg hva syte betyr før du radbrekker språket.

Jeg har ingen sønn ved navn Trym. Jeg har ingen i familien eller omgangskretsen som heter Trym. Jeg har aldri vurdert å bruke Trym.

HI sidestiller navnene Loke og Trym i sitt første innlegg og sammenligner begge med Satan. Hun moderer seg etterhvert.

Si meg 10.07, er du ute av stand til å diskutere på et saklig nivå? Må du bli personlig og tåpelig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...