Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemann er 4 mnd.

På kvelden sovner han fint på egenhånd uten å måtte bli bysset eller rugges, men det er noe helt annet på dagtid. Han sover kun 30-45 minutter av gangen 3-4 ganger per dag. For å få han til å sovne må jeg enten bysse han, rugge han i vognen eller gi puppen.

Hvor viktig er det at de kan sovne av seg selv på dagtid? og har dere evt. noen tips på hvordan jeg kan få til dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er ganske vanlig at lillenurkene våre må ha hjelp til å sovne på en eller flere dubber i løpet av dagen. Det er jo kjempebra at han legger seg til på egenhånd på kvelden (og natta?), så du har hvertfall grunn til å være fornøyd med det:)

På dagtid tenker jeg at det hvertfall er viktig at de klarer å sovne uten å måtte ha det for mørkt og stille. Så får det bare være at de må rugges litt. Men absolutt bra hvis de får til å sovne selv!

Siden han har så korte dubber kan det være at han ikke er trøtt nok når du får han til å sovne på dagtid? (Altså ikke vente til han er overtrøtt, men ikke "framprovosere" dubben heller?)

Eller kan det være at han er for trøtt når du prøver? (Han får muligens ikke den roen han trenger i kroppen for å sove en god stund, som han kanskje trenger?)

Du finner nok ut av det:)

Skrevet

Akkurat samme her. Han er snart 5mnd, og må rugges/bysses/ammes i søvn på dagtid, men sovner greit selv på kvelden.

Har inntrykk av at det ikke har noen betydning. Jenta til ei venninne av meg måtte rugges til og med på kvelden, men nå (snart 2 år) sier hun ifra selv og legger seg i vogna når hun er trett.

Jeg er bare happy over at han sovner så greit på kvelden, så får det bare være at det er litt jobb på dagtid. Mer bekymret over at han virker helt ferdig mellom 17-18 på kvelden (legger han ca 19) og at det kanskje betyr at han ikke får sovet nok på dagen. Men det nytter ikke! han sover alt fra 15min til litt over en time (et par timer unntaksmessig) på dagen x 3, og når han først er våken da sovner han ikke igjen. Han våkner til og med om vi er ute og går tur! frustrerende...

Skrevet

Det er helt normalt at babyer på 4 mnd ikke klarer å finne søvnen selv på dagtid, så jeg hadde ikke stresset med dette var jeg deg. Lilleloppa mi er snart 11 mnd og må fremdeles rugges bittelitt i vogna før hun sovner, men det gjør meg ingen verdens ting, siden det tar meg maks 5 minutter, og hun sover 1,5 time i strekk etterpå:)

Hvis du vil forsøke å lære ham å sovne på egenhånd finnes det ulike metoder å bruke, f.eks opp-ned metoden;

http://www.barnogsøvn.com/?page_id=62

Jeg har også opplevd god effekt av reiving på mine barn, dvs pakke dem stramt inn i et teppe, slik at armene ligger stille tett inntil kroppen (mange babyer kaver seg opp og blir veldig urolige av å fekte og veive mye med armene, og de kan også ofte vekke seg selv ved å slå ut med armene i søvne).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...