Gå til innhold

Bruke gammel bilstol eller kjøpe ny?

Anbefalte innlegg

Vi venter barn nummer to og har en bilstol fra førstemann som vi vurderer om vi skal bruke eller kassere. Stolen vil være ca. 6 år gammel når vi tar den i bruk. Det er en maxi-cosi for babyer. Stolen kommer til å være i bruk i max 1 år. Ser på Trygg Trafikk at de ikke anbefaler å bruke bilstoler som er mer enn 8-10 år gamle. Er så i tvil om vi skal gå for den gamle eller kjøpe ny? Ser jo at den nye maxi-cosi'en hvertfall har fått en ny pute i bunnen som kanskje gjør den mer behagelig for spedbarn??

Fortsetter under...

Jeg ville gått for alternativet om å bruke den "gamle" bilstolen. Går ut ifra at slitasjen er minimal hvis den bare er brukt til ett barn fra før og ca. i ett år. Vil tro at det er fullt ut forsvarlig. Kan jo også hende at ileggsputen til maxi cosi-stoler kan kjøpes separat? Man bør jo helst ikke legge pledd el. l. i stolen for å bygge opp under babyen, som ikke er en original del av stolen, av hensyn til sikkerheten.

Jeg har brukt samme bilstoler til nr 1 og 2. Dvs babybilstolen måtte kasseres da den falt i gulvet og sprakk i plastiken. Men vi har brukt den andre, selv om isoporen ved beskyttelsen er sprukket.

Nå har vi to biler og vi har brukt den dårlige bilstolen i den bilen hvor ungen så og si aldri sitter.

Nå når vi venter nr 3, tror jeg at den stoler kommer til å bli kassert...Men de to andre kommer til å bli brukt...

Gjør det som du føler for, det er viktig at du er komfortabel med valget ditt, slik at du ikke risikerer å sitte med dårlig samvittighet dersom du skulle komme ut for en ulykke og ungen blir skadet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...