Gå til innhold

Bilseter - forvirra (hvilken vei og hvilket sete?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eh, nå skjønner jeg ikke helt hva man skal kjøpe av bilsete når de vokser ut av det første.

Den testen jeg så hadde på toppen en rekke seter av merker jeg ikke engang kjenner til og de var forovervendte.

Hva skjedde med at maxicosi og besafe er bra og at bakovervendt er best?

Og hvordan finner jeg igjen den tråden om hvilket sete dere andre har valgt?

Videoannonse
Annonse
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Hei :) Her har vi et Acta Graco cosmic confort S sete, det er fra 9 kg, til 5 år ca, kan monteres både bakover vendt og fremover vendt. Er hvrertfall storfornøyde, og det er bra i forhold til tester som er utført, det har en kolisjons beskyttelse både bak ryggen og hodet til ungen og begge sidene til ungen :)

Skrevet

Ja den ja! Supert! Selv om jeg ser folk er fornøyde med alle mulige seter så jeg fortsatt lurer litt hehe. Liker tanken på å kunne ha det begge veier, jeg kastet nemlig opp bare jeg ble satt i en bil da jeg var barn...

Skrevet

De testene er mildt sagt forvirrende ja:)

Trygg Trafikk anbefaler alle barn å sitte bakovervendt til de er 4 år, her kan du se hvorfor;

http://www.tryggtrafikk.no/Tryggest+bakovervendt.b7C_wJfWYe.ips

Det er mange gode bakovervendte seter på markedet, vi har Britax Multitech til eldste som vi er godt fornøyd med. Men det er ikke alle seter som passer i alle biler, så det er veldig viktig å prøve setet i bilen før man kjøper (noen seter tar myye plass).

Det nyeste nå er plusgodkjenning, og Trygg Trafikk anbefaler alle småbarnsforeldre å velge et barnesete som er godkjent etter den nye plustesten. Testen fokuserer på å beskytte barnets nakke, siden det er skader på nakke og hode som er den vanligste årsaken til at barn dør i bilulykker.

Her finner du en oversikt over hvilke seter som består den nye plustesten, vi kjøpte Britax Hi Way 2 til lillesøster, og er veldig godt fornøyd med det (positivt også at det tar liten plass, det var vi avhengig av nå som vi må ha to bakovervendte seter i bilen)

http://www.tryggtrafikk.no/Plustest+–+en+garanti+for+barnas+sikkerhet+i+bilen.b7C_wJbG3Q.ips

Skrevet

Vår gutt på 3 år sitter bakovervendt i britax multitech. Det fungerer veldig fint. Han kommer til å bruke det et halvt års tid til, da skal broren arve det.

Som linken over sier så anbefaler trygg trefikk bakovervendte seter til de er 4 år. Men der "slurves" det veldig på det norske markedet. Vi opplever at kun en av barnets venner på samme aldre sitter bakovervendt. De er mye flinkere til det i Sverige (har jeg lest i F&B)

Men prøv setet i bilen deres. Det kreves stor innvendig bil (Passat, Mondeo etc) for å få god plass til bakovervendte tre og fireåringer.

Skrevet

Ser at linken over ikke funker, så du får evt copy-paste den på vanlig vis istedet.. Britax Multitech er forresten ikke plusgodkjent, men det visste vi ikke noe om da vi kjøpte det, siden testen er forholdsvis ny...

Gjest poäng har fått baby <3
Skrevet

Bakover er best. Se på tryggtrafikk sine nettsider og hvilken retning de anbefaler og hvorfor.

Vi kjøpte et (bakovervendt) Britax-sete som går opptil 25 kg. Der sitter lillemann som en konge :-) Når han sovner så faller ikke hodet fremover heller, slik det gjorde med storebror da han hadde besafe bakovervendt.

Skrevet

Jenta mi er bare 7 mnd, men vi har allerede bytta sete. Hun satt virkelig ikke bra i babysetet, hang og slang, ikke bare med hodet, men med hele kroppen egentlig. Nå har vi BeSafe izi Combi x3 og er kjempefornøyde. Hun sitter kjempegodt i det og det kan brukes begge veier om det skulle bli behov for det en gang i fremtiden.

Skrevet

Anbefaler deg å kjøpe et som kan stå begge veier og at det går til 25 kg. Vi har besafe izi combi som går til 18 kg, og jenta på 3 (som er ganske lita) får ikke plass om vinteren i dress.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...