Gå til innhold

Tips til en med aaalt for mye melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyer er bare 2 dager gammel men jeg har allerede totalt sprengte pupper. Har håndmelket en del i dusjen, men det hjelper lite. Nå måtte jeg ty til pumpen , noe jeg absolutt vil unngå, da det bare fører til mer melk.

Pumpet ut 30 ml, men merker egentlig lite forskjell.

Begynner å bli rød og har hatt brystbetennelse før...

Noen tips til hva som kan gjøres? De mente på barsel at det ville justere seg etter hvert, men assa, vi snakker myyye melk her. Og lille spiser nesten ikke, så får kun tømt det værste overskuddet ved amming.

Skrevet

Gratulerer med baby :D

2 dager etter fødsel så er melkeproduksjonen omtrent utelukkende hormonstyrt. Det vil si at det ikke påvirkes noe særlig av pumping eller babyens spising, og heller ikke av triks som går på tømming av brystet med etterfølgende hvile.

Klarer du å pumpe mer enn 30 ml? Hvor lenge pumpet du? Du bør nok pumpe minst 10 minutter på hvert bryst. Legg gjerne barnet til brystet ETTER pumping, det kan være vanskelig å få tak pga melkespreng, og det er nok også viktig å gi så feit melk som mulig (dvs melka på slutten av amminga/pumpinga) om barnet er småspist. På den annen side er det helt normalt å spise lite når barnet er bare 2 dager.

Jeg vil anbefale at du skaffer/låner deg ei anna pumpe, dvs elektrisk i stedet for manuell - eller omvendt - og/eller et annet merke enn den du har. Sjekk om venninner har eller om du kan leie/låne på sykehuset.

Det er rent umiddelbart viktig at du får tømt brystet, så du unngår kuler i det. Når amming ikke er nok så må du pumpe. Dette vil ikke øke produksjonen din noe særlig så tidlig i amminga, det er først etter en ukes tid at produksjonen virkelig begynner å bli avhengig av etterspørselen.

Du kan også forsøke noen kjerringråd med urter som er kjent for å redusere melkemengden, merk at en del av disse er kraftige så prøv deg frem - et lett dryss på feks pasta eller pizza, eller én kopp te trukket av en "tesil" med urter burde gå greit. Sjekk hvordan det virker, og vent noen timer før du tar mer. Du finner noen av disse urtene på http://ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk (et stykke nede på siden, under "Og disse matvarene bør du holde deg unna".

Jeg er ammehjelper, det er bare å ta kontakt med PM eller (helst) sende epost til ammehjelper.lillenims at gmail.com.

Skrevet

Ser du har fått gode råd ovenfor men vil tilføye at melkemengden normaliserer seg etter behovet nurket ditt trenger. Ikke pump og styr for mye med det. Masser brystene/ håndmelk deg i dusjen etter amming eventuelt. Det ordner seg selv, kroppen er fantastisk., har selv ammet 3 barn og ammer fremdeles Nr 3 :-))

Gratulerer med baby og nyt tiden.

Hilsen en mamma med myyyyye melk til alle 3 :-))

Skrevet

Hei og takk for svar!

Jeg kan helt sikkert pumpe et par hun dre ml. Tok ut 45 ml på hver i går bare sånn for å få vekk bowling-kule fasongen...

jeg har elektrisk pumpe men har lånt den vekk, så får den straks tilbake. Det blir erlig! Selv om jeg helst ikke vil pumpe.

Nå har jeg kun håndmelket det brystet som ikke ble brukt til frokost. Får se etterhvert om det er nok. Så det begynt å bli litt rødt, men fikk det vekk.

På sykehuset sa de at dettemed å tømme brystet ikke var så øye. De mente man uansett ikke får det tomt. Men nå er det stor forskjell på sprengferdig og tomt bryst...

Jeg får gi det et par uker, kanskje det gårs eg til etterhvert.

Lille spiste heldivis godt til morningen i dag, så da fikk jeg lettet trykket på den ene siden hvertfall:-)

Håper det går seg til så jeg kan konsentrere meg om å kose med det lille vidunderet:-) Man blir jo helt forelsket:-)

Skrevet

Jeg opplevde det samme som deg, på et litt annet tidspunkt. Barnet var 5 dager. MAAASSE melk, helt sprengt, rødhet på brystene og smerter. Da rødheten meldte seg ble jeg veldig på vakt. Jeg ringte fødeavd. der de anbefalte å tømme brystene helt for å prøve å normalisere mengden.

(I første omgang anbefalte de å bare tømme litt som du har gjort, men når det ble rødt er det jo et signal om at det muligens kan utvikle seg til brystbetennelse. Og DET vil vi jo unngå:P)

Jeg pumpet 200 ml fra det ene brystet og litt mindre fra det andre, og etter dette stabiliserte det seg sånn at sprengen ble borte. Fortsatt masse melk, men ikke de smertene og uten rødheten. Ifølge fødeavd.personalet er det vanlig at man må pumpe flere ganger det første døgnet for å bli kvitt sprengen. Jeg la barnet til brystet når han ville ha mat og passet på å massere brystene på de røde områdene for å tømme de.

Jeg har brystimplantater og regner med at disse har vært med på å øke trykket. Da jeg fikk førstemann hadde jeg ikke implantater. Jeg fikk en kjempespreng da også, men ikke så ille som nå. Så den gangen slapp jeg å gjøre noe annet enn å melke ut i dusjen og pumpe litt før det normaliserte seg etter et par dager.

Lykke til som vandrende meieri;)

Skrevet

Det aller beste er å pumpe minst mulig, dvs ikke la noe annet enn barnet justere produksjonen og mengden etter sitt behov. Men om du kjenner kuler eller det blir rødt så MÅ du tømme, ellers kan du få"tilstoppede melkeganger og brystbetennelse. Da bør du pumpe til det er "tomt" (de har rett i at det ikke blir tomt, men en gang så slutter det SPRUTE melk ut når du pumper, da pumper du 1 minutt til og om det fremdeles ikke spruter så er det tomt nok), til kulene og/eller rødheten gir seg (det tar gjerne noen timer eller opptil et døgn).

Ja, det vil øke produksjonen, men det er bedre enn at du får brystbetennelse.

Såpass tidlig er det som sagt hormonstyrt, så selv om jevnlig pumping kan øke mengden noe er det for det meste slik at melka kommer uansett. Derfor vil mest sannsynlig ikke teknikker som går på å tømme brystet helt fungere.

Om du fremdeles har like mye melk om et par uker (4 uker etter fødsel) kan du prøve metoden beskrevet på http://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

Da pumper du "tomt" på begge sider, og legger babyen til med en gang. La den die så lenge den vil. Så ammer du kun på én side til sprengen på den andre blir for ubehagelig, da bytter du. Gjenta så lenge det trengs, som regel blir det betydelig mindre melk innen et døgn. (En del gjør dette feil ved at de enten ikke legger til barnet straks etter amming, eller ved at de pumper mange ganger.)

Men som sagt anbefaler jeg å vente et par uker med dette, og det er meget mulig at det går seg til etterhvert som hun nå spiser mer samtidig som produksjonen din sannsynligvis går litt ned.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...