Gå til innhold

Noen som leier ut hybel/leilighet til studenter? lurer på noe!

Anbefalte innlegg

Bruker de si opp boligen i sommermånedene eller leier de da også? Har en leilighet og leie ut og det er kø på boligmarkedet her vi bor, men er usikker på om vi bør leie ut til studenter om de da sier opp når studieåret er over!

Fortsetter under...

Så lenge de ikke står i kontakten at de slipper og betale de mnd i sommerferien så er det normalt og betale også om sommeren, det gjorde ivertfall jeg når jeg var student. Tror heller ikke at det er så normalt at private utleigere syns at det er greit og ikke få betalt om sommeren.

Var ikke det jeg mente, sorry at jeg ordla meg litt feil:( Er usikker på om vi bør leie ut til studenter fordi de sier opp muligens boligen for og slippe leien om sommeren, og da må man jo begynne og styre med og få nye leietakere slik at man slipper og være uten leieinntekten når sommeren er her!

Det er sikkert noen som gjør det, men det varierer da fra person til person. Kan du ikke bare skrive at det er ett års bindingstid på kontrakten. Det er mange andre som sier opp før sommeren også. Det er på generell basis et vanlig gjennomtrekkstidspunkt.

Problemet med studenter som leietakere er jo nettopp at de ikke er så veldig stabile, ja. Men det kommer jo an på hva de studerer; hvis de går på en flerårig utdanning, ønsker de vel å bli boende over sommeren fordi de skal fortsette der neste år.

Spørsmålet er vel mer om prisen er grei, boligen er sentral (i forhold til sentrum og studiested) slik at leiligheten er et sted de ønsker å bli boende lenge eller ikke?

Familien min har leid ut en leilighet i mange år, og har hatt mange studenter som leietakere. Ulempen med dem er at de flytter mye rundt, fordelen er at de som er igjen (dette er en leilighet med flere soverom, der man deler bad og kjøkken) ofte får inn nye venner, slik at det går greit å få nye leietakere.

Erfaringsmessig lønner følgende seg hvis du skal leie ut og ha minst mulig mas:

* Ha en nokså rimelig husleie, ikke legg deg på pristoppen. I så fall vil leietakerne ønske å bli boende lenger pga. god pris.

* Småbarnsforeldre/familier er de beste leietakerne, da de gjerne er interessert i å bli boende i samme område pga. barnehage/skole. Det er selvfølgelig mulighet for at de er ute etter å kjøpe noe i nærheten, men det kan man jo enkelt avklare.

* Gutter er enklere leietakere å ha enn jenter... Sorry, men sånn er det bare... :) Jenter er mer kravstore og krangler om flere ting enn gutter gjør, det er i hvert fall den erfaringen min familie har etter mange års utleie.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...