Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) hvor lenge mener dere baby kan sitte i manduca eller ergo bæresele? De sitter jo som en liten bøyd krøll... Merker også at min lille snupp helst vil ha hodet til ene siden i selen. Det påståes at man ikke bør la baby sitte mer enn 20 min i bb selen, hva er så mye bedre enn denne egentlig? Hvis man ikke skal sitte lenge i vippestol fordi ryggen ikke strekkes ut nok, hvorfor kan man da gå rundt med bæresele i lengre perioder? Jeg bare lurer:) i dag sovnet snuppa mi på 3 mnd i selen da vi gikk ute, *lykke*. men syntes det så så ubehagelig ut at jeg måtte legge henne i vogna etter fem min.

Så, hva mener, tror og vet dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Manduca/ Ergo kan baby være så lenge man bare vil! Om den sover eller er våken og fornøyd, er det bare til å traske i vei med god samvittighet:)

Den største forskjellen på Babybjørn og Manduca/ Ergo er at Babybjørnen IKKE er ergonomisk korrekt, mens det er Manducaen. Med ergonomisk korrekt menes det at barnet sitter på en riktig og bra måte, med god støtte på alle de viktige plassene. Derfor kan baby sitte så lenge man vil i Manduca, men ikke i Babybjørnen:) Ryggen til babyen skal ikke strekkes ut, men heller ikke falle helt sammen som en potetsekk. Den naturlige stillingen for et spedbarns rygg er en noe avrundet C-form, og denne stillingen opprettholdes i bæretøyet hvis man bruker det på riktig måte.

Her står det mer om dette;

Bærer man f.eks. i froskestilling i et sjal, vil barnet få god støtte, ryggen vil bli støttet i sin utgangsform og stillingen i bekkenet vil bidra til å gi ryggraden dens “naturlige form” (på samme måte som en voksen person vil bende bekkenet forover når det trener pilates osv).

Støtten som går nedover hele ryggen, vil ta av presset fra gravitasjonskreftene. Det vil si at nedre del av ryggen blir godt avlastet, slik at ikke all tyngden fra den øvre delen av kroppen presser ned på den nedre delen av kroppen.

Benytter man bæreseler a la babybjørn, vil barnet ofte ikke få god støtte til ryggen. Resultatet er at barnet sitter mest på bekkenområdet, slik at mye av gravitasjonskraften ender opp i nedre del av ryggen, og ryggen ikke nødvendigvis vil få en “god” form”. Et nyfødt barn vil uansett trekke opp bena, men gravitasjon og støt ved at bæreren beveger seg vil nok legge press på også denne posisjonen.

Resultatet vil dermed være at ryggraden får en form som ikke er barnets naturlige. De nedre delene av ryggen vil bli utsatt for et ganske stort press da de vil måtte bære hele overkroppen (som utgjør en meget stor andel av et lite barns totale vekt).

les mer her;

http://tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=98880

Manducaen er ikke særlig god for de minste babyene, jeg synes den er best fra 4-5 mnds alder... Men produsenten hevder at den skal kunne brukes helt fra nyfødt, med spedbarnsinnlegget. Så det kan jo være derfor du synes at hun ikke sitter så godt oppi der? Eventuelt at du ikke har strammet selen hardt nok, slik at støtten ikke blir så god og hun siger litt for mye sammen som en ball?

Skrevet

Takk for utfyllende svar:) hun sovnet jo i dag, så da sitter hun vel godt skulle man tro:)

Skrevet

Hei, du skriver at baby kan sitte i selen så lenge han/hun vil, men jeg finner det ikke dokumentert noe sted?

Skrevet

Lillesøster praktisk talt bodde oppi bæresjalet de første 4 mnd av livet sitt, og hun har så langt jeg kan se ikke tatt noe skade av det ihvertfall :)

sjekk ut denne også;

http://www.babyslynga.no/kiropraktor.htm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...