Gå til innhold

Synes dere det er lite med 2 voksne på 14 barn på en avdeling som er 2-3år?

Anbefalte innlegg

Synes dere det er lite med 2 voksne på 14 barn på en avdeling. Halvparten av barna er 2 nå og fyller 3 år i nov/desember. Den andre halvparten er 3 år og blir 4 år i vårhalvåret. De blir på avdelingen til jan og bytter gruppe opp til 4 åringene. Da kommer det en ny gruppe med barn som blir 3 år i løpet av våren. Altså avdelingen er konstant en blanding av barn som snart blir 3 og barn som akkurat har fylt 3 år.

De to som jobber der fra i år, har gitt ett inntrykk av at de er takknemlige for at jeg tar dette opp med ledelsen. I praksis betyr det at en stort sett er på badet og hjelper de som skal do/skifte bleie, og den andre står igjen med 11-13 barn. De var flere ansatte på denne gruppa i fjor.

Jeg vet at barnehageloven ikke sier noe annet om bemanningen annet enn at det skal være pedagogisk forsvarlig. I tilegg så vet jeg at fordelingsnøkkelen ofte er 6 barn pr. voksne når barna er fra 3 år +

Nå vet jeg at barnehagen som har ca. 52 plasser formelt ser på barnehagen som en avdelig og at den er delt i 4 grupper, så de mener de har alt på det tørre... men stakkars de som jobber der.. eller? Og skal man være trygg på de har tid til hvert enkelt barn hver dag?

Da er vi tilbake til §18 i lov om barnehage om det er pedagogisk forsvarlig...

Hva er deres tanker?

Fortsetter under...

Ja, det høres lite ut. Men når det gjelder barn pr. voksen av regler så blir det noe annet. For det er 6 barn på voksen. altså i denne situasjonen skal de kunne ha 12 barn, men vet de kan få noen få i pluss om det er nok folk på bygget og at de av og til får hjelp, men noen god situasjon er det absolutt ikke.

vet hvor slitsomt det er å jobbe med småbarn og få voksne

Hvis det er kun to voksne på denne barnegruppen fast, så er det ikke ihht loven.

Det skal være 3 voksne (hvorav en pedagog) på 9 barn som fyller 2 år eller mindre i gjeldende år eller 18 barn for de som er 3 år i år eller mer.

Det er lov å regne om altså f.eks. at man har 16 barn på over 3 og 2 barn på under f.eks.

Og utallige andre varianter

14 barn på under 3 og 4 voksne f.eks.

Men husk - det er ofte 10 timer åpningstid og de ansatte har bare vanlig arbeidstid, så det er ikke så mange tilstede hele tiden.

1 voksen pr 6 barn over 3 år, 1 pr 3 under 3 år, altså synst jeg det er for få. Når det er noen over og noen under 3 år, så kan en klare seg med 3 ut fra regelverket, men 2 er ikke forsvarlig i det hele tatt. Dette hadde jeg ikke godtatt!! Morgen og ettermiddag er det jo ofte færre på jobb, men at dette er vanlig bemanning mener nå jeg ikke er lovlig faktisk!

Hilsen en som har jobbet i barnehage!

Det er for mange i henhold til loven

Hvis reglene ikke har blitt endret, så kan en ha 6 barn pr voksen. Ett barn under tre år, regnes som to stk... (men det er året det er født i det regnes fra, ikke datoen)

Hvis alle ungene fyller tre før nyttår, så har de lov til å ha max 12 plasser..

Annonse

Slik er bemanningen 10.00-13.00

man = trine og truls

tir = silje og truls

ons = trine, truls og silje (turdag)

tors = trine og truls

fre = trine og truls

11.30 lunsj 12-12.30 avslapping

13.00-15.00 alle barna er ute og bemanningen er god, men ofte bare en fra hver avdelingen ute for de ulike avd pedledere osv har kontortid, møter osv. Altså 5 voksne på 52 barn. Noen sover self.

Kl 15 frukt trine slutter og truls får hjelp av en fra en annen avd.

Bleieskift kl 12 og 15 hver dag

Det er fra kl 10-13 jeg reagerer mest på. De forsvarer det med at det er nok voksne på huset og det holder med en pedleder på 18 barn siden alle barna er født i 2008. Jeg mener at de andre voksne på huset tilhører jo andre avdelinger med andre oppgaver og det derfor ikke er bra nok bemanning man, tir, tor, fre fra 10-13.

På skriv hjem oppererer de med 3 navn trine, silje, truls, men det er jo ikke slik i praksis annet en på onsdager.

Dere som er pedagoger: Jeg trenger argumenter på hvorfor dette ikke er pedagogisk forsvarlig :)

Det står i loven, at det ikke er lov, skulle de vært kun 2 voksne, skulle de hatt maks 3 barn, dersom de alle blir 3 i løpet av året. Jeg hadde ALDRI gitt meg, stå på!!! Dette må frem tru med media eller noe.

Tenker med gru på om det hadde vært meg.....det hadde jeg aldri klart over lengre tid.

om du reagerer veldig på dette,ta det opp med su,og du kan også kontakte barnehageansvarlig i kommunen og si du reagerer på bemanning i barnehagen.

er det privat barnehage,kan du kontakte private barnehagers landsforbund.

synes det er greit med 2 voksne på 10-11 barn,synes jeg det skal være flere voksne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...