Gå til innhold

Hva bør man velge? Fysioterapi, naprapat, kiropraktor, osteopat eller manuellteraupaut?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira 1+1 underveis ♥

Har lest meg litt opp på bekkenløsning nå, fordi jeg kjenner at jeg trenger behandling for dette. Sliter veldig selv om jeg bare er i uke 14.

Men lurer på hvilken type behandling man bør velge, ser at folk sier så forskjellig....

Fortsetter under...

Hei,

eg var hos soneterapeut for andre plager enn bekkenet. Var då framleis ikkje heilt god i bekkenet etter graviditeten (1 år etter fødsel), og tenkte vel som så at det måtte eg berre leva med. Etter å ha trykka litt på meg, spurte terapeuten om eg hadde plager med bekkenet, eg sa ja og etter to behandlingar var desse borte! :) Det var svindyrt, men verdt det. Dersom du prøver og ikkje merkar noko etter eit par behandlingar, ville eg derimot prøvd noko anna.

Har også gått til fysioterapeut med kompetanse innan akupunktur, ho var flink, men det kan ikkje samaliknas med det eg opplevde hos soneterapeuten. -Berre så synd at det er fysiotrapi ein får dekkja...

-lukke til!

• 2 uker senere...

Jeg har god erfaring med manuellterapi fra mitt forrige svangerskap og skal nå begynne med behandling igjen for bekkenplager. En får dekket også manuellterapeut. Snakke med legen din om det......

I alle mine 4 svangerskap har jeg hatt bekkenløsning, bekkenlåsning og ustabilt bekken. Jeg kan på det sterkeste anbefale kiropraktorbehandling!!! Det hjelper!!

Det er uansett viktig at du tar det med ro, og hviler under svangerskapet og porsjonerer ut energien din!

• 2 uker senere...

Hei, ser det er en stund siden du skrev innlegget ditt her, men er jo kanskje fler som lurer på det samme så tenkte jeg skulle fortelle kort om min erfaring..

Jeg gikk til manuellterapaut i mitt forrige svangerskap. Var kjempeplaget siden uke 8 og gikk ukentlig til behandling. (gratis) Klarte meg kjempefint til neste gang jeg skulle dit.. Og det beste er at ved uke 26 forsvant alle vondter!! Yes, alle sammen, no more bekkenplager... Heeeelt utrolig, men sant!! Hadde aldri noen fler plager etter det og fødselen gikk supert.

Nå er jeg gravid igjen og startet med bekkenplager i uke 10 så i dag (12+2) hadde jeg første behandlingen hos manuellterapauten som jeg også brukte sist gang!!

Absolutt å anbefale... :o)

• 3 uker senere...

Annonse

Jeg har aldri hatt bekkenproblemer, men ser ikke bort i fra at det kan komme denne gang iom at det er mitt 3. svangerskap.

Selv sverger jeg til refleksologi; en blanding mellom soneterapi og noe annet...

Har blitt god av noe annet pga dette, da legene hadde gitt meg opp.

Får jeg de minste problemene i dette svangerskapet så raser jeg avgårde til refleksolog...(veldig vondt når det pågår, men herlig når smertene slipper taket siden)

Syv uker etter fødsel uten noen som helst bedring i bekkenet gikk jeg til kiropraktor. Hadde kun gått til fysio før, og fellestrening for å styrke bekkenmuskulaturen. Plagene begynte tre - fire mnd før fødsel, og jeg kunne ikke gå lenger enn til postkassen. Nå etter to uker med behandling hps kiropraktor er jeg MYE bedre. Har fortsatt en vei å gå for å bli helt bra, men nå går jeg turer og beveger meg, slipper å ta smertestillende for å få sove om natten, og har gått fra å ha smerter til kun å kjenne stølhet i bekkenet (bak iryggen)... Smertene i symfysen er vekk!

Kiropraktor fant en låsning på høyre side av bekkenet mitt, og nå etter fire behandlinger er jeg altså i en tilstand som jeg aldri hadde drømt om at jeg skulle være for to uker siden.

Så anbefaler en sjekk hos kiropraktor. Det funker ihvertfall for meg.

• 1 måned senere...

har prøvd kiropraktor,fysioter.,akupunktur og osteopat. Etter 2 behandl.hos osteopat er jeg 50 prosent bedre. De finner rotårsaken til problemet. Er så happy for endelig å bli bedre. 8 uker til termin,jeg forts.m akupunktur og ostopati. Lykke til!

• 2 måneder senere...

Hei!

Jeg får behandling med akupunktur og muskelløsning, samt litt trening hos fysioterapaut en dag i uken. Også er jeg med i en bassenggruppe en dag i uken. For meg har dette vært redningen i dette svangerskapet. Jeg føler meg faktisk bedre nå enn i sist svangersskap, og det er vel ikke helt vanlig!

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Først av alt: ta symptoma på alvor og lytt til kroppen - dersom ein presser seg for langt/lenge blir som regel plagene verre og meir langvarige.

Det som på folkemunne blir kalt for bekkenløsning har ved forskning vist seg å vera både bekkenløsningsplager (bl.a. pga slark og svak muskulatur) og for mange også bekkenlåsning (f.eks. at ein bekkenhalvdel er rotert i "låst" stilling i forhold til korsbein. Dette er VONDT og er lett å forveksle med vanlig bekkenløsningsplager. Dersom det er bekkenlåsning er manuellterapeut/kiropraktor absolutt effektivt, evt i kombinasjon med massasje og/eller akupunktør.

Viktig at ein finn nokon som kan dette og interesserer seg for problematikken slik at ein får riktig hjelp.

Søk gjerne opp spesisalist på denne nettsida:

www.fysio.no

et stykke nede til høgre kan ein velge spesialist. Velg Obstetrisk og gynekologisk fysioterapi. Velg så fylke.

Lykke til!

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Annonse

Syv uker etter fødsel uten noen som helst bedring i bekkenet gikk jeg til kiropraktor. Hadde kun gått til fysio før, og fellestrening for å styrke bekkenmuskulaturen. Plagene begynte tre - fire mnd før fødsel, og jeg kunne ikke gå lenger enn til postkassen. Nå etter to uker med behandling hps kiropraktor er jeg MYE bedre. Har fortsatt en vei å gå for å bli helt bra, men nå går jeg turer og beveger meg, slipper å ta smertestillende for å få sove om natten, og har gått fra å ha smerter til kun å kjenne stølhet i bekkenet (bak iryggen)... Smertene i symfysen er vekk!Kiropraktor fant en låsning på høyre side av bekkenet mitt, og nå etter fire behandlinger er jeg altså i en tilstand som jeg aldri hadde drømt om at jeg skulle være for to uker siden.Så anbefaler en sjekk hos kiropraktor. Det funker ihvertfall for meg.

Jeg gikk også til kiropraktor etter fødselen pga store bekken problemer. Klarte mesten ikke løfte bena mine når jeg skulle gå, ikke snu meg i sengen, eller ligge på siden. Etter noen behandlinger der, merket jeg stor forandring i sumfysen og bekkenet.

Er gravid med nr 2 nå, og begynner å slite allerede med bekken smerter (uke 17). var hos kiropraktor for noen dager siden, så håper jeg vil bli bedre.

• 3 uker senere...

Jeg var hos kiropraktor i dag. Jeg er typen som ikke klager før det blir virkelig ille, så hadde ikke nevnt noe til legen min. Hadde tilfeldigvis kontrolltime hos kiropraktor i dag for noe annet og spurte om de behandlet bekkenløsning der, og vips hadde han behandlet bekkenet mitt :D Tok bare noen få minutter og han mente at nå kom jeg til å merke stor forskjell. Håper det! Han sa de hadde mange med bekkenløsning der med god effekt.

Jeg var hos kiropraktor i dag. Jeg er typen som ikke klager før det blir virkelig ille, så hadde ikke nevnt noe til legen min. Hadde tilfeldigvis kontrolltime hos kiropraktor i dag for noe annet og spurte om de behandlet bekkenløsning der, og vips hadde han behandlet bekkenet mitt :D Tok bare noen få minutter og han mente at nå kom jeg til å merke stor forskjell. Håper det! Han sa de hadde mange med bekkenløsning der med god effekt.

Hvor var dette da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...