Gå til innhold

Spiser dere salami pålegg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virkelig? Altså, fordi jeg jobber med mat så skal jeg være overhysterisk og unngå alle mulige farer som kan komme med mat? Jeg velger da selv hva jeg stapper i min egen kropp, uansett yrke?

Helt fryktelig, vet du hva! Jeg jobber sammen med flere kokker som spiste rakfisk i svangerskapet!! Kanskje de burde meldes til barnevernet?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en artig lørdags diskusjon på bim.... *lermegihjel*

Skrevet

nei...tror jeg slenger inn hånduken i denne diskusjonen for jeg tar bare feil :P skal spise et deilig rundstykke med spskeskinke og brie og muligens et glass cola før jeg finner senga :) så skal jeg stå opp til sol og en deilig kopp kaffe eller to på verandaen :) livet er ikke så værst :D

Skrevet

Synes vi bare burde slutte å spise og drikke jeg...! No more food for me!

Skrevet

Ja takker og bukker for en veldig informativ og givende diskusjon. Nå skal jeg drømme om ei brød skive salami!!! ... selv om jeg ikke har salami i hus...

Skrevet

Spiser ikke salami eller annen spekemat, men andre må for guds skyld gjøre som de vil. Ikke rir jeg på hest, hopper i trampoline, røyker eller drikker alkohol heller, men kall meg ikke hysterisk, jeg bare gjør det som jeg føler er best, slik at jeg skal slippe å ha dårlig samvittighet dersom noe evt skulle skje. Vi er forskjellige og det må vi alle som en bare akseptere. Og gudene skal vite at jeg har veeeeldig lyst på salami, og som forige gang er en pakke bestilt til fødeavdelingen rett etter fødsel allerede ;)

Skrevet

Hei!

Er en del innom Jordmor SIRI og leser der også : ) Hun har faktisk kontaktet Gilde, som opplyser om at vanlig Gilde Salami er varmebehandlet og helt trygg for gravide!!!!

Skrevet

Fine svar du har mim26! Jeg liker fornuften din.

Skrevet

Spiser ikke salami, fordi jeg ikke liker det .. Men jeg forguder spekeskinke og det spiser jeg når jeg får lyst på :)

Skrevet

Altså, hva gjore folk før i tiden, når all mat (kjøtt ol) hang på stabburet, å de ikke viste om alle de "farlige" bakteriene i spekematen/kjøttet de spiste??? De lagde ost selv på gårdene, drakk melk rett fra kua, å de aller fleste tror jeg fødte friske unger. Ja, jeg vet at dødligheten blandt spebarn var større i gamledager, men jeg tror ikke det kom av salami å spekematspising. Sunn fornuft er bedre enn hysteri! Spis den maten vi ønsker, men selfølgelig ikke gammel å muggen mat. Det spiser vi vel ikke ellers heller! :-)))

Jeg er ikke ute å ta verken den ene eller andre, mener bare at det er mye hysteri ang mat i disse tider. Når jeg fikk min første i 94, hørte jeg ingen ting om at spekemat å røykalaks var farlig....

Skrevet

spesialister i fysioterapi? Hva kan de om dette emnet?

Skrevet

Det var faktisk helt vanlig å oppleve å miste et ufødt barn eller ett av sine barn de første leverårene i forrige århundre. Det var selvsagt mange grunner til det, og to grunner var toxoplasmose og listeria.

De fleste nordmenn spiste den maten de hadde tilgang til for å overleve. Det var ikke snakk om å kunne velge blant 100 påleggstyper som ikke kunne være farlige for fosteret, men å faktisk ha noe å spise i det hele tatt. Nå har vi heldigvis mer kunnskaper og ressurser på alle områder slik at en så grusom tragdie kun rammer noen få. Syns det er så dårlig gjort å kalle andre hysteriske fordi de ønsker å foholde seg til rådene gitt av offentlige myndigheter. Så sent som i år 1900 døde 8 av 100 barn det første leveåret, oftest som følge av infeksjoner eller misdannelser i fosterlivet. En del skyldes nok spekemat som ikke burde vært mat.

Skrevet

Men kjære dere!

Vi er alle uansvarlige og hysteriske! Hver på våre måter! Men vi er vel også voksne folk!!

;-)

Skrevet

Neei, jeg gjør ikke det. Og jeg føler meg ikke hysterisk for at jeg ikke gjør det! Men, ser ikke ned på de som gjør det heller. Jeg liker det min JM sier om saken. Norske helsemyndigheter anbefaler ikke gravide å spise spekemat fordi det kan innebære risiko for toxoplasmose og listeria. Det samme gjelder for en del oster, samt kjøtt som ikke er gjennomstekt kokt. Norsk spekemat er gjerne trygg, men desverre hender det at det blir oppblomstring av disse bakteriene, på lik linje med at det heller ikke skal være e-coli i tilsvarende produkter. Det skjer desverre innemellom, og det kan skade eller føre til at spedbarn dør. Men myndighetene anbefaler dette, så får det være opp til hver enkelt å veie risikoen opp mot om de er klare til å ta det ansvaret om det viser seg at det nettopp var de som var de uheldige. Man kan jo være uheldig under middagen også, og spise kjøtt som ikke er godt nok stekt! Men hver får ta sitt standpunkt, uten at man behøver å være ufin mot dem sov velger annerledes !

Når det er sagt, det fødes barn i Afrika også. Og det er født barn i utallige år før slike retningslinjer og råd. MEN ! Jeg kjører ikke med hverken barna eller meg selv usikret i bil, jeg røyker og drikker ikke, ei heller bruker jeg narkotika som gravid eller ellers. Jeg bruker sykkelhjelm når jeg er på sykkeltur. Jeg bruker vaskemiddel uten parfyme og andre kjemikalier når jeg vasker osv. Barna mine blir lagt på rygg når de skal sove. Fordi nå vet vi bedre ! Barnedødlighet og spedbarnsdødlighet, dødfødsler osv har gått betraktelig ned, og det er jo en grunn til nettopp det ! Nå vet vi mer enn vi gjorde før, og kan ta bedre hensyn, og legge bedre til rette. Om det skaper hysteri vet jeg ikke helt... Ikke syntes jeg det hadde så mye med diskusjonen å gjøre heller :)

Skrevet

Dette syns jeg var et godt innlegg lille&jeg+bøllefrø. Enig i det du skriver.

Skrevet

Nei nå fikk jeg lyst å salami!! :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...