Gå til innhold

Spiser dere salami pålegg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå må dere jaggu meg gi dere her alle sammen, hva er farlig med å spise salami. jeg har spist det i hele svangerskapet uten problemer, for at man skal bli smittet av disse bakteriene skal man spise mengder å da mener jeg MENGDER, eller hvis den er dårlig. skjønner ikke hvorfor folk skal værra så hysteriske, lurer på hvordan dere lever til vanlig med så mye som liksom skal være farlig og spise og gjøre. men men er jo dere som går glipp av smaken av ferskt brød med salami og agurk ikke meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å det hjelper vel heller ikke å si at jeg har hatt toxm. fra før jeg ble gravid med nr 1, så da er jeg resistent... Men ja... så har vi jo Listeria...... bla bla.

Skrevet

stemmer det bamsemoms.... *applaus*

Skrevet

..det virker fortsatt ikke som du har skjønt poenget. Det er da irrelevant hvor stor mengde du har spist den dagen du faktisk får i deg de farlige bakteriene, jeg bare understreker at det er et sjansespill man lett kan unngå kontra det du trekker inn som å bli påkjørt av en bil. Hører du ikke selv hvor dumt det låter?

Skrevet

Håper ikke de som er ute etter litt korrekt folkeopplysning hører på dere to kjøtthuer.

Skrevet

Det er ikke snakk om mengder for at det skal være skadelig. Listeria sprer seg fort både i matvaren og kroppen.

Skrevet

Eeeeer så enig, bamsemomsen!! Kjære jesus, nei, jeg setter ikke verdens på hodet fordi jeg er gravid.

Jeg jobber i ferskvare og med mat hver dag, jeg holder meg unna mat med mugg, thats it!

Folk er overhysteriske og er det noe jeg har lært av graviditeten så er det at alle andre, gravid eller ikke gravid vet bedre enn deg hva du kan og ikke kan gjøre...! Nytter ikke å høre på noen ;)

Skrevet

hehe særdeles beroligende at en med sånne kunnskaper/holdninger jobber i en ferskvaredisk.

Skrevet

Kjenner du noen som er smittet el har blitt smitta av SALAMI!!!!! Har du noen gang i din levetid lest om noen som er smitta av av ei skive el tosalami i NORGE???

Hilsen ei av kjøtthuene!!!!!

Skrevet

Å dere bedrevitende som kaller andre kjøtthuer..... vet vel og at det finnes denne bakterien i VANN!!!!!

Ja tenk vann som dere drikker litervis av til dagen i hele svangerskapet!!!

Skrevet

Det er vel ikke til å stikke under en stol at det er få år siden en dame som var innlagt på Ullevål med tvillinger i magen som mistet begge to pga listeria i NORSK PASTEURISERT ost. Og det i 3. trimester. Dermed er det ikke slik at det aldri skjer for Norge er så himla trygt. HVor mange døde ikke av E.coli utbruddet i spekemat for et par år siden? Ergo synes jeg det argumentet er dårlig.

Men for all del alle må gjøre hva de vil.

Skrevet

ja også annen spekemat. har snakket med jordmor om dette. Så lenge det er norsk er det trygt. har gjordt det under de andre svangerskapene også.

Skrevet

Nå snakker vi om salami..... Og ja jeg bor på landet der vi har en brønn i hagen som har inneholdt E-coli i drikkevannet vår når jeg var gravid med nr 1.... hvordan skulle jeg vite det. Men har en frisk unge i dag... til tross for e-coli bakterie i drikkevannet mitt. Sier ikke noe mot at matprotalen er bullshit retningsveiledning for gravide, og klart det er ike vits å jørrs på. Men så lenge SALAMIEN (som er samtaleemne) er fersk så skal ikke ei-to skiver gjøre skade for noen. Det kommer til større mengder bakterie i gram.

Fremdeles er det ingen som kan svare på om di kjenner noen som har tatt skade av ei skive salami....

Holde dere til emne. Ikke snakk om å spise 1 fenalår alene! eller 1 kilo upasturisert ost.

Skrevet

Da må jeg spørre deg Miss Hemingway. Snakker du om salami eller noe annet?? ihh til ecoli?

Skrevet

Har også spist salami i alle mine svangerskap. Gidder ikke bli hysterisk. Har fått beskjed fra flere leger (gyn) og jordmor at det er helt ok så lenge pakka ikke har vært åpna lenge og at holdbarhetsdatoen er lang.

Skrevet

JA! Jeg kjenner noen som ble smittet av toksoplasmose på grunn av salami, i svangerskapet i Norge. Og vedkommende hadde hatt katt i mange år (tidligere og ikke blitt smittet). De helvetes ukene hun og partneren hadde med medikamenter som ikke burde brukes i svangerskap som da måtte taes, fostervannsprøve og uker med uvisshet i forhold til om de måtte avslutte svangerskapet( i uke 20++) på grunn av smitte/skader unner jeg ingen!!

Skrevet

Og noen friske idretts mennesker som er super sunne i sin beste levealder dør av hjerte innfrakt..... Sorry om jeg høres sarkartisk ut,og ikke meningen å såre noen som har opplevd det. Men jeg synest at det tar litt vel av pga salami......

Gidder ikke slenge dritt eller kalle noen what ever, men synest det tar litt av ihenhold til tema.... Spiser du salami!!!

Skrevet

spiser spekemat fersk fra pakken og norskprodusert ost (ikke muggen ost)...stress er nok en større skadefaktor enn noe annet. har et veldig avslappet forhold til mat...synes ting blir litt overtolket og overproposjonert i forhold til hva som KAN være farlig og hva som ER farlig. her er d snakk om sunn fornuft og la d være opp til vær enkelt om hva som er grensen og hvor strengt en følger rettningslinjene og anbefalingene.

Skrevet

Tror ikke litt salami er noe farlig nei! Det finnes alltid mennesker som sier FY til alt. Man kan ikke gardere seg mot alt her i livet.

Det var lettere å være gravid før når man ikke visste om alt det farlige. Det går da an å bruke sunn fornuft oppi det hele? ....og ikke være helt hysterisk.

Alt er jo farlig i dag: light brus,kaffe,forskjellig mat,å fly,ta paracet osv. I tillegg press på å trene, ikke legge på seg OG være i jobb til du stuper. De fleste er vel enige at man frastår stoff,røyk.......

Skrevet

Er dere trege?

Der ER ikke farlig å spise spekemat. Det KAN være farlig å spise spekemat. Det er imidlertid ingen som vet om kjøttet er infisert på forhånd! Det er heller ikke en bøtte bakterier som skal til, før de gjør skade.

Det er heller ikke farlig å kjøre bil uten belte, før man kræsjer...

Gjør dere dette også?

Hvorfor ta sjanser? Det er ikke så lenge man går gravid, burde være mulig å la vær å drikke, røyke og spise "risikomat".

Skrevet

Jeg har fått beskjed av 342 spesialister i fysioterapi at det ikke er trygt å spise salami, spesielt ikke om den er norsk.

Denne diskusjonen blir for dum! Hver og en får gjøre som de selv ønsker, ta de sjansene de syns er verdt å ta, men gravide er råde til å følge rådene fra offentlige myndigheter. Hva de anbefaler er uten tvil å unngå kjøtt som ikke er varmebehandlet når en er gravid.

Skrevet

342 stk??? Da kan du jo regnes som den mest opplyste av alle her. Å jammen må jeg si det finnes mange uinformerte jormødre og leger der ute som ikke har peiling. Gud hjelpe meg hvordan skal det gå med alle oss som har spist norsk salami, og speiselt med oss som har friske unger.

Ikke stygt ment mot deg personlig for ditt informative innlegg.

Skrevet

uansett hva folk gjør er d veldig lett å kritisere og "mobbe" andre for d her inne bak en ukjent maske...vi er voksne som står for være egne valg og har ikke behov får å bli irettesatt...spørsmålet var "spiser du salami"? ikke "hva er din mening om at jeg spiser salami"?!? veldig mange bedrevitere her inne som mener deres mening er mer rett en andres...men d er like mange rette svar som d er spørsmål...hvis du mener d er en risikosport å spise spekemat er d helt greit for meg, men ikke vær nedtalende og si at jeg er "treg" fordi jeg ikke føler/mener d samme!!!

Skrevet

Det er ikke MIN mening! Det er fagfolkets mening. Og jeg har lært meg å høre på folk som har bedre peiling enn meg selv.

Det er rett og slett tregt og lite klokt å ikke benytte seg av årevis med forskning på området. Dere som har fått friske barn har da ikke spist infisert spekemat. Det er jo ikke slik at selve spekematen er problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...