Gå til innhold

Hvor lenge holder man ut i full stilling når man har bekkenløsning?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira 1+1 underveis ♥

Hadde ingen store plager med dette i mitt første svangerskap, men det har virkelig kommet for fullt denne gangen. Har vondt i bekken, korsryggen, rumpa og nedover lårene.

Er bare i uke 14, så har absolutt ikke lyst til å sykemelde meg. Men hverdagen har blitt utrolig tøff den siste tiden. Hjelper heller ikke på at jeg har en aktiv 1,5 åring som gjerne vil finne på noe på ettermiddagen/kvelden.

De første timene av arbeisdagen går ganske greit, men etter lunsj er jeg helt ødelagt. Spesielt hvis jeg har hatt lange møte, hvor det ikke er mulig å røre på seg. Å gjøre ting som å ta en dusj før jobb har også blitt litt håpløst, da jeg får vondt hvis jeg står stille over noen minutter.

Så lurer litt på hvor lenge jeg burde presse meg mtp 100% stilling på jobben, og om det kan bli bedre utover svangerskapet?

Er også usikker på hvor mye tilrettelegging jeg kan kreve fra jobben. Har ingen tung jobb, sitter bare på kontor (men sliter med å sitte mye). Har fått en kjempe god stol på kontoret mitt, men er det andre ting jeg burde tenke på for å få en lettere arbeidsdag?

Sorry, mange spørsmål her, men kjenner at jeg blir så frustert og lei over disse konstante smertene!!!

Fortsetter under...

Heisann :))

Jeg vil svare på d spm som jeg kan svare :):P

Jeg jobber 100 % og har hatt bekkenløsning. Sykmeldte meg i 40 & i ca 4 uke. begyte å jobbe igjen på ful stilling denne uke. det hjalp meg veldig mye å jobbe bare 60 og sykmeld 40 % . arbgi. viste ikke jeg var gravid, men jeg fortalte dem nå denne uk. Du blir bra igjen, men det er veldig viktig å ta små pauser og slappe av innimellom. les om bekkenløsning og behandlig av det.

god bedring :)

Hei.

Ikke noe trivelig å bli plaget med bekken :/

Jeg ble 50% sykemeldt fra uke 12, og er i uke 18 nå, og jeg kommer nok dessverre til å fortsette med det. Mulig jeg må ta ut 100% snart. Kjenner hele bekkene og føttene svikter helt.. Jobber som servitør, og da blir det fort tunge og travle dager. Spesielt når fysioterapeuten har gitt meg råd om å ikke strekke meg etter ting, eller bære for tungt. Blir vanskelig og la vær når man er alene på jobb. Men man må høre på kroppen, man vil få tilbake på det senere. Heldigvis har jeg en sjef som tar hensyn og kolleger som er helt fantastiske.

Så du må bare ta deg en prat med dem, så ordner dette seg vettu :)

Lykke til og god bedring :)

Jeg jobber fortsatt i 100%, er 17+3 i dag. Har ingen fysisk krevende jobb, men det er mye kontorsitting. Av og til drar jeg ut av kontoret, og må da kjøre bil. Har ennå ikke fått påvist bekkenløsning i dette svangerskapet, men var kraftig rammet i forrige svangerskap, og ble da 100% sykemeldt fra uke 30. Hadde da gått å kjent på smerten i 5-6 uker, men tenkte vel ikke at det kunne være bekkenløsning. Kjenner igjen de samme smertene nå, både foran og bak, så er mer forberedt nå. Så har funnet fram krykkene, sånn i tilfelle det blir for ille. Godt med litt avlastning.

Har store problemer med å sitte lenge, gå lenge og stå lenge, og kjenner det konstant i bekkenet, så vanskelig å konsentrere seg på jobb. Skal til lege på tirsdag, og håper på å kunne få henvisning til fysio, det hjalp ihvertfall sist. Evt, gå i redusert stilling ( 30-40 % sykemeldt), sånn at jeg kommer meg gjennom dagen med en aktiv jente på snart 3 år i heimen.

Gå for gradert sykemelding så ordner du og arbeidsgiver en tilretteleggingsordning. evt så jobber du bare halve dager. Se ann hva som passer deg, men husk å bli sengeliggende på slutten fordi man ikke har hørt på kroppen sin er ihvertfall ikke bra

Annonse

Gjest Kira 1+1 underveis ♥

Takk for svar alle sammen!

Da får jeg ta en tlf til legen på mandag, for å spørre om jeg kan få en henvisning til fysioterapaut. Krysser fingrene for at litt behandling hjelper, slik at jeg kan fungere bedre i hverdagen.

Er så slitsomt å gå rundt med smerter, får liksom ikke "prestert" mitt beste hverken på jobb eller hjemme.

Så får jeg ta stilling til en eventuell sykemelding hvis ikke behandlingen hjelper.

Takk igjen, og håper det går bra med dere andre som også har bekkenløsning. Fy for noe herk det er!!!

Jobber som helsefagarbeider og trakking er en stooor del av arbeidsdagen. Er i uke 27 og har nettopp blitt sykemeldt 50%. Har hatt problemer med bekkenet hele svangerskapet men har holdt ut så lenge som mulig (orker ikke å gå hjemme hele dagen til jeg føder..).

j var aktiv sykmeldt forrige svangerskap,.. fungerte kjempe bra.. jobba litt hver dag ;) nå er j i uke 27 og holder ut.. skal prøve så lenge j kan med litt ferie innimellom tror j det går bra.. men det er veldig individuelt hvordan man har dte :) kan anbefale manuell terapaut, det hjalp meg veldig sist.. men denne gangen går j ikke.. da j har en på 8 mnd hjemme blir dagene litt hektiske ;)

Tenkte bare å gi deg en liten oppløftning. Var hos fysioterapeut i uke 16, da hadde jeg "slitt" med bekkenet omtrent siden unnfangelse, og tenkte at dette her går ikke veien. Hadde ingen plager forrige svangerskap, men da hadde jeg jo heller ingen barn å ta meg av :) Fikk masse gode råd og tips og nå er plagene stabile og lite merkbare. Så det kan gå over :) Om det er hormonene som har stabilisert seg eller om det er jeg som har blitt flinkere til å lytte til kroppen vet jeg ikke, men det går i alle fall. Er forresten i uke 23 nå.

Det viktigste er å få behandling. Jeg er i uke 24 og sliter med bekkenløsning. For meg gjelder det å variere arbeidsoppgavene. Det hjelper også å bruke bekkenbelte deler av dagen. Du har krav på all den tilrettelegging som det er mulig å gjennomføre, så hvis du sitter i et møte som varer lenge, så ber du om pause akkurat når du trenger det for å strekke på beina eller gjøre øvelser som du får av fysioterapeuten. Bekkenløsningsplager varierer veldig fra person til person så hvor lenge det er gunstig for deg å jobbe fullt er helt avhengig av din situasjon.

Jeg er i uke 20 og merket bekkenet før jeg tok positiv test, men jeg har slitt med bekkenet siden jeg ble gravidvmed nr 1for 4 år sia. Uansett var sykemeldt hele juni men nå skal jeg jobbe. 30 denne mnd for å se om det er en mulighet siden jeg ble så mye bedre av å være hjemme. Problemet er att de dagene jeg jobber klarer jeg ikke noe mere, klarer knapt kjøre bil, og ta meg av barna kan jeg bare glemme. Jeg går til behandling tre ganger i uka og må beg med krykker nå ( på hanleturer osv). Jobber på kontor og har fått så mye tilrettelegging som er mulig. Men syntes jo att når mitt sv skal gå utover mine kollegaer fordi jeg skal jobbe lengst mulig, rett og slett ikke er riktig. Jeg syntes noen ganger det går litt langt, er jo ikke en "sykdom" og det går over, men som oftest ikke før msn har født. Virker også som mange glemmer att om noen mnd så skal vi være borte en stund. Min lege spurte meg om det var noen som kunne ta mine oppaver på jobb om jeg sykemeldte meg, og som jeg da sa att jeg skulle jo ut i permisjon når sv er over så de må jo finne noen uansett om de ikke har. ( i mitt tilfelle så har vi ansatt en vikar, fordi jeg viste hvilken vei dette skal gå.

Uansett lytt til deg selv og kroppen din, kjenn selv hvor grensa går og ikke tøy grensa, det tjener ingen på:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...