nifficat Skrevet 12. august 2011 #1 Skrevet 12. august 2011 Hei, hei. Jeg spør her og jeg spør der.....og håper jeg blir litt klokere :-) Jeg har vært gjennom mange IVF-forsøk + 2 ed forsøk, alle negative + en sa. Jeg har lavt stoffskifte som er regulert innenfor normalen med levaxin. Men min anti-tpo er kjempehøy (over 1300). Alle leger jeg harv spurt, inkludert 2 spesialister, sier at det ikke har noe å si i forhold til å bli gravid, skjønt et par leger har strukket seg så langt til å si at man ikke vet hvilken betydning høy anti-tpo har ift det å bli gravid. Men nesten overalt hvor jeg søker, så finner jeg en klar sammenheng mellom høy anti-tpo og infertilitet. Så nå er jeg utrolig fortvilet Jeg skulle starte rett på fryseforsøk nå, testet negativt på fryseforsøk for 3 dager siden, startet med medisiner i går, men føler nå at det er fullstendig bortkastet og meningsløst å gå i gang med forsøk som sannsynligvis er dømt til å bli negativt fra starten av. Kjære dere her inne; er det noen som vet noe om dette???? Er det noen med stoffskifteproblemer og høy anti-tpo som er blitt gravide??? ER noe så helt utrolig takknemlig hvis noen kan svare meg!!!!
Håpefull38 Skrevet 12. august 2011 #2 Skrevet 12. august 2011 Hei Nifficat! Lenge siden jeg har sett deg her inne nå. Og du sliter også enda! Anti-TPO på over 1300 er mye! Jeg hadde over 1400 på det meste, og da fikk jeg beskjed av legen min at det skjedde MYE i kroppen min! Hver celle blir påvirket. Den høye anti-TPOen var årsaken til at jeg måtte fjerne hele skjoldbruskkjertelen, fordi legen mente den ble til å komme tilbake igjen hvis de tok bare deler av kjertelen. Siden jeg ville bli gravid fant de ut at det var best å ta alt med en gang. Legene vet for lite om dette, så jeg føler jeg ikke har fått skikkelig svar på hva dette har å si i forbindelse med infertilitet. "Spesialisten" jeg var hos først sa: "Ja, men alle har litt antistoffer i kroppen", da jeg sa at legen min ville jeg skulle få fjernet hele kjertelen. Spesialisten mente jeg bare skulle fjerne en del. Han kontaktet en professor der jeg skulle opereres for å høre hva han mente. 3 dager etterpå kom det brev om at han og professoren var enige om at de skulle fjerne hele kjertelen! Jeg trodde min TPO var borte nå, helt til jeg fikk målt den i juni i år(3 år etter operasjonen). Da var den like under 100. Jeg spurte Svend Lindenberg på CFC om den hadde noen innvirkning siden jeg ikke var blitt gravid, men da svarte han: Nei, ikke for den tidlige graviditet. Noe mer sa han ikke, men nå var jo min på langt nær så høy som din. Jeg sliter også enda. Satte inn fryseegg på onsdag. Nå er jeg medlem i Norsk Thyreoideaforening. Fikk bladet Thyra i juni. Der stod det noen ting som jeg ikke har fått vite av noen leger/spesialister før: Et solid daglig selen-tilskudd på 200 mcg kan halvere anti-TPO i løpet av noen måneder! Jeg dro rett ned og kjøpte selen. Men det står at man må være forsiktig så man ikke får for høy dose. Spiser du paranøtter i tillegg, blir dosen raskt oversteget. Jeg har tatt selen (100 mcg) i 2 mnd, og har tatt blodprøve i dag for å se om det har hatt noen virkning. Får vel svaret mandag eller tirsdag. Det står også om en studie hvor de hadde gitt gravide med forhøyet anti-TPO 200 mcg selen gjennom hele svangerskapet. Men det står ikke hvor mye anti-TPO de hadde. Uff, det er vanskelig dette når man ikke får skikkelig svar og det nesten blir opp til en selv hva en velger å gjøre. Man har jo så inderlig lyst til å lykkes, men så koster det jo så mye både økonomisk og psykisk. Så man lurer jo veldig på om det er nyttesløst. Jeg ønsker deg masse lykke til med det du velger. Får du vite noe mer om dette hos leger/spesialister, så si gjerne fra!
tuttelura Skrevet 14. august 2011 #3 Skrevet 14. august 2011 Hei! Jeg har også lavt stoffskifte og høy anti-TPO, er på rugedag 3 med mitt 7. forsøk nå.. Denne gangen er vi hos Hausken og da vi var på samtale hos han før jul var han veldig opptatt av bl.a. antistoffer.. Jeg fortalte han at jeg i alle år har hatt forhøyet anti-TPO, og slik jeg skjønte han så mente han at det kunne ha en sammenheng.. Om jeg skjønte det riktig så kunne det være at kroppen så på det befruktede og innsatte egget som "fremmedlegeme" og at antistoffene da angrep for å bryte det ned... På forsøk nr. 5 og 6 fikk jeg på eget initiativ starte med Prednisolon fra innsetting, men Hausken satte meg på dette fra julaften (startet med p-piller da også). Ved måling før start og etter 3-4 mnd hadde anti-TPO redusert seg med halvparten, fra ca. 600 til ca. 300, jeg kunne også nedjustere litt på dosen med Levaxin. Levaxin-dosen økte jeg igjen ved neste kontroll, men da bare tilbake til det jeg hadde før jeg startet med Prednisolonen - anti-TPO var fremdeles like lav.. Jeg velger å tro at det kan ha hatt en sammenheng, men det kan man sikkert ikke si 100%. Uansett - så lenge jeg har gått såpass kort på Prednisolon skulle det ikke ha noen bivirkninger, og om det har hjulpet oss til å lykkes, ja det gjenstår å se - skal teste den 24.8. Ønsker masse lykke til
nifficat Skrevet 14. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 14. august 2011 Tusen takk for svarene Håpefull38 og tuttelura. De bekrefter vel egentlig bare det jeg har trodd hele tiden; anti-tpo har noe å si for sjansene for å bli gravid. Kjenner jeg er oppgitt over alle legene (også Hausken, men han sa ingenting om dette da vi var der) og spesialistene jeg har vært hos i løpet av de siste 3 årene. Jeg synes det er MERKELIG!!!! at til og med enokrinologene jeg har vært hos ikke ser sammenhengen mellom høy anti-tpo og infertilitet, da jeg ene og alene var der fordi vi skulle prøve å bli gravide. Jeg kommer til å bestille time hos en lege jeg har fått anbefalt her inne, jeg ringer i morgen. Skal også ta nye prøver i morgen, og jeg har startet å ta selen-tilskudd. Jeg fortsetter også med progynova og prednisolon (som jeg startet med samtidig som jeg startet progynova), med tanke på å gå for fryseforsøk. Men jeg håper jeg får time hos legen ganske snart, slik at vi eventuelt kan "hoppe av" forsøket hvis han mener det er små sjanser for å lykkes. Masse, masse lykke til Håpefull38 (har fulgt med deg inne på cfc-tråden....du fortjener så inderlig og lykkes nå) og tuttelura (krysser fingrene for at det er prednisolon som skal til...kan jeg spørre hvor stor dose du tar?). Go`e klemma fra Niffi
tuttelura Skrevet 14. august 2011 #5 Skrevet 14. august 2011 Hei igjen.. Leit at man ikke før gehør for noe som tydeligvis kan ha stor betydning, håper du får raskt time og gode svar.. På julaften startet jeg med p-piller, Metformin og 5 mg Prednisolon. Har fortsatt med Metformin og samme styrke Prednisolon hele tiden ved siden av spray, supplerte med Klexane og gikk opp til 10 mg Prednisolon fra sprøytestart.. Har følt meg som "et vandrende apotek":) Blir en spennende uke nå... Igjen, masse masse lykke til!!!!
Håpefull38 Skrevet 15. august 2011 #6 Skrevet 15. august 2011 Takk for det, Nifficat! Du har nå holdt på lenge du også, så nå synes jeg vi begge fortjener å lykkes! Har fått svar på prøvene i dag. TPO var 83 sist, og var nå blitt 75. Ikke så mye, men bedre enn ingen ting! Har bare tatt 100 mcg selen, så jeg tror jeg øker til 200 nå. Enkelte av "spesialistene" kan ikke så mye mer enn det vi kan om stoffskiftet og fertilitet. Han jeg var hos presterte å sende meg av gårde til Danmark med for høyt stoffskifte og mye anti-TPO. Var der 3 gang før jeg leste på hjemmesiden til stoffskifteforenigen i Danmark at det var umulig å bli gravid med for høyt stoffskifte. Det stod at man ikke måtte bruke det som prevansjon, men det var svært vanskelig å bli gravid. Da jeg var hos han igjen 2 mnd før jeg skulle opereres, spurte han om jeg skulle nedover igjen før operasjonen!!! Da svarte jeg at det skal jeg altså ikke, og fortalte han det jeg hadde lest. Da svarte han at det var vel riktig.... Så hvorfor i huleste gir han meg klarsignal på å dra hvis han egentlig vet at det ikke er noen vits! Ga klar beskjed til legen min at jeg ikke skulle til han mer. Har ikke hatt kontekt med han siden. Forholder meg til sykehuset der jeg ble operert.
nifficat Skrevet 15. august 2011 Forfatter #7 Skrevet 15. august 2011 Hei Håpefull38. For det første; anti-tpo`en din er jo egentlig veldig fin nå, er den ikke?? ) Jeg ble gravid med en anti-tpo som var adskillelig høyere enn din, så jeg tror du har en god sjanse nå!! Krysser fingrene og det jeg har for deg! Jeg leste Per Egil Hegges bok i dag, og selv om man ikke skal sluke det som står der rått, så hadde han noen skjellsettende opplevelser med det norske helsevesenet, må jeg si. Jeg blir helt skremt. Også dine opplevelser med "spesialister" (og mine), er jo litt med på å underbygge dette. Jeg ville ha respektert en spesialist mye mer om vedkommende hadde kunnet ha sagt han/hun var usikker på enkelte ting vedr stoffskifte, i stedet for å gi "uriktige" opplysninger. Dette er kjempevanskelig; noen sier det ene andre sier noe annet. Jeg sendte mail til Ava Tampere i dag og fortalte om mine prøveverdier og uttrykte usikkerhet ift høy anti-tpo og muligheter for å bli gravid. Fikk svar tilbake at jeg bare kunne ta det med ro. Tpo er en indikator for lavt stoffskifte, og så lenge ths er normal er det ingen hindring for graviditet. Motsatt av det du skriver, Håpefull38, og motsatt av det jeg har lest nå de siste dagene. Ringte thyroideaforeningen i dag, og spurte om dette med høy anti-tpo og graviditet. Hun jeg pratet med hadde hatt en tpo på ca 900, og det hadde ikke hindret henne i å bli gravid. Hun tipset meg også om at det kanskje kunne være andre ting i kroppen min (glutenintoleranse, eller andre ting) som kunne være årsak til en kronisk betennelsestilstand. Skal prøve å ta prøver ift det. Kan jeg spørre deg hvilket sykehus/lege du føler du har fått god hjelp hos? Håper jeg ikke er frekk som spør deg om det? Ellers, selv om jeg startet denne tråden ift høy anti-tpo og vanskeligheter med å bli gravid, så vil jeg bare si at det er KJEMPEVIKTIG for meg å ikke lulle meg inn i stoffskiftesymptomer og elendighet. Alle mine plager skyldes ikke stoffskiftet ) Jeg skulle helst ha bare tatt den pilla og så ikke tenkt mer over det, og vært frisk!!! Jeg ville bare prøve å finne mulige årsaker til at vi ikke lykkes å bli gravid, og så prøve å gjøre noe med det! Krysser fingrene for deg, Håpefull38. Du fortjener så inderlig å lykkes nå!!! God klem fra Nifficat Jeg er opptatt av dette nå
Håpefull38 Skrevet 15. august 2011 #8 Skrevet 15. august 2011 Ja, TPO-en min er ikke så langt over grensen nå. Skal være under 60, og jeg hadde helst sett at den var litt lavere. Har nok sikkert ikke så mye å si, men jeg skal nå fortsette med selen litt lengre for å se om jeg kan få den litt mer ned. Er det ingen av spesialistene du har vært hos som har sagt noe om å "slå ut" kjertelen med radioaktivt jod? Da kan man ikke bli gravid på et halvt år, og så er det den tiden det tar å få medisindosen rett. Det tok ca 7-8 mnd på meg å få det innenfor normalen, så skal det være normalt i 3 mnd før man kan prøve å bli gravid. Hos meg gikk det 11 mnd til sammen. "Spesialisten" jeg var hos konfererte med prof. Rolf Jorde ved Universitetssykehuset Nord-Norge i Tromsø. Det var da de bestemte seg for å ta hele kjertelen. Husker ikke om jeg snakket med han der oppe. Det er stort sett kirurgen jeg har vært hos ved kontroller. I tillegg har overlege Alf Frimann Rosenlund skrevet epikriser.
nifficat Skrevet 19. august 2011 Forfatter #9 Skrevet 19. august 2011 Hei, hei. Først av alt; hvordan går det Håpefull38 og tuttelura? Jeg krysser alt jeg har for positiv test hos dere begge ) !!!!! Jeg tenkte jeg bare skulle "stikke innom" her og skrive kjapt hva jeg har funnet ut i forhold til stoffskiftet, høy anti-tpo og graviditet. Jeg har snakket med endokrinolog på St Olavs Hospital og Universitetssykehuset i Tromsø, og begge var klare på at så lenge TSH, T4 og T3 var innenfor normalen, så hadde ikke anti-tpo noe å si i forhold til å bli gravid. Jeg pratet med en veldig hyggelig kvinnelig endokrinolog i Tromsø, og hun virket så sikker og klar når hun forklarte meg, at jeg fikk veldig tiltro til henne. Jeg har lett og lest myyyyyyyyyyye på nettet de siste 2 ukene (noe legen i Tromsø ikke anbefalte...kan være årsaken til mye unødig bekymring...), og der står det mye om hvor vanskelig, for ikke å si umulig, det er å bli gravid med mye antistoffer i kroppen. Sonjas stoffskifteforum...offameg...det var deprimerende lesning Så jeg søkte på engelske artikler (pregnancy with high level of anti-tpo...), og det jeg fant ut koker ned til dette, enkelt sagt: Hvis man har forhøyet anti-tpo, men stoffskifteverdiene ellers er innenfor normalen, og man IKKE bruker medisiner for stoffskiftet, så er det vanskeligere å oppnå graviditet + lettere å abortere. Men hvis man har høy anti-tpo, tar tilskudd av levaxin + aspirin (er det blodfortynnende?) + prednisolon, så responderte man like bra på IVF som kvinner uten autoimmun thyroideasykdom. En av artiklene jeg leste var av dr. John C. Lowe ( 2010) : " High Anti Thyroid Antibodies: Associated with Adverse........." Hvis dere ønsker å lese mer om dette, så anbefales virkelig å søke på engelske artikler. Skal se om jeg kan finne ut mer senere. Nå er det sengetid ) Nattinatt! Klem
tuttelura Skrevet 20. august 2011 #10 Skrevet 20. august 2011 Hei igjen:-) Så bra det du har har funnet ut da - ikke lett å bli klok når det strides hos de som skal kunne dette også... Her går det bra, rugedag 9 i dag, og som tidligere forsøk har jeg nå mistet den lille sårheten som var på brystvortene.. Typisk:-( Men, det jeg ikke har opplevd på tidligere forsøk er alle disse murringene i magen og et humør som tilsvarer pms over flere dager, pluss at jeg er trøtt trøtt trøtt.. I dag sto jeg ikke opp før nærmere klokka 10, og sov flere timer på sofaen ett par timer senere.. Det gir meg litt håp, men ikke mye allikevel.. Tenker liksom at hvorfor skal det klaffe nå når det ikke har gjort det tidligere, men på den annen side har jeg gjort mye annerledes nå enn tidligere, så da kan det jo hende allikvel.. Irriterende at jeg skal henge meg så mye opp i disse puppa:-) Var på nippet til å kjøpe test i stad for å teste, men klarte å holde meg.. Så om jeg skal teste i morgen nå, må jeg til Sverige og det tror jeg ikke jeg orker.. Puh... Godt å skrive av seg litt - er som å putte på en femmer og få for 20 kr, når jeg første tillater meg å håpe på klaff..
Håpefull38 Skrevet 20. august 2011 #11 Skrevet 20. august 2011 Så bra at du har fått så mye positiv informasjon hos endokrinologene! Da fortsetter du vel med fryseforsøket? Hvor er det du har tatt ED? He, he, jeg må le når jeg ser hva du skriver, tuttelura! Har det litt sånn jeg også. Er på rugedag 10 i dag, og kjenner på puppene flere gang om dagen og håper de skal ha blitt ømme siden sist gang! Jeg har satt inn fryseegg, og det er så forskjellig fra ferskforsøk. Har ikke alle symptomene som man har ved ferskt. Har ikke hatt ømme pupper så langt. Dag 8 hadde jeg en del kraftige stikninger to ganger i løpet av ettermiddagen/kvelden. Har også hatt litt murringer. Har de siste par-tre dagene vært kjempetrøtt. Har sovet en time på ettermiddagen også, og i går kveld sovnet jeg av i stolen selv om jeg hadde en time på øyet tidligere på ettermiddagen. Er sykemeldt, så sover til 10.30-11(og er oppe til langt på natt). Men nå har jeg blitt så kveldstrøtt også. I dag har jeg i tillegg vært veldig kvalm. Håper det er en positiv grunn til det, og ikke bare bivirkninger av progynovaen. Venter på litt mer stikninger i livmora som tyder på at den utvider seg ;-) Hadde veldig mye av det på dag 10 da jeg var gravid i fjor. Det var slik jeg skjønte at jeg var gravid, og bare måtte ta en test dag 11. Nå kan jeg ikke teste før neste lørdag fordi jeg har tatt HCG- støtte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå