Gå til innhold

Hva synes dere om fulle utedager i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Barnehagen til poden skal ha to utedager i uken gjennom hele dette barnehageåret, der de skal dra på ulike turer og ha forskjellig opplegg.

Utedagene begynner når barnehagen åpner og de er ute absolutt hele dagen til barnehagen stenger igjen, altså fra 07.00 - 17.00, også i de lange kalde vintermånedene. Synspunkter?

Fortsetter under...

Det synes jeg høres flott ut. Skulle ønske barnehagen til sønnen min var mer ute, de sitter stort sett inne og kjeder seg når sola skinner ute.

Jeg regner med at barnehagen din også revurderer planene sine når det blir 15-20 minus.

Supert å være mye ute, men man må se an været litt. Ikke være ute for enhver pris.

Mine er glade i å være ute, men setter pris på litt innekos også. Hadde ikke likt at det ble innført slike lange utedager som du beskriver.

Lille gikk i naturbarnehage der de var ute hver dag året gjennom fra 07-16.30. Kun på de kaldeste (-20) dagene var de inne frem til soloppgang og sånn ca frem ti l 15.00. Hun koste seg glugg ihjel iallefall. Det er bare å ha sikkelig utetøy, sørge for at dressen kanskje har gummi i baken, fordi da er det mye morsomere og skli. Ergo blir det flere turer opp og ned akebakken. Ulltøy og sikkelig sko er et must.

Krampeaktig opptatt av å være ute? høhø. Aktive barn er glade barn. Og lille som nå er 7 år går gjerne 1 mil på ski uten å klage en gang.

Annonse

Mine barn går i naturbarnehage og det er SUPER FLOTT!!!. De er ute fra 8.30 til henting hele året, bortsett fra vinteren. Da går de inn og spiser frukt kl. 15 og er inne til henting. På de kaldeste dagene, dvs kaldere enn -10 er de begrenset tid ute.

De yngste, altså 1-3 åringene er også ute masse hver eneste dag.

Kunne aldri hatt barna mine i disse barnehagene som ikke prioriterer uteliv. Det blir nok inne-og stillesitting når de begynner på skolen. Nyt tiden da ungene kan være ute, aktive og glade barn.

Det er fryktelig slitsomt for unger å være mye inne i barnehagen. Tett luft, mye støy og mindre område å utfolde seg på.

Her er det fulle utedager annenhver uke. Har fungert kjempeflott, men syns avogtil på vinteren at de kunne fått vært mer inne. Bor langt nord så vinteren er hard til tider, men barna klager ikke;)

Det krever jo skikkelig uteklær og skikkelig skotøy. Har barnet dette blir ting mye lettere.

Enig med første som svarte deg.

Jeg hadde ikke likt å være ute sånn, og tviler på at ungene trives så godt med det enorme opplegget der.

Hva med å tegne, perle, lese bøker, bygge klosser etc. hva med å lære bokstaver, former, tall og skriving?

Det kan bli nok frisk luft og fysisk aktivitet.

Jeg har veldig aktive barn, som digger å være ute, men de liker også å være inne å kose seg litt også.

hmm, min sønn er i en gårdsBHG, og der er de ute støtt ;) Ja, når det er skikkelig kaldt kan de være inne og se en film tilogmed, men såfremt det ikke er så kaldt at barna får frostskader av å være ute, så er de ute ;) Det er bare å kle barnet skikkelig, så går det så bra så ;) MIn sønn bruker dette om vinteren:

Superull eller blandingsull innerst

litt tykkere ull utenpå innerste laget

vinterdress fra friends

regnbukse over dressen

forede gore-tes sko

votter med lammeskinn inni

lue med hals som er foret med ull mellom innerste og ytterste lag.

Han er aldri kald eller våt, og han blir heller ikke for varm siden vi veksler på tykkelsen på ullklærne :)

Knall for barna å være ute!

Annonse

Jeg er under utdannelse til å bli førskolelærer med fordypning i friluftsliv og for de aller fleste barn er det bare flott å være ute hele dagen!

Ei her skriver om mangel av lesing, tegning o.l. De "utebhg" jeg har hatt kontakt med har enten en tett lavvo med gulv og bord eller lignene, eller mulighet til å gå inn et par dager i uken. Så det er ikke noe problem og dessuten kan det aller meste gjøres ut!!

Med kreativitet i fokus finnes det svært få grenser!:)

Mini går i gårds- og friluftsbarnehage og de er veldig mye ute, gjerne hele dagen og spiser alle måltid ute. Helt fantastisk! Og som det nevnes over er det ikke slik at det å være ute betyr at hele det pedagosiske aspektet forsvinner, det er bare at man gjør det på en annen måte ute!

Naboungene går i en annen barnehage og får helt krupp når de har vært inne å perlet og malt en hel dag når solen har skint og min har vært ute å badet og lekt hele dagen i sin barnehage, nei takke seg til friluft! Perling og maling kan de gjøre hjemme på mørke vinterettermiddager!

Helt supert!!

Vi har byttet fra ordinær barnehage til friluftsbarnehage og kunne ikke vært mer fornøyd!! De møter ute hele året så sant været tillater det. De spiser (og tildels lager) de aller fleste måltider ute: mye godt man kan lage på bålet:)

De har gapahuker og bålhytter på uteområdet/i skogen samt et par store lavoer på skiområdet om vinteren. Kan tro det er et fantastisk å levere et barn i skogen i høstmørke; da sitter de rundt bålet, spiser varm havregrøt med rosiner til frokost mens det leses eventyr og de ser på soloppgangen. Eller hente de en solfylt vinterettermiddage og se 50 unger kose seg i akebakken og i skileikeanlegget.:)

De har fortsatt masse pedagogisk opplegg. De har samlingsstunder ute under trærne isteden for inne i et trangt rom. De lærer om tall, mengder, masse og masse ved å lage snøballer, finne blader og kongler etc etc. De lærer om jakt og friluftsliv ute i skogen med besøk av lokale jegere og få se slakting, får fiske dagens lunch i elva osv. Om sommeren har de stasjoner ute hvor de pærler, maler, tegner osv.

Og de reiser på turer til f.eks bibliotek, brannstasjon, politistasjon osv. Men kanskje GÅR de lenger enn andre barn. De kan gjerne GÅ på tur til biblioteket selv om det er 3-4 km unna. Da bruker de hele dagen på tur, har med mat i sekken, ser etter vårtegn langs rute osv.

Barna får fantastisk motorikk og kroppsbeherskelse - noe som er kjempeviktig i forhold til innlæring senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...