Gå til innhold

Fullpumping, trenger tips!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 5 uker nekter plutselig å ta pupp, og etter 10 dager med hyling og leger, helsesøstre, barnepleiere osv har vi gitt opp og prøver oss på fullpumping istede.. Men dette er heeelt nytt for meg, så trenger noen tips.. Prøver nå å øke melkemengden ved å pumpe hver annen time, sitter ca 25 min og får ca 80 ml, han spiser ca 100 ml hver 2-3 time foreløpig... noen som vet om dette er mye/lite?? Og hvor lenge jeg skal pumpe når jeg prøver å øke?? Kjempe redd for å ikke ha nok mat til han!! Nå holder det jo bare akuratt? Han spiser veldig ofte i dag, så veit ikke helt om han kanskje tar igjen for de dagene han bare har skriki og ikke fått i seg noe særlig med mat.. hjelp :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg :)

Fullpumping kan jeg alt om. Jeg fullpumpet til jenten min var 5,5 måneder. Nå er hun 7,5 mnd.

Jeg leide en Medela dobbelpumpe, slik som de bruker på sykehusene. Denne var kraftigere enn en vanlig Avent eller Medela pumpe. Da gikk det hele litt mer effektivt, slik at jeg slapp å sitte som en melkeku hele dagen... ;)

I begynnelsen pleide jeg å pumpe like ofte som hun spiste, dvs hver 3.time. Fikk da rundt 100 ml på hver pupp. Etterhvert økte det på og jeg kunne ende opp med å måtte tømme beholderne underveis i pumpingen fordi de rant over, dvs kunne få 200 ml pr pupp. Jeg gjorde ingenting bevisst for å øke produksjonen, var veldig heldig og hadde nok melk.

Pleide å sitte rundt 20 min når jeg pumpet. Jeg pumpet til jeg kjente at puppen var helt tom. Og etterhvert pumpet jeg ca 3-4 ganger daglig

Dersom du bare har akkurat nok, så gi morsmelkerstatning i tillegg en gang i blandt. Det er ingen skam å måtte ty til det.

Om jeg får samme problemet med nestemann kommer jeg ikke til å pumpe like lenge. Det endte opp med at tiden hun sov satt jeg koblet til pumpen. Og det var en konstant stress med tanken på å ha nok melk og hvordan komme seg ut av huset med melk som er holdbar i 6 timer. Den dagen jeg gikk over på MME var en lettelse.

Pump så lenge du kjenner det er riktig for deg. Men det er et veldig press rundt fra helsestasjon og omverden på at man skal gi morsmelk. Mitt beste råd er at du passer på å nyte babytiden og ikke la kosen forsvinne inn i et kaos av pumpeutstyr, koking, vasking og bekymring.

Og morsmelkerstatningen som er på markedet nå er fantastisk, næringsrik og god.

Skrevet

Jeg prøver å jeg prøver :) Godt det er flere med erfaring om dette! Vurderer å leie en slik pumpe jeg å, hvertfall for å prøve å øke med, vet du hvor man får leid? Sliter litt nå med at jeg ikke får tømt puppene helt (tror jeg) og får like herlig bare ut ca 60-100 ml til sammen hver 2. time(prøver å øke).. Tips? og hvordan fraktet du med deg mm på flaske når du skulle ut på tur/besøk osv??

Skrevet

Kjempecred til Mius som fullpumpa i 5.5 mnd!! Jeg fullpumpa i 3 mnd, da tok jenta plutselig pupp og vi har ammet siden (17 mnd). Jeg anbefaler at du forsøker å legge han til med jevne mellomrom, ikke stress med det, men husk å prøve. La han gjerne ligge naken med bleie på ditt nakne bryst og søke etter brystet, uten at du direkte legger han til.

Jeg anbefaler også at du kontakter manuellterapeut for å utelukke låsninger i rygg/nakke. Det er ikke alltid dette oppdages ved undersøkelser på sykehus. Sehttp://ammehjelpen.no/artikkel/94/KISSKIDDs-syndrom

Du bør pumpe MINST 120 minutter daglig tilsammen, eller en time pr bryst, men gjerne mer. Anbefaler virkelig at du får tak i elektrisk dobbelpumpe, gjerne av sykehustypen. Ring barselavd eller ammepoliklinikken der du fødte og spør hvor du kan få leid en slik pumpe.

Det er kjempebra å pumpe annenhver time, men om du synes det er slitsomt så trapp ned til hver 3 time på dagen og hver 4. på natta (dvs opp en gang for å pumpe, og pump rett før du legger deg og rett etter du har stått opp). Pump så lenge det kommer melkesprut, og deretter minst ett minutt til. Melka kommer ofte i "bølger", dvs det kommer masse, så en pause, så masse, osv. (Om du ser at dine pauser er 2 minutter så vent minst 2 min etter siste melkesprutbølge.)

Siden du fullpumper kan det være lurt å kontakte lege for å få nesespray som fremmer utdrivingen av melk. Det er på resept.

Du kan prøve kjerringråd og sånt for å øke melkeproduksjonen, se http://ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk

Her er også ammehjelpens artikkel om å øke melkemengden for pumpere: http://ammehjelpen.no/artikkel/124/%C3%98ke-melkemengden-for-deg-som-pumper

Det høres ut som han spiser helt normalt. Tommelfingerregelen er 15% av kroppsvekta pr døgn, dvs 750 ml for baby på 5 kg.

Det viktigste tegnet på nok mat er 5-8 godt våte bleier pr dag. Ammebarn trenger ikke daglig bæsj. Stikk innom helsestasjonen og vei innimellom om du er i tvil. Han sulter ikke dersom han har nok våte bleier og dessuten virker normalt fornøyd med tilværelsen.

Morsmelk kan oppbevares i romtemperatur i 6-8 timer, i kjøleskap i 3-5 døgn og i dypfryser i 6 mnd. Du kan ikke forlege holdbarheten etter 6-8 timer i romtemepratur, men melk som har vært i kjøleskap et par dager kan fint fryses. Tint melk kan KUN oppbevares i 24 timer.

Om du skal ut på tur en dag så kan du lkjøle ned melka i kjøleskap og ha den i tåteflaske (pass på å oppbevare den stående om det er tutt på!) og feste et fryseelement til den med strikk eller teip, og putte det i en plastpose. Da holder den seg nedkjølt en god stund. Mange stellevesker har også en isolert lomme som er fin å bruke. Skal du på besøk hjem til noen så er det bare å putte flaska i kjøleskapet straks du kommer frem.

Se http://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk

Det er også en tråd om fullpumping på flaskeforumet her, jeg skal dytte på den straks.

Jeg er ammehjelper i ammehjelpen.no, og det er bare å ta kontakt via PM eller (helst) epost til ammehjelper.lillenims @ gmail,com om du lurer på mer og heller vil spørre privat. Lykke til!

Skrevet

Og når fant jeg selvsagt ikke linken... beklager. Du får heller spørre om tips :)

Skrevet

Tusen takk for mange nyttige tips og info!!! :) Vi skal til manuellterapaut neste uke, og bruker den nesesprayen alt ;) Tror nok jeg må trappe litt ned på pumpinga ja, går utover min energi og tiden med lillegutt :(

Min spiser litt mer, men kan jo godt hende at han har litt å ta igjen da.. Prøver fortsatt å legge han til puppen innimellom, og kommer til å fortsette å prøve.. Savner kosen, og ikke minst så er det litt enklere hvis han plutselig vil ha puppen igjen..

Vet du om jeg kan evt blande inn litt ferdig nan i morsmelka på flaska for å spe ut hvis jeg ikke har nok? Eller er det bedre å holde de adskilt..? Og jeg prøvde på langsom flaskemating, siden jeg gjerne vil ha han tilbake til puppen, men da fikk han en blemme/gul nupp på haka stakkar... :( Tips?

Tusen takk :)

Skrevet

Hei! jeg fullpumpa i 2 mnd, å angra på at jeg ikke slutta tidligere når jeg først bestemte meg for å slutte.. så føl på kroppen selv når du er klar for det! pumpinga pumper ut energien!

jeg sleit med for lite melk, å klarte å søke opp powe-pumping på nettet. husker ikke hvor det var desverre. powerpumpinga gikk ut på å pumpe hver pupp heeeeelt tom, så først holdt jeg på men hver en halv time, så gikk jeg tilbake til den første (hadde bare en pumpe) med en gang jeg var ferdig med den siste å pumpa 20 min, samma på den andre, så 10 min osv. (her kan du jo finne ut litt hva som passer for deg.

poenget med dette var at kroppen fikk signaler om at her trenger det mer, for her var det stort behov for melk, så når jeg våkna dagen etterpå hadde jeg dobbelt så mye melk.

men det er viktig å holde det ved like. pump helt til det er tomt, å hold på litt til. det er ofte det er mer "bak" som trenger litt lenger tid på å komme frem.

kort oppsumering hvis dette ble rotete.

hver pupp 30 min,

20 min, 10 min

Lykke til! å husk at det er ingen skam i å gå til flaska hvis det blir for slitsomt! :)

Skrevet

Tror nok ikke jeg holder ut så lenge, så beundrer alle fullpumpere!! pumper nå ca 4 timer i døgnet, får fortsatt ikke ut nok til lillegutt, rekker ikke spise osv... kommer meg ingen steder føler jeg, og føler ikke at jeg får brukt nok tid på babyen min... er skikkelig deppa pga dette nå, vil jo det beste for gutten min, men amminga går jo ikke, tro meg, har prøvd... :/ føler meg som en skikkelig dårlig mamma... har ingen venner med barn og er førstegangs, så det hjelper jo ikke å ikke ha noen å snakke med liksom... er rett og slett flau fordi jeg ikke klarer å "produsere" nok mat til sønnen min... har det ikke lett, og vet ikke hva jeg skal gjøre, fortsette og prøve, eller gå over til mme.. :`(

Skrevet

Du skal absolutt ikke være flau for at du ikke "produserer" nok. Pumping er jo ikke akkurat det vi er skapt for... det kan være kjempe vanskelig! Jeg var så "heldig" at det var med barn nr 2 jeg mått pumpe, så jeg hadde jo ikke denne førstegangsomveltningen samtidig, den kan jo jammen være nok å takle om man ikke skal måtte pumpe i tillegg.

Husk at du må velge det som er beste for dere totalt sett. Sliter du deg ut, får ikke tid til å spise, får alt for lite søvn osv, så vil jo dette gå utover både melkeproduksjonen og hvordan du er som mor...

Denne følelsen av å ikke komme seg noen steder er det mange førstegangs som føler på uansett om de ammer, pumper eller gir mme... Man har jo plutselig en å ta hensynt til som er anghenig av en. Dette går litt på trening og rutiner, praktiske ting som man finner løsningen på etterhvert, enten man sliter med å amme ute blandt folk, trenger å pumpe eller er usikker på hvordan man skal gjøre det med mme ute av huset. Det går seg til! Og husk at dette bare er en kort periode av hele ditt liv :)

Nå har jeg ikke vært i din situasjon, så jeg kan ikke si hva du skal gjøre. Jeg har ammet et barn, og pumpet og gitt mme til neste barn. Kunne jeg velge, så ville jeg helt klart ammet, syntes det var det enkleste når det fungerte. Men jeg tror ikke jeg ville ha pumpet en gang til, ville heller ha gått over til mme tidligere.

Selv om du ikke har noen venner å snakke med, så husk at både din helsesøster og ammehjelpen er personer som er der nettopp for at man skal kunne snakke med dem, ikke nøl med å ta kontakt. Ikke bare for å få tips, men også for å få øst av seg litt frustrasjoner!

En klem til deg! Du greier helt sikkert å ta den rette avgjørelsen for dere, uansett hva det blir :-)

Skrevet

Jammen det gis jo med flaske :-P

Har bokmerket nå :)

Skrevet

Det er ikke noe i vegen for å blande, men siden mange spiser ulik mengde til hvert måltid hender det at man må kaste rester, og da er det jo dumt å kaste morsmelkrester. Jeg pleide derfor gi morsmelk først og så evt MME etterpå om hun ville ha mer. Du kan fint bruke samme flaska til hele måltidet, dersom det går greit å ta pause undervegs for å varme MME.

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor han fikk blemme/nupp på haka... var det av ringen rundt tutten eller noe? Kanskje du kan prøve å sette han mer opp i stedet for å legge flaska flatere?

Uansett så er det viktig at du ikke sliter deg ut! 4 timer pumping om dagen er MYE, så jeg skjønner godt at du blir sliten av det! 2 timer i døgnet er det som anbefales for å opprettholde produksjonen, noe mer for å øke. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/123/Pumping

Tipset om å stormpumpe som du fikk av noen andre er interessant, det er godt mulig det kan hjelpe flere. Etter det jeg skjønner tar det 2 timer, men kun én gang, og jeg er ikke sikker på om det fungerer med dobbelpumpe (dvs det er mulig pausene har en misjon).

Skrevet

Sjekk om det finnes babysang etc i nærheten. Åpen barnehage kan også fungere, men det er nok mest for litt større barn. Det er iallfall viktig at du får truffet andre voksne litt :) Ungene klarer seg helt fint uten andre barn en god stund til.

Og det er ingen skam å gi flaske. Gi den morsmelka du har så lenge du har den. Kanskje tar han puppen igjen, og da vil han raskt øke til sitt eget behov, gjør han ikke det så kan han fremdeles få litt morsmelk så lenge du har. Vi bor i Norge og selv om amming og morsmelk er det beste så er det ikke noe problem å gi MME helt eller delvis. Det viktigste er at du er en god mamma ofr en unge som er mett og fornøyd.

Skrevet

Hei igjen :)

Ser du har fått mange gode svar av mange her, det er jammen godt å ha slike forum når ting er trått.

Jg leide dobbelpumpen min på et boots apotek. Men det er ikke alle som leier ut. Ville ringt sykehuset der du bor, som en annen foreslo.

Jeg kjenner meg veldig igjen i følelsene dine. Jeg følte meg ubrukelig som ikke klarte å koble ungen til puppen, den mest naturlige sak i verden.... Hadde aldri forestilt meg at det kunne være så vanskelig. Jeg er også førstegangsmor og uten venner med barn. "Alle" maste på meg at morsmelk var så bra - foreldre, svigers, helsesøster, ammepoliklinikken. Når jeg var på kafe eller lignende skammet jeg meg nesten når jeg fant frem flasken, følte alle så på meg som om jeg var lat som ga flaske. Derfor sleit jeg meg gjennom månedsvis med pumping for å iallefall kunne "unnskylde" flasken med at det var morsmelk på.

Men fyttikatta for en jobb det er å pumpe over tid. Og man føler seg så ufresh med puppene i vakuum halve døgnet. ;)

Er du trist og lei, så må du virkelig kjenne etter om pumpingen er riktig for deg. Selvfølgelig vil du det beste for gutten din, men husk at det beste for han er ikke morsmelk - men at mammaen hans har det bra slik at hun kan ta vare på han.

Varm klem til deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...