Gå til innhold

Latinamerika

Mamiroseline

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

vi hadde ingen problemer da vi søkte på turistvisum, jeg sendte over bilder fra UL og han tok med seg alle dokumenter på ambassaden og fikk visum på dagen. Andre typer visum har lengre behandlingstid, så jeg ville anbefalt å gå for turistvisum i første omgang! Bare ta kontakt om det er noe du lurer på, gøy å se at det er flere som får en liten flerkulturell baby:)

Annonse

Vi er gift, ja :-)

Kan tenke meg at dette var grunnene til at vi fikk godkjent så fort:

-Vi hadde masse bilder som kunne vise til svigermors besøk her i Norge, og min families besøk i Mexico.

-Vi søkte ikke i Oslo.

-Vi hadde alle papirer i orden i forhold til inntekt og tidligere inntekt.

-Vi giftet oss i begge landene.

Så istedenfor å sende søknaden til UDI behandlet politiet den, og da går det mye raskere :-)

Hvor er mannen din fra?

da må vi vel bare gifte oss da;) jeg har bodd i Peru i de to siste årene, og har dokumentasjon på at jeg bodde i hans hus mens jeg bodde der, så det er jo fint. Men vi hadde planlagt å gifte oss på stranda i Peru, ser ut til at det må bli midt på vintern her i Norge likevel da.. hehe... Peru har ingen norsk ambassade, så alt har gått via den finske, og det har ikke vært barebare, da de krever alle papirer på engelsk, finsk, spansk eller svensk, og det ble noen misforståelser, men nå er iallefall turistvisum i boks. Og han kommer om to måneder. Men da har han kun opphold for tre måneder, så da får vi se hvordan vi løser dette. Back up planen er jo at jeg drar med han i februar over til Peru, og tilbringer 4 måneder der. og at vi kan dra sammen tilbaek til Norge etter den tid. Vi får se når han kommer over, hvordan han trives her i kalde nord:)

Takk for nyttige tips iallefall:)

Bare hyggelig :-)

Hvis dere gifter dere mens han er her, kan han da vente her på svaret på søknaden? Kjedelig å forholde seg til ambassadene hele tida, hører de gir ut myyye rar informasjon.....glad vi slapp det.

Vi gifta oss både i 20 minusgrader her i Norge og på stranda i Mexico, så er mulig med både pose og sekk ;-)

akkurat det der er jeg litt usikker på, jeg må rett å slett sjekke ut reglene, for det er så masse å forholde seg til at jeg har lagt det på hylla frem til jeg har litt mer tid:) Men UDI og ambassaden i Lima, er iallefall ikke enige om noen ting, de gir forskjellige beskjeder, så de har jeg helt mista tiltro til... Men etter å ha bodd i Peru i 2 år, så kan vi faktisk søke om gjenforening pga samboerskap, samt at vi har barn. Men jeg må bare sjekke ut hvordan ting egentlig foregår, det er klart det er en fordel å gifte seg, men har liksom planlagt at det bare må være mer planlagt om du skjønner;) Mexico har jo helt fabelaktige strender, så tenker meg dere hadde et fint bryllupP!! Jeg frykter bare hvordan det blir for han å få seg jobb og tilpasse seg hverdagslivet her, for frykter at han ikke blir integrert og ikke får seg jobb, og da blir ting fryktelig vanskelig. Nordmenn er jo ikke akkurat den mest åpne kulturen her i Europa... hehe...

MEn jeg satser på at han trives her og at vi finnerut av bryllupp, jobb og hele den nye tankemølla som vi må gjennom der, så får vi det kanskje i pose og sekk til neste år vi å;)

• 2 uker senere...

Takk og takk:) Han har heldigvis jobba i USA så han prater engelsk, dog man godt kan høre han opprinnelig er spansktalende, engelsk med skikkelig aksent;) Men jeg håper på at på grunnlag av dette kan han få seg et eller annet å gjøre... VI bor nok i Trondheim, så er ikke hver dag vi er i vestfold, men vi kommer vel til å farte litt rundt så han får sett norge, så jeg skal si fra om vi er i området:) Alltid gøy å møte andre med liknende historie!!! Jeg er bare så spent på hvordan det blir når hun skal lære seg spansk og norsk samtidig, for vi har planlagt at hun skal være tospråklig fra dag en, derfor vil vi i hovedsak prate spansk hjemme, så får hun prate norsk med besteforeldre og i barnehage. Prøvde å sjekke ut om det skulle være noe flerspråklig barnehage i Trondheimsområdet, men det ser dårlig ut. Det er mer for barn med afrikansk bakgrunn, med mål i å lære norsk, ellers så er det engelsk det går på... Men for all del, engelsk er jo flott å ha innabords det å!! Håper alt er bra med dere der nede så skal jeg fortelle deg hvordan det går når han har kommet over.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...