Gå til innhold

når kan man "våge" å gi flaske av og til, i tillegg til amming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en 7 uker gammel gutt som er veldig glad i mat. Hadde litt startvansker med ammingen de første to ukene, brukte mye tid og krefter på å få ham til å suge riktig etc. Nå har det gått bra siden dette, og han henger på puppen omtrent hele døgnet. På kveldene er han ekstra sulten og jeg trenger innemellom litt avlasting, så da får han litt utpumpet melk på kopp, som far gir. Det blir en hel del grising og styr ut av dette, men går egentlig sånn passe greit. I forbindelse med en flytur fikk han flaske og det likte han kjempegodt! Han drakk 180 ml på rappen, slukte det ned. Noen timer senere fikk han pupp igjen, og det var heller ikke noe problem med den overgangen. Derfor er det fristende å gi ham flaske av og til, istedenfor koppen, men jeg er redd for sugeforvirring og puppenekt og slike ting. Noen med erfaring å bytte mellom pupp og flaske uten problem? Han bruker forresten også narresmokk uten at det har påvirket sugingen på pupp. Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei ! Min frøken får flaske på kvelden, ellers ammer jeg resten av døgnet. Har gjort det siden hun var to uker, har gått helt fint! Hun er matvrak, men pupp er fortsatt best. 13 uker nå :)

Gjest Madolyn
Skrevet

Gutten min tok flaske fra han var 2 uker gammel; ammet og han fikk en flaske mme ekstra på kvelden (veldig matglad). Fikk flaskenekt når han var ca 3 1/2 mnd som varte i ca 1 mnd; dette var fordi det etterhvert gikk ukevis mellom hver gang vi gav flaske da gutten var mett og fornøyd.... Så bruk gjerne flaske, men hold dere til tutt nr 1!!! Ellers kan han nekte brystet etterhvert, fordi det kommer melk fortere på tutt nr 2/3 osv. ;)

Skrevet

Min lille slet ogsaa med amminga de foerste to ukene, og jeg ble anbefalt aa vente med eventuelle flasker og smokker til han var fylt hvertfall 6 uker for aa unngaa det du sier. Naa er han 2 maaneder, og vi har kun proevd med smokk, som han ikke skjoenner seg paa. Men teorien er hvertfall at ved aa ha gaatt 6 uker skal amminga vaere saapass innlaert og etablert at det ikke skal vaere noe problem aa skille mellom pupp og annet.

Men uansett, i ditt tilfelle, hvor han tar smokken samtidig, tror jeg neppe flaska kan gi problemer for puppen sin del. Det er jo uansett bare avlastning, som du sier, bare av og til. Ellers tror jeg nok han vil synes puppen er best. Den er jo kos ogsaa den vet du!

Skrevet

Vi gav mme på flaske fra ca 7 uker. Funket ypperlig i tillegg til pupp, og da vi bare gjorde det i ny og ne så var det aldri noe problem å oppretholdr melkemengden (bare hoppet over en amming og pumpet ikke). Funket helt til ca 3,5 mnd da han begynte å bite i flaska. Fant vel ut at pupp var best.

Skrevet

Mini fikk MME i sprøyte til han var ca 6 uke pga jeg var usikker på hvordan han skulle takle flaskespisingen vs pupp. Overgangen til flaske har gått bare bra! Han har bare fått spise av den minste flasketuten, slik at han må jobbe litt for maten ;) Han har brukt smokk siden han var ca 10 dager og merket ikke noe forskjell i forhold til ammingen. :) Litt tull under ammingen har det vært noen ganger, men tror han rett og slett hadde "dårlige" dager der ingenting var bra nok. Han er 14 uke nå og har ikke fått flaske de 4 siste ukene pga melkemengden har økt så pass at jeg har nok.

Så lykke til med utprøvingen! ;)

Skrevet

Jeg er ammehjelper, og kan ikke gi noen garantier mtp sugeforvirring etc. Men det er vanligvis to ting som kan "ødelegge" amminga om man gir flaske: sugeforvirring og at melka kommer mye fortere fra flaska enn fra puppen.

Jeg tror egentlig at sugeforvirring er et veldig lite problem. Det er helt sikkert en del babyer som blir forvirra av å få en smokk i munnen, men for de aller aller fleste er det urpoblematisk.

Derimot ER det et problem at melka kommer veldig fort fra flaska, og mange babyer foretrekker derfor flaska fremfor puppen. For mange er det helt uproblematisk å få flaske jevnlig eller sporadisk, men en del reagerer med å avvise brystet fordi det er for tregt. Dessverre er det umulig å si hvem det gjelder.

Det er noen ting man kan gjøre for å minske sjansen for brystvegring. Det ene er å ha en veletablert amming.

Jeg pleier si minimum 4 uker med amming uten problemer som skyldes barnet (dvs sugetak, søvning barn, brystvegring, overproduksjon, for lite melk etc - men ikke sopp og brystbetennelse, som ikke er betinget av barnet).

I tillegg bør man bruke en flaskesmokk med færrest og minst mulig hull, denne er som regel merket med 0+ eller 1, og fås kjøpt på apotek (ikke dagligvarebutikk).

Det er også lurt å gi relativt små måltider, dvs rundt 100 ml, og heller gi det oftere. Tommelfingerregelen er at babyer skal ha ca 15% av kroppsvekta pr døgn, veier han 6 kg så blir det ca 900 ml. Fordel dette på antallet amminger for å få et UNØYAKTIG tall - ammemåltider varierer mye i størrelse, men det gir et hint.

Babyer har stort sugebehov, og en unge kan sluke 100 ml uten å være sulten, bare fordi han hadde behov for å suge.

Sist men ikke minst anbefaler jeg "langsom flaskemating", som prøver å herme hvordan melka kommer fra brystet, med naturlige pauser etc. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/167/langsom-flaskemating

I tlllegg anbefaler jeg å pumpe når flaske gis i stedet for en amming. Melkeproduksjonen kan gå ned når man begynner å erstatte måltider med flaske.

Skrevet

Takker for svar! Nå har jeg prøvd med flaske på kvelden i ca en uke og det har gått veldig bra. Fulgte råd herifra og brukte flaske med den minste smokken. Gutten må altså streve litt for å få ut melka, men har fått det til i et noe langsomt tempo. Har fått ca 100 ml hver kveld, i den perioden der jeg har lite melk og behov for avlasting. Når jeg da slenger frem puppen i 23-tiden har han vært glupsk og virket fornøyd med dette.

Innser at jeg alt i alt har vært heldig med dette, når jeg leser mange av innleggene her. Men det var ikke helt problemfritt i starten, og jeg hadde bestemt meg for ikke å amme for ENHVER pris dersom det ikke skulle gå bra. Jeg er selv et mme-barn og kan ikke se at jeg har lidd noe under dette, heller ikke at min mor har vært noe "dårligere" enn andre mødre.

Lykke til damer, det blir nok bra, sånn eller sånn :-).

Skrevet

Så bra at det går seg litt til :) Det gøres ut som dere har funnet noe som funker for dere. Jeg har selv koppmatet og vet at det er noe utrolig styr.

Husk at det kan være økedøgn på gang dersom han plutselig vil ha mer/hyppigere mat, da kan det være greit å sette av et par dager til å øke produksjonen.

Skrevet

Strevde fælt med førstejenta. Hun ble liksom aldri fornøyd uansett hvor hardt jeg prøvde. Gav flaske etter 2-3 uker og da ble hun ganske roligere og sov bedre. Men jeg ville fullamme så jeg fortsatte til hun var 3 mnd. Men DA var det nok slit syns jeg. Det gikk utover humøret og energien min. Og jeg har aldri angret et sekund. Sluttet fullstendig med ammingen da hun var 5.5 mnd og har heller aldri angret på det.

Da nr. 2 kom til verden var jeg fast bestemt på at jeg ikke skulle slite meg ut slik jeg gjorde første gang. Så jeg begynte å gi flaske så fort han ble urolig og da var bare 1 uke. Vet det var økedøgn, men når jeg samtidig hadde en 15 mnd gammel datter hjemme på samme tid, så orket jeg rett og slett ikke. Etter 2 mnd var det slutt på ammingen. Babyene min nektet aldri å ta puppen fordi om jeg gav dem flaske og melka forsvant ikke direkte, men det ble jo selvsagt mindre av den.

Så gjør det du føler er best for deg og din baby. Gi en flaske på kvelden f.eks, men sørg for å gi ETTER hvert puppemåltid. Og syns du det går for lang tid mellom måltidene så kan du jo pumpe deg litt.

Ikke ha dårlig samvittighet ihvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...