Gå til innhold

Brus i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For mye sukker kan gi deg svangerskapsdiabetes og stort barn, kunstig søtning er IKKE bra for fosteret, ei heller alle tilsetningsstoffene.

Koffein finnes i all cola/pepsitype brus, og det stresser fosteret. Det kan også øke sjansen for spontanabort.

Brus er veldig usunn.

Den gir stygge tenner.

Du går opp i vekt.

Stakkars barnet ditt som får alt det sukkeret i seg. (Nesten like ille som røyking under svangerskap)

Man blir lat og dum

Har sikkert flere, men synes du fortjener den moralpreken i første omgang.

Hilsen ei som er anti brus

Annonse

Det finnes langt værre ting enn brus. Jeg drakk stort sett bare brus da jeg var gravid. Men prøvde å unngå for mye koffeinbrus, og drakk kun light. Ville ikke ha i meg alt det sukkeret.

Jeg gikk ikke opp mer enn normalt, tennene mine er helt fine og jeg fikk et helt perfekt barn uten noen form for feil.

Men herregud!

Hadde brus vært farlig for fosteret, så hadde man da fått beskjed om dette på helsestasjonen!

Brus i seg selv er ikke skadelig for fosteret. For mye sukker kan føre til svangerskapstiabetes. Men hvis du har et sunt kosthold uten for mye sukker ellers, så er det ikke farlig om du drikker litt brus. Det er mengden man skal være skeptisk til, ikke brusen i seg selv.

Kan jeg spørre deg hvorfor du må drikke brus til maten HI?

Har du prøvd vann til maten?

Hvis du ikke liker vann, så kan du ha i sitronskive, epler, appelsin osv. for smakens skyld...det er bare fantasien som stopper.

Ha en mugge stående i kjøleskapet. For da er det lettere å drikke vann istedenfor brus, og det beste av alt. Du SPARER masse penger og får bedre energi og humør:)

Jeg er nok i samme båt som deg HI, drikker brus hver dag - klarer ikke la være. Spiser sjokoladeboller til frokost også, så kan vel trygt si at sukker er min craving. Er nå i uke 34/35 og har holdt på med dette siden 1ste trimester. Har ikke lagt på meg så mye, ca 10 kg tror jeg - og nesten bare på magen, alle bemerker ihvertfall hvor slank jeg ser ut. Skal sies at jeg spiser meget sunt ellers, men kanskje litt små mengder - så jeg trenger vel kanskje de ekstra kaloriene tenker jeg.

Jeg drakk brus daglig sist svangerskap, ble ikke konsekvenser i forhold til stor baby eller svangerskapsdiabetes. Men slet ekstremt med halsbrann pga det, fikk skadet to tenner, da emaljen er lettere å skade når man er gravid, og fikk til tider store luftsmerter som gjorde at jeg lå sammenkrøket i en ball.

Denne gangen har jeg ikke drikket brus siden positiv test, og merker allerede nå (snart 3 månder på vei) hvor mye bedre det er å ikke helle innpå med sukkerdrikken. Ligger stortsett unna godis også denne gangen, og føler meg mer opplagt og klar for dagen.

Annonse

Jeg fikk beskjed om å holde meg unna brus med kunstige søtningsstoffer på helsestasjonen!

Gjelder det bare meg? Trodde det var alment kjent av kunstige søtningsstoffer ikke er bra for fosteret. Barn under 3 år skal jo heller ikke ha kunstig søtningsstoff, så det er jo logisk at man da heller ikke skal få i seg dette når man er gravid.

Kjære HI

Lev helt normalt i svangerskapet. Spis sunt, variert og kutt ned på sukker og fett.

Kos deg i helgene med brus til maten, og ellers det du skulle ha lyst på. Unngå selvsagt det du VET er farlig som alkohol og tobakk og de matsorter som er farlig.

Det er ikke farlig for fosteret at mor koser seg med litt brus av og til....

jeg drakk mye cola under svangerskapet...koffein kan gi konsekvenser i lite barn...mitt barn veide bare 2400 g... mye sukker er ikke bra for noen, det kan være med å gjøre deg deprimerte og gravide blir kanskje lett nok deprimerte som det er med alle disse hormonene flyvende rundt

HI, jeg ogsåsliter med litt brus-avhengighet :P Nå som jeg er gravid har jeg klart å kutte endel ned, men har ikke kuttet helt ut, da jeg absolutt ikke ser dette som nødvendig. Mye tøv som skrives over her! Men jeg er absolutt enig i og fullt klar over at ikke det er bra med for mye sukker, så derfor må man jo drikke brusen med måte. Og lurt det med å ha en mugge/flaske med vann i kjøleskapet, da frister det mer med vann og det bli ikke brus man drikker hver gang man åpner kjøleskapet. Det handler rett og slett om å ta seg litt sammen og bare bestemme seg for at man ikke skal drikke så mye som man evt gjorde før. Bruk sunn fornuft som med alt annet.

Og JA, Light-brus og andre light-produkter er ikke bra for oss, og spesielt ikke for babyen i magen, som skal utvikle seg! De inneholder bl.a søtningsstoffet aspartam, og dere som påsår eller tror at ikke light-produkter er farlige, kan bare google aspartam, så kan dere lese selv. Da er sukkerholdig brus myyye bedre, men selvfølgelig i moderate mengder, som med alt annet sukkerholdig mat/drikke.

Nei, bruk sunn fornuft, er mitt råd, og kos deg med brus inntil maten om du vil, men du trenger ikke helle innpå en hel flaske og heller ikke drikke det hver dag ;P

Tusen takk for svar damer!! :)

Jeg drikker vanligvis brus kun i helgene. (som oftest.. med noen unntak) Men nå i sommer har det blitt en god del brus på ferie. Så må komme tilbake til normalen.

Ang. hun som spurte hvorfor jeg må ha brus til mat og ikke vann. Så drikker jeg veldig mye vann i løpet av en dag. Men jeg klarer meg ikke med vann til mat i helgene f.eks. Da er det godt med brus.

Jeg tror nok dette skal gå bra. Jeg må bare huske på at det ikke er ferie lengre ;)

Det var mange flotte svar her :) Og jeg vil jo at min førstefødte skal ha det best mulig i magen <3

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...