Prinsen og mamma`n :) Skrevet 12. august 2011 #1 Skrevet 12. august 2011 Hele svangerskapet har jeg hatt stor mage, og symfusemålet har ligget rett over det grønne på skjemaet... Var hos en annen jordmor i dag enn jeg bruker, og da fikk jeg beskjed om at det var jaggu mye barn i magen din.. er i uke 37+6.. Skal på ultralyd neste uke, for å se hvor stor den er.. ååå, jeg vil ikke ha et stort barn.. den tidligere jordmora mi har bare sagt at det trenger ikke å være sammenheng mellom stor mage og stort barn... føler at jeg har spist sunt, trent og ikke spist alt for mye godterier.. men det er vel tydligvis ikke nok...... Hurra, jeg som allerede storgleder meg til fødselen, det ble bare bedre nå som jeg vet at det er en monsterbaby som skal ut Måtte bare få det ut... God helg til alle dere der ute, måtte vi alle få føde snart
miepia30 Skrevet 12. august 2011 #2 Skrevet 12. august 2011 det er ofte ikke noen god sammenheng mellom SF målet og størrelse på baby. Ikke bekymre deg før du har vært på vekstestimeringa. Hvis du ikke har diabetes er det vel ingen grunn til at du skulle få et unormalt stort barn?
C&L snart m BaBy igjen Skrevet 12. august 2011 #3 Skrevet 12. august 2011 Jeg skal ikke på vektestimering men jordmor mente det ble en fire kilos baby. Jeg er i uke 39 nå. Min kurve på SM har ligget høyt, men magen ser ikke så stor ut og jeg har ikke gått mye opp i vekt heller. Når skal du på vektestimering?
Prinsen og mamma`n :) Skrevet 12. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 12. august 2011 Skal i neste uke, er 38+6 da. Magen min ser veldig stor ut, og det har den gjort hele tiden.. Har ikke svangerskapsdiabetes, så får satse på at jordmora tok feil Det går nok bra uansett hvor stor den er, men en stakkars førstegangsfødende blir vel litt skremt av ingenting
høstbaby2011 Skrevet 12. august 2011 #5 Skrevet 12. august 2011 mitt sf-mål har hele tiden ligget over det grønne feltet på skjemaet, trodde også jeg kom til å få en stor baby. på første ul (i uke 18) trodde jm at jeg skulle ha tvillinger pga så stor mage. ny 3d ul i uke 28 viste at lillejenta i magen lå 6 % under gjennomsnittet og er dermed ikke spesielt stor. så med andre ord; sf-mål og stor baby har ingen sammenheng. kan hende du har mye fostervann bla.
vårbarn75 Skrevet 12. august 2011 #6 Skrevet 12. august 2011 Kan trøste deg med at det hos meg ikke er noen sammenheng mellom høyt symfysemål og stor baby. I siste del av forrige svangerskap lå jeg over den grønne kurven og i uke 39+5 kom en gutt på 3400g. Denne gangen ligger jeg nesten utenfor den grønne igjen, men ved ultralyd ser han ut til å bli ca 3500, dersom han kommer til termindato. Så på skjema fra forrige fødsel at det var krysset av på at livmora mi var stor, så kanskje det også er tilfellet med deg? Lykke til!
Zara84 Skrevet 12. august 2011 #7 Skrevet 12. august 2011 Hei. Jeg ligger også rett over det grønne området på helsekortet og magen min er stor. Det betyr jo at ingen av oss ligger veldig høyt over normalområdet. Jeg er annengangsfødende og fødte en jente på 3,5 kg sist gang og SF-målet var da normalt. Denne gangen sier jordmor bestemt at det høye SF-målet ikke er en indikasjon på at jeg får et stort barn denne gangen. Legen derimot sier: "oj, du har høye mål". Jeg har spurt han om han tror det indikerer stort barn, men han svarer meg ikke på det. For en tufs han er altså! Men du er jo heldig som får oppfølging og får sjekket om målet ser ut til å ha sammenheng med stort barn. Jeg får ingen oppfølging, men tenker som så at det neppe er store forskjellen på å føde et barn på 3,5 kg og litt over 4 kg... Så dette klarer vi nok fint.
Zara84 Skrevet 12. august 2011 #8 Skrevet 12. august 2011 Var det jordmor/lege som anbefalte og henviste dere til vekstestimering eller måtte dere be om det? Rart at det er så ulik praksis her.
Prinsen og mamma`n :) Skrevet 12. august 2011 Forfatter #9 Skrevet 12. august 2011 Takk for alle beroliggende svar. Blir spennende å se hvor stor den er når den kommer.. Pga ferie til fastlege og jordmor i disse tider, hadde jeg kontroll på fødeavd. i dag, og det var jordmor der som i samråd med gynekolog bestemte at jeg skulle på UL.
Beibifot er blitt Storebror Skrevet 12. august 2011 #10 Skrevet 12. august 2011 Jm forklarte meg sist kontroll at sjemaet er missvisende. For sm mål henger i sammen med mors høyde. Dvs at jeg som er 160 og ligger på toppen av den grønne, vil få en baby på normal str 3,5-3,6. Mens en kvinne som er 180 vil ligge under den røde streken.... Jeg tror jeg skjønte det, for jeg er og litt redd denne gang siden ungen er større enn eldstemann. Men hun mente det var ingen grunn til bekymring. Men jeg VET fra ul i uke 29 at dette barnet i magen er 13% større enn "termindato". Meeen eldste som lå akkurat på den røde streken veide 3200g ved fødsel 2 dager før termin. Vet ikke om dette roer deg, men kansje en forklaring. Det hjalp på meg vaffal )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå