Gå til innhold

Gi meg din beste oppskrift på gulrotkake! :)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har en god en med malte mandler i stedet for mel, men gidder ikke finne oppskriften nå, tror den er i Ingrid Espelid Hovigs rødrutete kokebok.

Men det jeg ville si er at på travle dager er ferdigmixen slettes ikke dårlig. Bare ikke bruk den fæle glasuren som følger med, lag din egen av 1 beger philadelphia (lightversjonen er akkurat like god), 50 g romtemperert smør og 1 dl melis.

Jeg bruker å blande glasurposen med en boks philidelphia og tilsette litt sitron. Fungerer fint det og :-)

God brød sin er himmelsk.

Og gullerotkaken til bloggeren "hverdagsting".

Den finner du under kaker til høyre.

For lat til å skrive ned min egen oppskrift, men den ligner veldig på denne:

http://www.klikk.no/mat/spise/article482635.ece

Har ikke prøvd med appelsinskall før, men det hørtes i grunnen spennende ut. Jeg har heller hatt i litt hakka mandler. Pleier å bruke en nøytral olje. Har heller ikke smeltet smøret til glasuren, men bare rørt det mykt med resten av igrediensene, da blir det mer en krem som jeg bare har oppå kaka.

Lykke til med å finne frem til din favoritt :-)

Annonse

Denne er pinlig enkel, og latterlig god:

3 egg

2 dl sukker

2 dl hvetemel

1 ts natron

ts kanel

1 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver

1 barneskje matolje

3 dl reven gulrot (jeg bruker både litt grovt og litt fint revet)

Bland alle ingreidensene godt, rør inn gulrota til slutt. Stek på 175 grader i ca 40 min. Avkjøl til romtemp.

Glasur:

100 gr naturell smøreost

60 gram hvitt smør

ca 4 dl melis

2 ts vaniljesukker.

Romtemperer smør og ost før alt blandes til en glatt krem. Dette er dobbel mengde, så det er mer enn nok, og kan omså reduseres om man ikke er sååå glad i kremen som jeg og mine er.

Jeg er fanatisk kakebaker, og denne er en av favorittene til de rundt meg. Helt greit siden den er så enkel, og vanvittig god. Pleier å variere med å ha en neve hakkede hasselnøtter i, da blir den litt mer "voksen i smak".

Vel bekomme!

Tusen takk for mange fine oppskrifter! Får se hva jeg gjør. Kanskje jeg bruker din, 14:10, men har i litt mere krydder (syns gulrotkake som ligner litt på krydderkake er så godt)

Men er det noen som vet hvorfor det er natron i alle gulrotkakene? Jeg trodde man bare brukte det i stedenfor bakepulvet hvis man hadde surmelk, rømme el.l. i røra?

14:10 her.

Det er ganske mye smak i den fra før, men du kan sikkert ha i mer krydder. Men jeg ville prøvd meg frem i såfall. Den tar under en time å lage, og krever jo ingenting forarbeid så man kan godt prøve noen runder uten å slite seg ut. I orginaloppskrifta sto det at man skulle piske eggedosis. Men så skulle jeg lage den med en bruker på jobb som ikke liker høye lyder så da droppet jeg det. Og oppdaget at det ikke utgjorde noen som helst forskjell, så lenge man rører og blander alt godt. Siden har jeg droppet vispinga med like bra resultat hver gang.

Ang det med natron aner jeg virkelig ikke. Jeg baker gjerne, men fysikken bak har jeg ikke satt meg inn i ;-)

I min oppskrift er det bare bakepulver. I andre er det både natron og bakepulver, men jeg vet ikke hvorfor de absolutt vil ha natron i. Det kan i allefall ikke bare være natron, til det er ikke røra sur nok (som du påpeker er natron vanlig i bakst med surmelk, rømme o.l). Det er imidlertid syre i bakepulveret, så kombinasjonen funker. Man kan bytte ut natron i en oppskrift med dobbelt så mye bakepulver, mens det motsatt ikke funker...

Kjemien bak det (ikke fysikken altså ;-)) er at natron reagerer med sur væske og danner karbondioksyd (du vil se bobler allerede i røren). Mens bakepulver, som inneholder både natron og syre, vil danne karbondioksyd i røren pluss at den reagerer på høy temperatur og vil heve baksten i stekeovnen.... Litt bedre forklart på Wikipedia kanskje:

http://no.wikipedia.org/wiki/Bakepulver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...