Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 12. august 2011 #1 Skrevet 12. august 2011 Vi har prøvd i noen uker nå og ha på truse av og til men jenta våres skjønner ikke at hun må si fra når hun må på do. Hun er snart 2,5 år. Hvor lang tid gikk det før barnet deres sluttet helt med bleie? Hun skal begynne på storavdeling så vil gjerne få henne til å bruke truse i stedet. har også kjøpt prinsessetruser hun vil ha på men nekter å gå på do og klikker helt. Hun skal begynne på storavdeling om 3 uker. Såå, hva er deres lure tips angående bleieslutt? prøvd med klistremerker som belønning men funker ikke.
It's all about me Skrevet 12. august 2011 #2 Skrevet 12. august 2011 Mitt beste tips er å roe det ned og ikke stresse. At jenta klikker og nekter å gå på do er for meg et tegn på at hun ikke er klar enda. Føler hun seg presset har det oftest heller motsatt virkning. Oppfordr til å gå på do, øv innimellom, men la henne beholde bleie litt til om hun sliter. Er ikke uvanlig å bruke bleie når man begynner på stor avdeling, så hin blir ikke alene om det akkurat.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 12. august 2011 #3 Skrevet 12. august 2011 Du må bare vente til hun er klar for å gå på do. Hvorfor må hun være bleiefri før hun begynner på storavdelig? Hun er jo ikke 2,5 år engang. Ang at hun nekter å gå på do, prøv potte i stedet. Men jeg mener helt seriøst at det er hun som skal "bestemme" når hun vil slutte med bleie, ikke foreldrene.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 12. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 12. august 2011 Tenker litt på det at hvis hun plutselig bestemmer seg for å slutte med bleie om vinteren også. Gjennomtissa vinterdress osv.Vil helst hun skal slutte nå. 14 dager fra eller til om hun er 2,5 år er ikke akkurat så mye da men.
Lemonia Skrevet 12. august 2011 #5 Skrevet 12. august 2011 Det handler ikke nødvendigvis om å _skjønne_ at hun må si i fra, men om det i det hele tatt er fysisk mulig. I denne alderen er det langt fra alle barn som har kontroll på blæren og klarer å kjenne _før_ de skal tisse. At hun derfor ikke sier i fra på forhådn er derfor like sannsynlig fordi hun ikke kan, og da er det nytteløst å presse fram bleieslutt. Kroppen må være klar også. Og uansett årsak, enten det er fysisk eller fordi hun bare ikke vil, så skaper du ikke noe godt forhold til pottetrening om du skal tvinge henne. Vil hun ikke, så vil hun ikke, da får dere heller vente noen uker før dere prøver igjen. Skjønner at det hadde vært fint om hun sluttet nå, men det er ikke noe du kan tvinge gjennom sånn uten videre.
It's all about me Skrevet 12. august 2011 #6 Skrevet 12. august 2011 Bestemmer hun seg for å slutte om vinteren så gjør hun det. Det gjorde min førstefødt, eller sen-vinteren/tidlig-men-kald vår. Gikk så fint atte. Når de bestemmer seg selv er det mye færre uhell, og på de kalde første dagen brukte han bleie under dressen,men tok den av når de kom inn. Hadde ikke ett uhel i dressen etter det. Det hjelper lite at DU vil hun skal slutte nå hvis hun ikke er klar, enten psykisk eller fysisk. Hun er bare 2.5.
Leeloo76 Skrevet 12. august 2011 #7 Skrevet 12. august 2011 Snakket faktisk med barnehagen om dette i dag i forbindelse med at min femåring (jente) har hatt en del uhell det siste året etter å ha vært helt bleiefri en stund (stort sett bommelom som er problemet). De sa at foreldre generelt har et helt urealistiske forventninger til hva deres barn "burde" klare i forhold til alder. Det er mulig dere klarer å få henne ut av bleia nå, men da (muligens) med påfølgende uhell i månedesvis etterpå og frustrasjon for alle parter. Vent i stede til hun er klar, kanskje til våren igjen når vinterdressen er av igjen, og prøv på nytt. Det første som bør avklares er om hun er tørr om natta, er hun ikke det er hun sannsynligvis ikke klar for å slutte med bleie (igjen i følge barnehagen). Barnehagen foretrekker nok å bytte bleie fremfor å måtte skifte uttissset tøy flere ganger om dagen. Jeg gjorde også et forsøk med jenta mi da hun var litt under 2,5, men det var null interesse. Så ventet jeg ett år, og da var hun bleiefri etter et par uker og med minimalt med uhell i etterkant (før nå som sagt, og vi er i gang med klistremerker og premiering, så det er på bedringens vei). Første gangen skjønte hun ikke helt klistremerkeopplegget, så det ble seigmenn i stede (sikkert ikke pedagogisk korrek, men det funket . Jeg sier ikke at dere må gi opp, noen 2,5 åringer klarer jo å gå uten bleie, men er det uhell hver dag er de jo egentlig ikke bleiefrie, bare bleieløse. Lykke til
bIomstre Skrevet 12. august 2011 #8 Skrevet 12. august 2011 http://www.dagbladet.no/2011/06/01/magasinet/jesper_juul/barn/16758078/
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 12. august 2011 #9 Skrevet 12. august 2011 Hm.. Kjenner at jeg er litt uenig med de andre på tråden her jeg. Jeg tror at man kan lære barna til å kjenne det selv, men det kreves tålmodighet og vilje til å ta haugevis av klesskift i starten. Norge skiller seg vel nesten ut med å være et land der barna har ekstremt sen bleieslutt, gjør det ikke? Har inntrykk av at i de fleste andre land er det vanlig at barna er tørre rundt 1,5-2,5 års alder, mens i Norge er normalen blitt 2,5-3,5 år. Tviler jo litt på at barn ellers i verden er så mye mer moden enn norske barn, men at de heller har foreldre som synes bleier er dyrt, og tar seg bryet med å lære barna sine kjenne når de må på do. Jeg vil anbefale deg å ta bleien helt bort på dagtid. Dersom hun oppdager at hun blir våt, og synes det er ubehagelig, så får du en lettere jobb også. I det hun tisser, eller rett etterpå, så snakk med henne om det. Forklar hva som skjedde, og at dette kan vi gjøre på do. Evt potte dersom hun vegrer seg veldig for do. Spør henne hyppig om hun må tisse, og ikke lag noe videre nummer ut av at hun blir våt. Bare konstanter at "nå tisset du", bytt klær og spør om hun kanskje vil forsøke å tisse på do/i potte neste gang. La henne gjerne gå uten truse hjemme under en kjole el. For å kunne bli tørr må jo barnet få en mulighet til å lære seg å kjenne hvordan det føles å tisse. Så må det lære seg å koble ord til handling. Deretter kommer prosessen med å si i fra selv. Først kanskje akkurat når hun tisser. Så, sakte men sikkert, rett før hun tisser, så litt før, og så i god nok tid før. Og lenge nok etter det, så i så god tid før at hun til og med kan holde seg litt og ikke må løpes med til nærmeste toalett pronto. Kan legge til at alle mine har hatt en kortvarig motvilje mot toalettet. Med vesla som vi nettopp avvente kom det på tredje dagen med bleieslutt. Hun skulle absolutt ikke på do. Så hun tisset seg ut hele dagen, og ble oppriktig lei seg hver gang. Til slutt, dagen etter, koblet hun tydeligvis inn at dersom hun skulle unngå å bli våt, så måtte jo tisset et annet sted enn i trusen, og hun gikk med på å gå på do igjen. Da lurte vi akkurat på om vi burde gi opp, og er glad for at vi ikke gjorde det. Her, med henne som var så liten (23 mnd), tok det ca 2 uker fra første dag uten bleie, til hun selv begynte å gi beskjed de fleste gangene hun måtte tisse. I mellomtiden var det en periode med overlapping der vi spurte, evt satt henne på do (fordi vi skulle ut), og at hun av og til sa i fra selv. Det ble masse uhell i starten fordi hun var/er så liten, men så gikk det seg til. Hun trengte bare en del tid på seg til å forstå prosessen, og hvordan skulle hun skjønt dette dersom vi ikke forsøkte? Er vel litt det jeg mener med at jeg er uenig med de andre på tråden. Jeg tror ikke at det nødvendigvis er det at barna ikke forstår og er klar, men at de må lære det.
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 12. august 2011 #10 Skrevet 12. august 2011 Prøv å se bort fra den tidsfristen dere voksne har, 3 uker, det kan ikke ungen relatere til. Kjøp potte og se om hun føler hun får bestemme selv om dere gir henne valget mellom do og potte. (Istedefor do eller ikke) Bruk bleie utover trusa i dressen. Så kan hun mestre å være tørr, og dere kan senke skuldrene med tanke på tøyvask. Aksepter at det kan bli endel uhell/merarbeid siden det er dere og ikke ungen som har bestemt at det er dags for bleieslutt.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 12. august 2011 Forfatter #11 Skrevet 12. august 2011 Hva Jesper Juul sier spiller ikke noe rolle for meg. Er det jeg også tenker Alva. At man må bare starte en eller anna gang. Hun satt på do før når hun var 18 mnd og tisset hver gang men plutselig ville hun ikke mer. Og jeg syns at å slutte med bleien når hun er 3,5 er ganske sent. Er litt redd for at de tre andre på hennes alder ikke bruker bleie og at det blir mye negativt pga hun bruker det. Kanskje jeg bare skal prøve de neste tre ukene nå, og går det ikke så får jeg bare vente. Prøver å gjøre som du sier og kjefter aldri, viser aldri at jeg blir oppgitt heller egentlig. Bare sier at det går bra men at det er lurt å si fra så kan vi tisse på do i stedet. Potte nekter hun. Det er tusen ganger verre enn do så det var derfor vi kjøpte en sånn doring som hun bruker. ja uhell tåler vi.
3barnsmor :) Skrevet 12. august 2011 #12 Skrevet 12. august 2011 Min også nekter å gå på do, og han er over 3. jeg stresser ikke med det i det hele tatt. han går på stor avd ikke noe problem det. min eldste var 3 år når jeg prøvde på han og det var midt på vinteren bleiefri etter 2 dager, og var bare jeg som selv prøvde på han. de bruker bleie under dressen i bhg , med forklaring er ikke det noe problem. men det samme går ikke med min mellomste som er over 3 nå. så da venter jeg i stedet. Det som er kjedelig er om du prøver uten bleie i noen uker og det viser seg å ikke funke kan det slå negativt ut og de kan miste selvtillitten fordi de merker at de ikke mestrer det. derfor venter jeg heller til han er klar selv.
sillyfilly og Olivia Skrevet 12. august 2011 #13 Skrevet 12. august 2011 Jeg har ingen erfaring og derfor nok ingen rett til å svare. Men jeg bare tenker at når vi etterhvert skal fjerne bleia(jenta er nå 18 mnd og jeg har kjøpt potte og latt henne sitte litt på den og bare vent henne til den) at jeg bare fjerner bleia. Ikke noe mer mikkmakk. Nå er bleia borte og ferdig med det. Etterhvert så må jo ungen skjønne hva som skjer når hun blir våt og klare å kontrollere det. Men som sagt, jeg har ingen erfaring så hva vet vel jeg. Jeg har lest litt på nettet om 3 dagers pottetrening. At man sier fra i god tid at da og da så slutter du med bleie og får lov å være helt naken nedentil(2 åringer elsker jo det). Også bare ikke ha noenting under. Ikke truse, ikke bukse. Ingenting. For det er vel lettere å forstå noe når man blir våt nedover beina og kjenner alt litt bedre. På en måte. Også skulle man ta med seg ungen på toalettet hver gang en selv gikk på do. Så barnet skulle se sammenhengen. Jeg bare innbilder meg at det må være lettere.
*Lissi* Skrevet 12. august 2011 #14 Skrevet 12. august 2011 Unger er forskjellige. Noen tar bleieslutt fortere enn andre. Vesla her kunne nok blitt tørr før hun var 2 år, men jeg trodde det var for tidlig. Sluttet da hun var rett over 2 år, og det gikk veldig fint. Synes det er sent å slutte når ungen er over 3 år. En eldre dame jeg kjenner har 7 barn, og alle sluttet med bleie før de var 1 år! Tror ungene tåler litt press når de bikker 3 år...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå