Gå til innhold

Jeg gir katten min billig tørrfòr. Ingen markkur eller vaksinering. Burde jeg ta meg bedre av den...?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det synes jeg faktisk...

Du bør absolutt vaksinere katten din mot kattepest. Om ikke for deres del, så hindrer du hvertfall at denne kattepesten (som er helt grusom) sprer seg!

Man skal ikke gi ormekur med mindre man mistenker at katten trenger det så der har du jo ikke gjort noen feil.

Vaksinering er jo lurt, siden en del katter dør av kattepest(tror det heter det).

Har hatt katt hele livet, ingen av dem har fått annet enn billigfor, supplert med egen fangst. Har levd lange, lykkelige liv alle sammen..

Men vaksine og ormekur synes jeg katten bør få.. Samt sterilisering!

Annonse

Maten er nå så som så, men vaksine bør du gi. Kattepest er noe dritt, og du bør gjøre ditt for å spare katten din (og andre katter) for lidelsen det innebærer.

Kastrering bør du også fikse, pga FIV (katteaids).

Bare vent til du ser at ormen henger ut av rumpa på katten, som spaghetti! DA kan du angre! Du kan faktisk risikere å få orm selv eller at evt. andre dyr blir smittet:-/

Lurt å gi ormekur 2 ganger i året. Jeg må gi 3 ganger i året, siden mine katter spiser alt de kommer over (til og med på vinteren) + at jeg har kur liggende klar....

Og sterilisering/kastrering bør alle gjøre!

Ja, 12:12 i følge nye anbefalninger er det det som gjelder. Men regner med du også vet hva du skal gjøre istedet for ormekur? Nemlig ta med avføringsprøver ca 3 ganger i året til dyrlegen så han kan få sjekket de. Får du ikke tatt prøver må katten medbringes dyrlege. Så og si ingen følger dette opp derfor gis ormekur som tidligere.

HI: Katten bør kastreres/få p-piller og ormekur og vaksiner bør være et minimum.

Kattevaksiner kan sikkert ha bivirkninger. Så lenge de fleste andre vaksinerer katten sin vil jeg ikke utsette min katt for den faren. Det er uansett lite sansynlig at hun blir syk.

Ormekur får hun hvis hun ser ut til å trenge det.

Billig for + mus og annen fangst er helt ok.

Uansvarlig. Det finnes masse villkatter som ikke er vaksinerte, smitten kan overføres fra hunder til katter, og vi mennesker, samt ildere, kan være smittebærere.

http://www.op.no/nyheter/article4813389.ece

"– Det er den viktigste vaksinen vi har. Før var det en gang i året, men de nye norske reglene viser til at om katten revaksineres hver tredje år, så er det bra nok beskyttelse.

Symptomene du skal se etter er følgende: Feber, manglende matlyst, nedstemthet, depresjon, oppkast og diaré (blodig). Viruset er så hissig at katten kan dø bare i løpet av noen få timer etter utbruddet av symptomene.

– Vi klarer dessverre ikke redde alle som kommer hit og er smittet, sier Elisabeth Bjørnestad, som forsikrer om at viruset ikke er farlig for mennesker.

– Nei, det er helt ufarlig for mennesker, men vi kan være smittebærere. Det betyr at en innekatt kan bli smittet. Ildere kan også bli smittet, men ellers ingen andre dyr. Viruset kan smitte fra hund til katt, men ikke omvendt. Akkurat nå er det ingen katter til behandling, men dersom det kommer smittede katter inn blir de lagt i isolat og får væske intravenøst.

Viruset, som ikke er nytt for veterinærmyndighetene, kan overleve i det fri i flere måneder, muligens flere år.

– Villkattene er med på å opprettholde smitten. Jeg ser at det kommer utbrudd med jevne mellomrom, spesielt der det er mange katter."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...