Gå til innhold

Hva er det med snerpete bedrevitende mødre som tror dere kan dømme andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk som sitter der på sin høye pidestall fordi de ALLTID henter ungen tidsnok i barnehagen, ALLTID har ungen hjemme når den bare er litt snørrete, ALLTID har det beste av det beste av klær og utstyr og den perfekte matpakke til poden, som tror de har all rett til å dømme andre fordi de selv er så hinsides perfekte, DERE provoserer meg!! Går det virkelig ikke an å tro godt om andre mennesker og tro atde gjør en god jobb som forelder?

Til syvende og sist; ALLE har sine svin på skogen, dere og!

Skrevet

Gjeeeeeesp......

Noen som har tråkka deg på tærne i dag? Eller er det lenge sia det har blitt no' på deg? Frustrert, skjønner jeg... Gå og legg deg og sov, så er du kanskje litt blidere i morra. ;-)

Skrevet

hmmm, hvor kom dette fra? alle er jo så snille og milde her i kveld! Er det noe jeg ikke har fått med meg!?!?!?

hmmmm. ALLTID går jeg glipp av morroa... TYPISK!

Skrevet

Det er plenty av folk som ikke gjør noen god jobb som forelder, og det ser jeg ingen grunn til at man ikke skal kunne påpeke.

Skrevet

Hvis det er der lista ligger for å være en perfekt mor, så er jeg jaggu meg det! Selv ville jeg vel ha lagt den et stykke over ting som det er selvsagt at man gjør... Jeg har aldri hentet for seint i bhg, har alltid hatt dem hjemme når de har vært syke ( og selvfølgelig hentet dem når bhg har ringt), jeg har alltid kledd dem i gode klær, og fantasifulle og fristende matpakker er jeg også god på. HA!

Ikke så mye som en bitteliten grisunge i krattet har jeg engang, men jeg har hamster under sofaen. Teller det i negativ retning?

Forøvrig så er jeg enig med det Pila sa. Skal man ikke kritisere foreldre som gjør en laber jobb i frykt for å trå noen voksne mennesker på tærne så har samfunnet mistet litt fotfeste. Hvem skal snakke for barna, da? Barna vet jo ikke hva de burde ha krav på fra foreldrene sine, og når det blir åpenbart at foreldrene ikke vet det heller, så må noen si fra. Og da kan man jo som mor eller far velge om man skal ta kritikken til seg og gjøre noe med det, eller om man skal legge alle sine krefter i det å være blodig fornærmet og leite etter feil hos den som var "frekk nok" til å si noe. Mange muligheter...

Skrevet

"Laber jobb som foreldre" er jo et definisjonsspørsmål. Jeg føler personlig ikke for å kritisere foreldre som bare smører vanlig nistepakke, kjøper utedress fra sparkjøp, råker til å komme for sent i bhg en gang eller to pga av trafikken og sender snørrete men feberfrie barn i bhg.

Skrevet

Jeg burde tydeligvis ha vært mer utdypende. "Laber jobb" ligger for meg et godt stykke unna det HI lister opp som "perfekt", men som jeg ville kalle "helt vanlig". Laber ville for meg ha vært: Glemmer å smøre nistepakke til stadighet, har ikke utedress, kommer oftere for seint enn i tide når bhg stenger, og stapper i ungen en paracet og sender i bhg med feber. Da snakker vi laber. OK?

Sparkjøpdresser er forøvrig helt ok. Det trenger ikke å stå Reima på for at unger skal være varme og tørre...

Skrevet

Saken er vel at man kan være en perfekt eller i alle fall god nok mor (heldigvis trenger ikke barn perfekte foreldre) selv om man en gang skulle slumpe til å hente barnet for sent i barnehagen, eller ikke stå parat til å hente barnet med en gang barnehagen ringer, eller at man bestemmer seg for å sende barnet avgårde selv om det er litt snufsete.

Men her inne er det altfor mange som lever i sin egen firkantede drømmeverden hvor ting alltid er enkelt og såkalt perfekt, og er man ikke det, da er det ikke måte på hvor dårlig mor eller far man er.

Det er så lett å slenge ut at alle kan om de bare vil, det er bare å prioritere. Men sånn fungerer ikke virkeligheten. Men så er ikke nettverden virkeligheten heller for mange, for mange er det en drømmeverden hvor man kan fremstille seg selv som perfekt, som den som alltid gjør alt riktig, som alltid tar de rette avgjørelsene, som alltid er 100% tilstede for sine barn.

Det er mange foreldre i den virkelig verden som ikke klarer foreldrerollen sin, som trenger mye eller litt hjelp eller som ikke skulle hatt barn i det hele tatt. Og det må det gå an å diskutere, men det må også gå an å ha litt sidesyn i slike diskusjoner.

Å misshandle sine barn, ikke gi dem mat, slå dem, gå fra dem osv osv - det er totalt uakseptabelt, uansett hvor vidt sidesyn man har.

Men i andre saker finnes det variabler og det vises det utrolig liten forståelse for her inne av og til, eller ganske ofte.

Heldigvis opplever vel de fleste i den virkelige verden at folk har langt større forståelse for ting ikke går etter boka bestandig.

Skrevet

Føler du deg truffet i kveld, HI?

Skrevet

Om man EN gang kommer for sent, det kan være greit nok om man har en god grunn. Men det er ofte de samme som til stadighet kommer for sent, og det er en jævlig mangel på respekt for andres tid. De ansatte bor ikke i barnehagen vet du, de vil sikkert gjerne hjem til sin egen familie...

Og om man sender en småsjuk unge i barnehagen, det er ikke sikkert det bare er forkjølelse, kan like gjerne være influensa, og da skaper du problemer for både de ansatte som kan bli smitta, og for andre barns foreldre. Det er vel ikke noe lettere for andre å ta sykt barn-dager?

Skrevet

Tja det kan man si. Fortalte i en annen tråd en episode der jeg var nødt til å levere en snørrete pode i barnehagen for å bestå utdanningen min og da var det ikke måte på for en dårlig mor jeg var. Noe som andre her inne ikke vet noen ting om, men heller valgte å dømme meg pga en enkelt ting. Å innrømme at man ikke er perfekte og at man kan begå feil er i dette forumet grunn nok til å bli halshugd.

HI

Skrevet

Vel, de som ikke klarer å hente ungen tidsnok bør vurdere om de skal jobbe deltid eller skifte jobb.

All den tid du du henvender deg til mødre som snerpete og bedrevitende er det ikke mange du egentlig kritiserer.

Skrevet

Pila... Strengt tatt kan man ikke bedømme om folk er gode eller dårlige foreldre ut i fra ett nettforum. Høres ihvertfall helt idiotisk ut spør du meg.

Skrevet

Jeg er bare en hjemmeværende mamma, og elsker det. Jeg føler jeg gjør en knakende god jobb, men mange rundt mener jeg er underdanig med en mannsjovinistisk mann... (?) siden jeg har valgt å være husmor... hvem vil vel kaste bort livet på noe slikt (!!) Jeg må til stadig forsvare mine valg, og må også forsvare valget om å ikke ha barna i barnehage.. (for hvordan kan jeg tilføre det samme som en barnehage kan i mine barns liv (??) helt utrolig nok føler jeg selv at jeg klarer det. Er utdannet småbarnspedagog... så syns jeg er kompetent til det.. med en ungeflokk som teller 4 syns jeg at jeg klarer å tilføre mine barn omtrent det samme som en familiebarnehage klarer..) Det er mange som syns det er helt greit å rakke ned på mine valg.. men dersom jeg ympter frampå at det kanskje ikke nødvendigvis er det beste for barna å være i bhg 9-10 timer hver dag fordi mor/far eller begge skal ha den etterlengtede karieren sin.. da er jeg en snerpete bedrevitende mor ?? vel, så er jeg det..

Skrevet

Snørrete er det da ingenting i veien med, barnehagebarn har jo snørr i trynet halve året.

Febersyk og/eller dårlig allmenntilstand er noe helt annet. Da bør man holde ungen hjemme, eller sørge for barnevakt hos noen som kan ta seg av ungen mens man selv er på sin veldig viktige jobb/kurs/utdanning. I barnehagen hører de hvertfall ikke hjemme.

Skrevet

Selvfølgelig kan man det. Man kan ikke vite om de er eksemplariske foreldre ut fra hva de selv presenterer på et forum, men når noen sitter og insisterer på at det er bra å "knipse" ettåringer og gi unger ørefik for å korrigere dem, eller fortsetter å leve i forhold med voldelige ektemenn som de har barn med, så kan man fint vurdere at de er rimelig dårlige foreldre i gjerningsøyeblikket.

Skrevet

Tror det ofte bunner i usikkerhet. Dess mer usikker man selv er som mor, dess mer ivrig er man i å kritisere dem som gjør ting annerledes.

Kjenner en som er så usikker på seg selv at hun ikke kan fire på en eneste rutine, ikke engang på spesielle dager som julaften. Hun tror det vil gjøre henne til en dårligere mor. Vil presisere at hun slettes ikke er en dårlig mor, men hun gjør sitt eget liv meget vanskelig på denne måten.

Men en bør ikke bli så redd for å stå for det man mener at man ender opp med å si at alt er like bra. En bør kunne si meningen sin om amming, barnehage, kosthold osv uten å bli angrepet av andre som mener man setter seg selv på pidestall. På samme måte bør man kunne godta at andre kritiserer valgene man tar, uten å gå til fullstendig latterlige motangrep.

Selv har jeg ikke barn ennå, og er dermed en ekspert på alt som har med barn å gjøre. Ingen er så skråsikre som dem som ikke har måttet sette teoriene sine ut i praksis ;)

Skrevet

Noen som ikke føler seg som gode mødre her? Man tar seg vel bare nær av ting, dersom man selv føler at det er områder man ikke strekker helt til p og at eventuell kritikk føles itt berettigende.

Og jeg synes HI er veldig svart/hvit, det er vel ingen spom "alltid" eller "aldri" gjør noe som helst. get er nok helle ringen som "dømmer" noen fordi man ikke er perfekt. Men det er nok noen som ikke synes om at enkelte barn "nesten alltid" hentes sist etc. , fordi mamma eller pappa ligger på stranda, tar solarium eller går på trening først.

Skrevet

Det stemmer ikke at man bare tar seg nær av ting man selv føler at man ikke strekker til. Og det er også helt uvesentlig i denne diskusjonen. Det å være uenig eller være i stand til å se andre vinkler i en sak, har ingenting med å ta seg nær av å gjøre.

Jeg er i den heldige situasjonen at jeg eller mannen alltid har hentet barnet når de ringer fra barnehagen på kun den tiden det tar oss å dra fra jobb, pluss 5 minutter på å pakke sammen. Men det betyr ikke at jeg skjønnwe at det er andre som ikke har det like lett eller at vi også en eller annen gang kunne ha kommet i den situasjonen at vi var så tilgjengelige.

Skrevet

10.46 her, jeg synes vel ikke HI virket særlig istand til å se flere vinkler enn sin egen, derfor min måte å ordlegge meg på.

Skrevet

Når man velger å legge ut på et forum at man ikke får hentet syke barn i bhg så får man jammenmeg tåle å få kritikk. Det betyr ikke at noen har mindre svin på skogen enn andre, men det betyr at man kan svare på det innlegget som er blitt skrevet. Hva tror folk? At jeg skal svare "ja så greit, sikkert ok for ungen din å være i barnehagen noen timer med 40 i feber" ??

Jeg er ingen bedreviter eller snerpete mor som dømmer andre, men JA jeg svarer på innlegg ut i fra hva som er skrevet.

Skrevet

Joda ser den, men her var det prat om småting. Som hvor lenge barna er i barnehagen, perfekte matpakker ect. Ikke snakk om de som faktisk kunne trengt en reprimande. Fins nok av dem her inne som er nærmest mener man burde sitte inne for å la ungen være i bhg og for at du gir dem en sjokoladebit istedenfor en drue.;)

Skrevet

Hente ungen tidsnok i barnehagen skulle vel bare mangle eller?

Handler ikke om å være snerpete det...

Skrevet

Godt skrive. Dette forumet flommar over om folk som ber om andres oppriktige meining om ditt og datt; men som hevdar seg trakassert så fort dei ikkje får svara dei ynskjer.

Det betyr ikkje at dei som svarar her er slemme og oppdrar mobbarar og gudane veit kva; men at dei ser at det er forskjell i å ytre seg på eit forum der alle kan vere anonyme om dei vil, enn å svare ein venn ansikt til ansikt når DEI vil ha meininga di.

Eg kjenner ikkje til debatten om 40 i feber og barnehage; men eg les sjeldan ut frå eit kritisk svar at den kritiske meinar at hovudinnleggar er ubrukeleg som forelder fullt og heilt. Det må vere lov å kritisere enkeltsaker/-handlingar.

Trenden på dette forumet heller meir til at dei som strever for å gjere alt "etter boka" blir kalla hysteriske, hysteriske, hysteriske (gjengangar) - og no; snerpete og bedrevitande. I motsetning til dei "kule" mødrene som likar å la alt skure og gå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...