Gå til innhold

Hvor mye leker dere med barna deres??

Anbefalte innlegg

Skrevet

.......og synes dere det er gøy....?

Jeg lurer fordi min sønn på 4 kun liker biler/ transformers, og der strekker jeg ikke helt til. Andre interesser er fekting og skyting...... Han og bestekompisen lekeslåss mye og det lar jeg dem gjøre...de er jo gutter. Jeg faller helt ut, orker ikke å leke med disse guttelekene!!

Jeg er mer den typen som liker å tegne, perle, kreere noe med andre ord, og dt liker ikke sønnen min. Skjønner det, igjen- han er jo gutt. Jeg synes også det er stas å være på en lekeplass så kan han styre litt selv, og jeg synes det er gøy å være med han å klatre og løpe. Men det var disse inneaktivitetene, da....

Føler at jeg kun tyr til husarbeid når vi er hjemme fordi jeg ærlig talt ikke liker å leke med transformers osv. Min samboer leker masse med han.

Jeg har prøvd å spille spill, pusle, tegne, male, lese,bygge med duplo, men han er ikke interessert mer enn i 5 min, så begynner han å kaste terninger, spillebrikker, klosser og alt som er over alt og jeg gir opp! Han synes det er gøy, da...:)

Det har ofte endt opp med at vi drar i en leketøysbutikk og han får kjøpe noe nytt fordi jeg kommer til kort, og sånn kan dt jo ikke fortsette!

Trenger tips til inneaktiviteter som jeg kan gjøre sammen med ¨4-åringen min:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg jente da som er snart 3 år.

Jeg leker en del med henne, men noen ganger tømmer jeg leke kassen på gulvet og lar hun leke selv synes også hun trenger og bruke fantasier til og sitte og leke for seg selv. men stortsett er hun jo i barnehagen og er vi hjemme er vi ofte sammen med andre barn slik hun har noen og leke med.

Men hva med playmo. liker du fks lego? om han liker det så er jo dette noe dere kan gjøre finnes jo masse forskjellig lego ting som man kan bygge.

Skrevet

Jeg har en gutt som snart er 4 år, og jeg leker heller ikke leker av denne typen (fekting, krig osv) med ham. Jeg bygger heller ikke lego med ham, det gjør samboeren min. For å være helt ærlig så synes jeg det er dørgende kjedelig.

Men heldigvis er gutten min glad i å perle, male, tegne, stemple, klippe osv, og det kan vi gjøre lenge. Passer på å kjøpe nye stempler og aktivitetsbøker med jevne mellomrom slik at det blir noe nytt å spennende å gjøre.

Noen ganger lager vi sofabåt eller hytte under spisebordet, det er populært. Lager saft og spiser brødskiver eller whatever og leker litt.

Det er også moro å bake og lage mat sammen. Jeg lar ham kakke egg, vispe, dekorere muffins o.l.

Ikke så lett med disse gutta alltid, he he :-) Lykke til!

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg kan leke litt rollespill med jenta på tre, ellers kan vi "leke" bakemester harepus når hun er med og baker eller lager middag. Nå på heøsten perler og maler vi litt også. Ellers synes jeg egentlig det er litt kjedelig med lekingen. Mannen min herjer en del med henne og leger hinderløyper i stua. Hun er ganske føink til å leke med dukker og puslespill alene. Jeg har rett og slett kommet frem til at jeg ikke er legobygge-mamman. Våre kosestunder har vi når vi lager mat sammen (hun "hjelper" til med middagen nesten hver dag), leser bok, synger og rydder rommet hennes sammen om kvelden.

Skrevet

Vi har ei tulle på 4 år, og hun liker heldigvis de samme inneaktivitetene som jeg, dvs. å tegne, pusle, male, lese, synge etc. Spesielt godt liker hun sånne hobbybøker med bokstaver og tall og enkle oppgaver.

Ellers leker hun mye alene inne, og da er det mest gutteleker det går i. Playmo, lego, biler, slike ting. Vi har en oversiktlig lekeplass utenfor, og hun går gjerne ut og leker og hopper alene. Jeg tror i grunnen vi leker altfor lite sammen med henne, jeg tror jammen jeg skal satse på å bli flinkere til å ta henne med i baking og styring og brasing. Unger syns jo det er stor stas å hjelpe de voksne!

Forresten må jeg innrømme en ting: jeg syns faktisk det er kjedelig å være med tulla på lekeplassen, spesielt hvis jeg går alene. Mulig jeg er ei fæl mor, men sånn er det bare. Tida går så fryktelig laaaangsomt. Men så klart blir jeg med iblant, og vi kan være der i timesvis hvis vi er sammen med andre.

Når det gjelder tips, vel, jeg støtter de andre forslagene her. Og hva er galt i at samboeren tar ansvar for noen av guttelekene?

• 1 måned senere...
Skrevet

Ja, slik er min gutt også. Men han er glad i lego da, heldigvis. For det liker jeg! Men biler, skyting, bakugan, Kaptein Sabeltann osv osv klarer jeg rett og slett ikke leke med. Hehe, han sier det selv :P

Han har i det siste blitt intressert i slike bøker med bokstaver og tall, det synes jeg er gøy å holde på med :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...