Gå til innhold

Storebrors oppførsel vs lillesøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er snart 4 og datteren min er 9 mnder. Han er veldig glad i henne og vil helst spise henne opp, men litt voldsomt kan det bli, og dette problemet bare eskalerer;

Han blir mer og mer voldsom ved at han prøver å legge seg på fanget hennes sånn at hun faller bakover, lener seg oppå henne med albuen, presser flat hånd hardt på magen hennes, stikker fingeren på øyet hennes, biter henne på fingrene, står -og sitter på henne med hele sin vekt osv.... Jeg reagerer umiddelbart ved å si at det han gjør IKKE er lov, men av og til blir jeg bare illsint fordi jeg blir så fortvilet.

Mulig det er rop etter oppmerksomhet da han er i se-på-meg-alderen, og jeg ikke klarer å tilfredsstille hans uendelige behov etter oppmerksomhet. Jo mer jeg gir, dess mer vil han ha.

Jeg har prøvd å snakke skikkelig til han og forklart han at hun er mindre enn han, men det hjelper ikke. Her om dagen klikket det for meg da han holdt henne for munn og nese, han har også prøvd å ta kvelertak.

Jeg er jo ALLTID i nærheten, men jeg klarer jo ikke ha øynene på de til enhver tid.....

Samtidig har jeg dårlig samvittighet for all kjefting samt at jeg lever livets glade dager nå etter at barnehagen åpnet igjen.......sukk.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, det var ganske voldsom oppførsel fra storebror, spesielt siden han er så stor og egentlig burde vite bedre. Har en venninne med 2 gutter der den eldste er 2,5 år og den minste er 10 mndr. Minstemann får virkelig gjennomgå, da storebror gjør slike ting som din gutt gjør.

Jeg har en gutt på 3,5 og en på snart 1 år, og eldste gjør ikke slik mot lillebroren sin. Han prøver å løfte minsten av og til, og det liker ikke lillebror, men ellers er han en hensynsfull storebror.

Vanskelig å komme med råd, høres ut som du har prøvd det meste.... Tar du storebror med på stell og mating av babyen? Det funker veldig bra her, i alle fall :-) Storebror blir så stolt når han får gi litt grøt og vann o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...