Gå til innhold

Dere som lar 7 åringen være alene hjemme noen timer - hvilke begrensninger/føringer gir dere?

Anbefalte innlegg

Jentungen var alene hjemme et par timer i dag. For første gang, mens vi var på jobb. Planen er at hun skal være 3 dager på sfo og gå hjem alene fra skolen de to andre dagene. Det tar 2-3 timer før vi andre kommer hjem.

Hvilke føringer legger dere? Vi bor i stille og rolig boligfelt, hvor barna normalt er ute og leker med hverandre hele dagen..

Fortsetter under...

Hei!

Her har eldste vært hjemme alene noen timer etter skolen fra hun var 7. Hun er nå 8,5 og søsteren som er 1 år yngre er også hjemme alene nå.

De har ganske klare regler, men ikke så mange:)

- de får ikke ha med seg venner hjem fra skolen (hvis vi ikke har avtalt på forhånd da) eller ha barna i gata med inn. Det rett og slett fordi det ikke er noen voksne hjemme og jeg føler jo at jeg har ansvar når de er hos oss...

- de skal ikke åpne opp for noen som ringer på om de ikke vet hvem det er.

- de kan ta seg brødskive/musli, men ikke bruke komfyr. (ikke det at de vet hvordan de skal bruke den uansett,men)

- de skal ringe meg hvis de går noe sted slik at jeg vet hvor de er om jeg kommer hjem til tomt hus

Det er vel egentlig alt:)

Aldri vært noe problem!

I tillegg til dette så har vi selvfølgelig snakket om hva de skal gjøre/ ikke gjøre om det begynner å brenne eller brannalarmen går!

Det er viktig at de vet!

Nei- har ingen planer om å la henne kunne komfyren alene enda!

Grunnen er at vi har en ny "fancy" komfyr med induksjonstopp og toutch-panel. Jentene våre har også en lillebror på 3 år som er ganske klåfingret så vi har barnesikring på...

Det er ikke bare,bare å betjene det panelet, så jeg syns ikke en jente på 8,5 år skal holde på med slikt når hun er hjemme alene!

Hun hjelper til når vi lager middag og da får hun trykke på panelet og mestrer selvsagt det, men det er noe annet å stå med slikt alene!

I den alderen så er de for vimsete til å få ha ting på platen- hvertfall mine barn:)

Da er det ganske likt hva vi har sagt til jenta vår. Rett hjem, ikke ha med noen inn, ikke ut i gata, ikke åpne døra om det ikke er andre barn i gata som ringer på. Kan være i hagen, men ikke hoppe på trampolina. Komfyr har vi ikke sagt noe om. Hun kan betjene den, men anser det som uaktuelt. Har en gammel telefon hjemme som hun kan ringe med om det er noe. Og så løper hun til noen naboer hvis det er noe..

Går nok bra her i huset også, er ikke redd for det, men interessant å høre hvilke begrensninger folk gir sine barn som går hjem alene.

Takk for svar.

- Ikke åpne når noen ringer på

- Ikke bruke kniver (ikke at det er dagligdags heller)

- Ikke bruke vannkokeren (den bruker hun når vi er hjemme, til kakao og te f.eks)

Det går helt fint! Nå er hun bare hjemme i 30 minutter alene før jeg kommer hjem, og jeg reiser alltid hjemmom for å si fra "Nå er jeg her, men jeg drar å henter broren din"...da får jeg bare beskjed om at jeg ikke trenger å komme hjem for å si det. Hun klarer seg tross alt! Hehe :)

Hun er 7 snart :)

Annonse

Legger merke til at dere alle har jenter:) Hihi! Mine gutter hadde antakelig brent ned huset eller hatt sitt første party første dagen om de var alene i en alder av 7. JA de har vært borskjemte med at mamma ordner alt alle sammen.. Nå går det ganske greit siden eldstemann er 15, hvis de da ikke begynner å krangle og forsøker å "ta livet av hverandre"!

Gutten min er alene 30min - 1time daglig utenom feriene som er nå. Jeg har ikke tenkt på noen begrensninger. Han sitter å ser på barne tv til jeg ringer når klokka er 8 så må han ta på uteklær å komme seg avgårde til skolen. Da ber jeg han ringe meg når han er ferdig med å ta på uteklærne.

Dette har fungert utmerket, og han elsker det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...