Gå til innhold

Hjelp! Brystbetennelse - hvordan vet man om melken er "betent" -abcess?

Anbefalte innlegg

Har brystbetennelse som har eksplodert de siste timene; verking i brystet og hele kroppen, feber og influensafølelse.

Aldri hatt dette før, så har lest litt på nett; om at det første døgnet gjelder det å amme ofte, eneste unntak er om man også har en abcess, hvor pusset tømmer seg i melkegangene. Hvordan vet man om det er tilfelle??

Har melket ut melk på en bomullspad og fra det verkende brystet er fargen lyselysegul, mens melken fra det friske brystet ikke kan sees.

Betyr det at det er en abcess? Eller blir melken litt annereledes uansett når det er en betennelse? Usj, dette er vondt nok, om jeg må begynne med pumpestyr i tillegg. Hvorfor skal man ikke gi evnt betent melk til barnet, kan det bli sykt?

Fortsetter under...

Jeg er ammehjelper i ammehjelpen.no

Dersom det blir liggende noe oppå bommullsdotten når du sjekker melka på den så kan det være absess som har tømt seg i melkegangen. At melka har ulik farge er nok ikke unormalt, det kan også være fordi du amma sist og mest på den puppen - den siste melka vil være fetere og gulere, som kremfløte vs skummamelk.

Det er VELDIG sjeldent en absess tømmer seg i melkegangene. Det KAN være farlig dersom barnet får melka i lungene, altså er det primært et problem for veldig små barn som ofte sliter litt med forskjellen på å puste og å svelge melk.

En absess er en innkapsling av betennelse, dvs at i stedet for å forsøke å tømme ut gugga så blir den kapsla inn av vevet. (Det samme hender det at skjer med kviser om de ikke får fritt utløp.) De er sjeldent det skjer, og det skjer så vidt jeg vet alltid etter noen dager uten behandling. Altså er det svært lite sannsynlig at det er en absess du har når du "bare" har vært syk i dag :)

Amm i veg, så ofte du orker, gjerne hver 2. time ja. Om barnet sover så vekk det, særlig om du synes pumpe er styr. Du skal merke betydelig bedring i løpet av ett døgn. Om du ikke blir bedre så gå til lege i morgen. Kontakt legevakta i kveld/natt om du har skikkelig høy feber, sånn at du er i ørska og ser syner etc, eller om du generelt er i svært dårlig form.

Prøv gjerne andre ammestillinger slik at barnets hake peker mot kulen i brystet. Se http://www.ammehjelpen.no/video for tips og film.

Se ellers http://ammehjelpen.no/artikkel/1/Brystbetennelse-mastitt og http://ammehjelpen.no/artikkel/49/Abcess

Takk for svar kjære deg!

Har ingen kul, som jeg ser eller kjenner hvertfall. Brystet er lett rødflammet, men ikke hovent eller hardt.

Kjente det såvidt i går, men ikke noe jeg la merke til, før det i dag ble verre og verre og det tilslutt eksploderte. (Gikk og frøs i hele går, ble litt overrasket av "høstværet", så tror det var da jeg pådro meg det.)

Det legger seg ingenting oppå bomullsdotten, men er altså lysegult i forhold til melken fra det andre brystet. Har håndmelket litt nå og ser ingenting "rart" der heller.

Jenta er forresten drøye 5 uker. Hun har vært litt unormalt urolig i dag, så derfor jeg sjekket melken da dette oppstod,(etter å ha lest på ammehjelpen sine sider) vil jo ikke at hun skal bli syk av melken min! Men det kan jo være tilfeldig, at hun har en økedag f.eks.?

Hun har vært et sovedyr siden fødselen, så sover hele natten igjennom, det kan jo ha bidratt til å forverre den lille vondten fra i går.

Vil jo aller helst klare dette på "egenhånd", altså unngå antibiotika, og ammer gjerne hele natta jeg om jeg kan unngå det.

Så da tror du jeg kan amme i vei? høres jo lite sannsynlig ut at det er en abcess?

Takk igjen :)

Jeg er ikke lege og kan ikke gi en diagnose via internett ;)

Men det høres absolutt ikke ut som det er en abcess nei! En abcess er en kul, er det ingen kul så er det sannsynligvis ingen abcess. (Unntatt hvis kulen ligger så langt inne at du ikke kjenner den.) At det ikke legger seg noe oppå bomullsdotten er bra :)

Skulle det mot all formodning være en abcess likevel så er sjansen for at den tømmer seg med melka liten, og det er altså sannsynligvis ikke farlig for jenta di OM den gjør det. Hun kan være litt urolig fordi melka smaker litt rart, eller fordi hun tilfeldigvis har økedager akkurat nå. (Se http://ammehjelpen.no/artikkel/10/%C3%98kedagerokedogn)

Så amm i veg, minst hver 2. time på dagtid, og jeg ville kanskje prøvd å vekke på natta iallfall i natt for å se om hun ville tømme det. Om hun heller vil sove så bør du pumpe hver 3. time om natta (altså, gjerne hver 2. time på natta også, men hver 3. er mer gjennomførbart). Du kan fryse melka til senere, den er holdbar i 6 mnd i kald dypfryser. Du kan feks fryse i isterningposer, det er lett å tine passe mengde senere, og de trenger ikke kokes/steriliseres før du fyller på melk.

Om du ikke blir bedre innen 1 døgn med hyppig tømming så oppsøk lege(vakt). Jeg vil si at det kanskje er spesielt viktig når du ikke har noen kuler, kun rødflammete og vondt bryst og influensasymptomer. Du trenger ikke bli helt bra på dette døgnet, men du skal ha blitt mye bedre med tømminga. Ikke ta smertestillende/febernedsettende uten etter avtale med lege, det kan skjule symptomene på brystbetennelse slik at du tror du er bedre enn du egentlig er.

Om du går til lege så ta med melkeprøve og få den analysert for bakterier slik at du kan få riktig behandling. Du kan gjerne spørre om du kan utsette oppstart av kuren en dag eller to dersom du heller vil forsøke med mer tømming, men husk å alltid fullføre en *påbegynt* kur, ellers kan bakteriene bli motstandsdyktige mot medisinen...

Se http://ammehjelpen.no/artikkel/1/Brystbetennelse-mastitt

Jeg føler meg mye bedre i dag heldigvis :)

Fortsatt litt groggy og brystet er fortsatt ømt, men ikke nærheten av hva det var i går. Så da har jeg et håp om å bli kvitt dette uten lege og antibiotika. Har tatt et par smertestillende, men skal la det være nå for å se at de vonde symptomene ikke kommer tilbake.

(Har hvertfall lært å ikke stole på den norske "sommeren"!! Fra nå av gjelder det å kle seg ettert været - ikke årstiden ;)

Takk igjen for svar, dere frivillige ammehjelpere gjør virkelig en god og viktig jobb!

Når bør jeg være helt "frisk" igjen forresten?

Og hva kan jeg gjøre for å forebygge, foruten å holde seg varm og amme jevnt? Ser det står om SPC-flakes på ammehjelpens sider, er det noe å spise daglig, eller om man kjenner symptomer?

Annonse

Du bø nok regne med ubehag/lette smerter i en ukes tid uansett om du får antibiotikabehandling eller tømmer.

Det viktigere er at det blir bedre hele tiden. Opplever du tilbakeslag så kontakt lege. Eneste unntaket er kanskje dersom du vet at du har droppet amming/pumping i feks 6 timer, men også da skal det blir bedre når du setter i gang tømming igjen.

SPC-flakes benyttes forebyggende, dvs daglig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...