Gå til innhold

Lavt stoffskifte og graviditet

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å prøve å bli gravid. Har lavt stoffskifte og tar Levaxin for det.Har nå hørt at det er vanskeligere for meg med stoffskiftesykdom og bli gravid, og det kan være farligere enn for andre. Stemmer det? Noe spesielt jeg må passe på? Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143469498-lavt-stoffskifte-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må passe på å få justert dosen medisin nøye når du er gravid. Jeg har lest at barn med mødre med lavt stoffskifte som ikke blir behandlet, får barn med fem prosent lavere intelligens :(

Om sykdommen påvirker din fertilitet vet jeg ikke.

Hva med å google stoffskifte+graviditet? Da tror jeg du vil få svar. Lykke til!

Jeg har selv lavt stoffskifte og vært gravid 2 ganger, var aldri noe problem med og bli gravid(selv om jeg er endel overvektig) Måtte ta blodprøve 1 gang i mnd og justerte 1-2 ganger på slutten, var ikke no komplikasjoner pga dette i mine sv.skap iallefall

Du skal øke levaxin dosen med 1/3 i det samme du får konstatert at du er gravid, og helst følges opp av endokrinolog.

http://www.legeforeningen.no/id/131726.0

Dersom stoffskiftet ditt er godt regulert bør det ikke være vanskeligere for deg enn for andre å bli gravid. Det er absolutt ikke farlig for deg, med avgjørende for fosteret at du er bra regulert. Lær deg om sykdommen din slik at du kan følge med prøvesvar selv, min (og mange andres) erfaring er at mange "vanlige" fastleger ikke kan nok om sykdommen.

Sjekk ut sonjas stoffskifteforum, er mye nyttig stoff der!

Har vært gravid en gang med lavt stoffskifte (behandlet altså). Dersom stoffskiftet er godt regulert, vil du ikke ha problemer med å bli gravid mer enn andre. Men dersom du ligger over normalområdet på tsh, kan det bli vanskelig, og et svært lavt stoffskifte ubehandlet vil være uforenelig med graviditet. TSH bør ligge mellom 0,5 og 1,5 ifølge mange anbefalinger i svangerskapet. Det er ikke noe alvorlig om den stiger noe, men det er viktig å følge med med regelmessige blodprøver. Det er mer skadelig for fosteret dersom du blir liggende høyt over lengre tid. Det er mange osm blir henvist til endokrinolog, eller får ekstra ul underveis. Jeg gjorde ikke det, men har passet på å lære meg mest mulig om stoffskifte generelt og mitt eget spesielt. Har født en frisk og fin sønn. Svangerskapet var tøffere enn det første pga manglende energi, en blir liggende gjerne litt etter på stoffskiftet. økte dosen tilsammen 50% i forhold til vanlig- men det er individuelt, altså. Det viktigste er at du måler stoffskifte nå før du begynner å prøve, og med en gang du finner ut at du er gravid. Nycomed har en god brosjyre ang stoffskifte og graviditet. Lukka te!

Annonse

Bruker medisiner, men det har vært flere års kamp for å få til. Fastelegen min mener at lavt stoffskifte sitter i hodet og at jeg må ta meg sammen, mener at medisier ikke gjør meg bedre, og er veldig uvillig til å regulere dosen. Er vel ikke spesielt godt regulert, tar ny prøve når jeg er på felgen, men får stort sett beskjed om å ta meg sammen. Bør jeg kanskje prøve å komme til endokrinolog i steden. Må jeg henvises av fastlegen???

HI

Hjelpe meg, "ta deg sammen"???

Jeg er motsatt av dere, for jeg sliter med høyt stoffskifte, og det kan i hvertfall ikke forbedres av å ta seg sammen!!

Håper virkelig legen vil høre på deg om du ber om en henvisning, eller at du får en annen fastlege som forstår problemet!

Nå ble jeg oppgitt på dine vegne, stakkar...

Masse lykke til!! :-)

Det er dessverre en del leger av den gamle skolen som mener at lavt stoffskifte er en "sutresykdom". Ikke gi deg dersom du får beskjeder som at verdiene er innenfor normalområdet osv. Det er utrolig individuelt hvor i normalområdet man skal ligge, og en må på den dosen for at en skal føle seg vel. Og det tar også gjerne en del tid å bli i fin form igjen når en har kommet opp på riktig dose.

Annonse

Takk for alle svar.

Jeg har desverre ikke følt meg i så god form de siste årene, men er bare blitt så vant med at det må bare være sånn. Har lite overskudd utover full jobb. Fastlegen min er nesten pensjonist, veldig den gamle skolen. Han sier jeg er deprimert, jeg sier at nei det er jeg ikke, men at jeg er trøtt og frustrert av å bestandig være sliten. Det nytter ikke, jeg er deprimert i følge han.

Men ser av mange av svarene her at det tydeligvis kan bli bedre, må nok prøve å finne en ny lege. Synes det er vanskelig å vite hvem som har god greie på stoffskifte og tar det seriøst.

HI

jeg vet ikke så mye om det du lurer på, men vil si at jeg sliter med det samme som deg, legen min vil ikke skrive ut medisiner til meg, selv om jeg ligger helt nederst på grensa.

jeg har en ung lege, men han liker ikke denne sykdommen tror jeg.

jeg har fått medisiner av min søster, og går nå på dette, og virker dette bra etter 3 mnd,kommer jeg til å si til legen min hva jeg har gjort....han er forsåvidt forberedt...har nevnt det for han...

men legger en på seg av selve medisinen til lavt stoffskifte?

stoffskifte er en alvorlig sykdom.

Mange leger forstår ikke dette.

Mange mennesker tror at det er en tykkas sykdom som man får man spiser for mye mat. haha.

Jeg selv har vært veldig veldig syk. klarte ikke å kle på med selv.

kranglet med legen, og fysio mener jeg trenger trening. men nå etter jeg fikk høyere dose, og tsh er 1.5 føler jeg meg frisk. + har akkurat blitt gravid.

Har prøvd i 7 mnd, men da vat tsh mellom 20 -35. umulig å bli gravid.

stoffskifte kan hindre deg i å bli gravid, BARE om du er under medisinert.

:) lykke til. dette er mitt 3 svangerskap med lavt stoffskifte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...