Gå til innhold

Litt oppgitt... Hvordan se i butikken om kjøttet (storfe) er mørt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har omsider lært meg å steke biff, og nå også grille biff, MEN... Jeg har også erfart at kjøttet i seg selv har kjempe mye å si for hvordan resultatet blir. Jeg har forsøkt å lære meg litt om biff, og har fått noen basiskunnskaper, men sliter fortsatt med å se på pakkene i butikken om kjøttet vil bli bra eller ei. Jeg har også opplevd noen ganger å kjøpe kjøtt hos slakter der kjøttet faktisk har vært noe seigt (men de fleste ganger er det helt fantastisk mørt da! Lager det på samme måte hver gang, så det må jo være kjøttet som noen få ganger er seigt).

Det jeg kan:

*Lyst kjøtt er fra unge dyr, og det er ofte mørere

*Masse "fettråder" vil gjøre ytrefilet, mørbrad osv enda saftigere

*Indrefilet er omtrent alltid mørt uansett (men det er jo også svindyrt...)

*Jo nærmere utløpsdato, jo mørere (?)

Og så kan jeg det med å lufte kjøttet på forhånd, steke, hvile osv. Men nå lurer jeg på hva mer jeg kan se etter i selve butikken, eller hos slakteren for den saks skyld, for å være sikker på å få skikkelig mørt og godt kjøtt. Er det noen triks?

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jo eldre kjøttet er, jo bedre er det når det skal stekes som biff. Jeg har aldri hørt at lyst kjøtt ofte er mørere, snarere tvert i mot - basislærdommen er at jo mørkere kjøttet er, jo mørere er det. Det er det imidlertid ikke så lett å se når kjøttet er pakket ferdig i butikken. Der ville jeg nok ha valgt kjøtt som var så nær utløpsdato som mulig.

Jeg går forresten alltid til slakteren når jeg skal ha kjøtt til biff. Stoler ikke på butikk-kjøttet.

Skrevet

Takk for svar :-)

Jo, jeg har også før hørt at mørkt kjøtt skulle være mørest, men på den siden jeg leste så stod det at lyst kjøtt skulle være best. Ikke lett å bli klok på ;-)

Jeg har ofte kjøpt kjøtt hos slakter, men det er faktisk ikke alltid det er mørt likevel. Selv om jeg spør hun som jobber der før jeg kjøper. Hun ser bare indignert på meg og sier at selvsagt er kjøttet mørt. Noe det altså er i 8-9 av 10 tilfeller, men det er kjempekjipt de gangene det ikke er det.

I butikkene føler jeg det er mer 50-50 om kjøttet er mørt nok eller ei. I går hadde vi biff av ytrefilet som mannen hadde kjøpt av merket Coop som var langt unna utløpsdato. Jeg synes ikke stykkene så noe særlig fine ut, og var skeptisk, men de var faktisk utrolig møre og gode, smeltet på tungen :-) Men bare et par uker før hadde vi kjøpt mørbrad fra Gilde som så helt nydelige ut og var bare 2-3 dager unna utlpøsdato, og de var skikkelig seige... Føler det er litt rulett å kjøpe kjøtt jeg, man vet rett og slett ikke helt hva en får. Er derfor jeg håpet å finne noen triks på hva jeg kan se etter i butikkene. Biff er jo så godt, men det er dyrt og det er utrolig kjipt å glede seg til en biffmiddag, og så er kjøttet seig :-(

Skrevet

Har samme erfaringer som deg, og det kan være skikkelig frustrerende. Spesielt er det jo nettopp de gangene en har invitert folk på middag at kjøttet er skikkelig seigt...

Eneste vi har vært borti som kan motbevise denne regelen, er disse frosne stykkene (litt store) som er importert fra Argentina og lignende, der har kjøttet vært deilig mørt hver bidige gang.

Skrevet

Vet du hva de heter og hvilke butikker som har dem? Greit å ha en "sikker vinner" til besøk ol. Som du sier, det er litt kjedelig å invitere til biff, og så er kjøttet seig akkurat da.

Skrevet

Rimi har hatt slike i hvert fall, husker dessverre ikke navn :/ du finner dem i frysedisken, men det eneste som er litt dumt er at det er lange "klubber" som jeg ikke får til å skjære fine biffstykker av. (Men jeg er heller ingen begavelse på kjøkkenet.. :) )

Skrevet

Personlig liker jeg best entrecote som biff;-) som ett tips hehe.

Det er den gamle biffen som er den møreste.Kjøp gjerne biff som er gått ut på dato om du kjøper vakuumpakket.Samtidig må stykkene være tykke,ellers blir deg seig okke som.

Ett tips er å ta litt sukker (en klype) på smøret før det smelter i panna om man har fått litt tynne biffer:)

Gjest irismor
Skrevet

Mitt triks er å la biffen ligge på benken i romtemperatur en god stund før det skal brukes.

Elgstek lar jeg ligge natten over før jeg steker den.

Skrevet

Jeg følger noen regler og de funker nesten alltid (99% av gangene).

- Kjøtt kan kjøpes i alle butikker, men styr unna billigmerkene.

- Jeg foretrekker de som heter indrefilet, ytrefilet eller entrecote,

- Kjøtt som er nedsatt til 50% pga kort utløpsdato er perfekt, vi spiser den samme dag som den går ut. Finner jeg ikke dette, kjøper jeg enten hos slakter eller den det står "ferdig mørnet" på.

- la biffen ligge åpnet i romtemperatur i minst 4 timer før det stekes.

- la kjøttet hvile like lenge som det stekes.

Blir biff her i dag også, deilig:)!

Skrevet

Takker for svar :-)

Jeg lar alltid kjøttet ligge lenge før det stekes, gjerne i 5-6 timer, men minst 3-4 timer. Og lar det alltid hvile i minst 10 minutter, gjerne 15-20.

Når jeg kjøper biff, og spesielt hos slakteren, så er stykkene like store, og jeg steker dem på helt make måte og gjør alt annet helt likt. Poenget er bare at likevel blir kjøttet noen ganger seigt, og det skjer oftere på butikk-kjøtt enn kjøtt fra slakteren. Så jeg tror jeg gjør alt rett, det er bare at ikke alt kjøtt later til å ha samme kvalitet, eller mørhet.

Hørte en gang at man kunne mørne kjøtt mer ved å la det ligge i surmelk i noen timer. Noen som har forsøkt det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...