maimora Skrevet 11. august 2011 #1 Skrevet 11. august 2011 Så på fødeavdelingen på tvn i går, og der er det visst helt vanlig med epidural, sånn før de får rier omtrent. Er det så "enkelt" å føde etter å fått epidural? Syns de ser meget avslappet ut, og presser uten en lyd, som om det er verdens enkleste ting. Kjenner man virkelig ingenting etter å fått epidural, eller hvordan fungerer det der?
2 prinser og et nurk på vei Skrevet 11. august 2011 #2 Skrevet 11. august 2011 Hei.. Eg hadde det med nr 1(han blir 8 år),men fikk besje om man må ha 2 cm åpning eller veldig store utholdige smerter.Å har hørt at etter 6 cm åpning så har du kommet for langt til å få de. Men det er ikke så "lett" med epiduralen i slutten for dei tar ned dosen når pressriene komme slik at du skal kjenne at du har rier og må presse. Dei gjorde vertfall det på meg. Uten en lyd vil eg ikke påstå det blir men folk er forskjellige så det vil eg tro komme helt ann på personen.
30kg opp, 2,5kg baby ut.. Skrevet 11. august 2011 #3 Skrevet 11. august 2011 jeg hadde det helt forferdelig før jeg fikk epidural, de bestemte faktisk at jeg skulle ha det for meg, for jeg var omtrent ikke kontaktbar. Med epidural var det som å komme til paradis, joa de skrudde ned til pressingen, men jeg kjente fortsatt ingenting, og presset helt utmerket på kommando fra jordmor:)
Sassy Mamasita Skrevet 11. august 2011 #4 Skrevet 11. august 2011 Tusen takk til dere som skriver her! Har gruet meg skikkelig til å føde, og føler meg litt bedre etter å ha lest dette!
Anonymor Skrevet 11. august 2011 #5 Skrevet 11. august 2011 Hei! Ja, det har jeg også lurt på etter å ha sett Fødeavd. Men jeg hadde selv epidural , fikk den da åpningen var rundt 3-4 cm - og ble tatt fra den da jeg hadde 10 cm. Og da de tok den fra meg lå jeg en time å presset. - Det var ikke spesielt deilig for å si det sånn. Jeg både stønnet, hylte og peste. Å for å si det rett ut så kjentes det ut som om musa mi skulle eksplodere!! - Ulempen med epiduralen er jo at riene kan dabbe av, og at man ikke får pressrier slik at man må presse uten rier. Og i værstefall at hele fødselen dabber av....... Men nå skal jeg snart til "pærs" igjen, å da håper jeg på epidural igjen
30kg opp, 2,5kg baby ut.. Skrevet 11. august 2011 #6 Skrevet 11. august 2011 ..som jeg skrev lenger opp, det kan gå helt fint å presse uten rier:)
Rosa-07 Blå-11 Skrevet 11. august 2011 #7 Skrevet 11. august 2011 Hei, Jeg fikk epidural da jeg fødte min første. Ble satt igang med drypp og fikk etterhvert riene så tett at jeg ikke fikk noen pause..ikke særlig behagelig! Ble tilslutt tilbudt epidural av jordmor som bf takket ja til. hehe.. og glad er jeg for det! Epiduralen tok toppen av riene og jeg fikk litt pause i mellom, men måtte fortsatt puste meg gjennom riene og kjente dem godt!Hadde ikke sjangs til å prate eller noe mens riene pågikk! Hadde ikke nedsatt følelse i bena (som jeg har hørt/lest at noen får) og kunne fint stå på bena. Om jeg fikk sparsomme doser i forhold til de på Fødeavd. eller om det bare er slik epiduralen virker på meg vet jeg ikke, men om jeg trenger epidural denne gangen også så håper jeg på samme virkning. =)
2 prinser og et nurk på vei Skrevet 11. august 2011 #8 Skrevet 11. august 2011 Når eg fikk epiduralen gjekk eg rundt på sjukehuset etterpå til eg følte eg skulle basje. Så når eg kom opp på føden ijen å sa de ville dei sjekke meg å da hadde eg 8-9 cm åpning å MÅTTE presse for å få ungen fortest mulig ut. fikk epiduralen 11.30 ca og 16.05 var gutten ute så gjekk veldig fort,men kjente ikke mellomriene før pressriene kom å de var DEILIG håper å få samme opplevelse denne gang vist dei klare sette den på meg. Lenge ijen enda bare såvidt begynt å vokse føle eg.
Mrs. Bouquet Skrevet 11. august 2011 #9 Skrevet 11. august 2011 Det var like jævlig å presse ut melonen med og uten epidural. Så for min del hadde det ingenting for seg, for det var pressriene som var mest traumatiske for min del.
Glaciera Skrevet 11. august 2011 #10 Skrevet 11. august 2011 Jeg hadde epidural med første gang - det tok så innmari lang tid at legen insisterte på at jeg skulle ha det sånn at jeg skulle ha noen krefter igjen til pressriene. Det gjør jo fortsatt vondt å føde, men tiden fra jeg fikk satt epidural til pressriene begynte fikk jeg faktisk hvile godt. Det tok over 8 timer fra de satte det til babyen kom, og det kan jo godt hende at epiduralen har bidratt til at det tok såpass lang tid. Andre gang fødte jeg uten smertestillende. Det gikk mye fortere andre gang, og det var en bedre fødsel syntes jeg. Hadde mer kontroll underveis, og kom meg mye fortere til hektene etterpå. Og fikk mye mer naturlig adrenalin, som er digg! Hvis jeg kan velge kjører jeg uten smertestillende denne gangen også. Når epidural brukes til andre ting enn fødsler (feks forskjellig dagkirurgi), har jeg inntrykk av at man forteller en hel del mer om mulige bivirkninger enn det man gjør til fødekvinner. Aner ikke hvorfor.
respektatauten Skrevet 11. august 2011 #11 Skrevet 11. august 2011 jeg fikk epidural på 7-8cm.. den virket etter en halv times tid og tok egentlig bare toppen av riene, hadde full følelse i både beina, huden og i underlivet.. jeg kjendte jo selvfølgelig riene, men smerte messig så var det på nivå med de jeg hadde da jeg dro på sykehuset.. kom inn med 5cm åpning, ungen var ute på 2,5time etter vi kom på sykehuset, så epiduralen fikk virke i ca 30 minutter før jeg hadde full åpning.. har ingen planer om å takke nei til epidural denne gangen, men om ting går like fort skulle jeg nok klart det uten.. i usa gir de deg virkelig sterke doser, mye høyere enn det de noen gang kommet til å gi på norske sykehus!! her kjenner men fortsatt riene, men smerten blir dempet til det "ubetydlige" i forhold til hvordan du opplever smertene før du får epiduralen ellers pleier de å skru av epiduralen når du skal presse, samtidig som at epiduralen ikke fungerer godt som smertestillende på strekksmertene i underlivet i det ungen skal ut.. men når en kommet dit hen at pressinga begynner fokuserre du på noe helt annet enn smerten!
camillah 2 små Skrevet 12. august 2011 #12 Skrevet 12. august 2011 Jeg ble litt overraska da jeg så en episode fra Fødeavdelingen i USA, det virket jo nesten som om jordmødrene pusha epidural på mødrene! Jormødrene jeg har møtt her i landet har jammen vært mer tilbakeholdne.. Det er kanskje noen kulturforskjeller mellom USA og Norge?
gullgutt08prinsesse11 Skrevet 12. august 2011 #13 Skrevet 12. august 2011 Jeg fikk epidural når jeg fødte første gang, fordi det var i seteleie, da får du ikke velge, da må du ha epidural.Jeg hadde 8 cm åpning da jeg kom inn, så jeg fikk epidural med en gang.( Hadde gått i over et døgn med rier da.) Jeg synes det hjalp utrolig godt. Jeg kjente ikke noe særlig til riene,og presset ut babyen på 50 min, uten egentlig noe smerte.Ingen hyling å skriking:) For meg var epidural verdt gull:) Lykke til:)
kirsty*2barnsmamma Skrevet 12. august 2011 #14 Skrevet 12. august 2011 Jeg fikk epidural når jeg hadde bare 1-2 centimeter pga veldig sterke rier, men kroppen ville ikke åpne seg. Jeg hadde noen helt sinnsyke rier som kom hvert 20 sekund, fikk ingen pauser og det var helt utholdelig. Men da epiduralen ble satt forsvant smertene totalt, så i de neste 22 timene drev de å skrudde opp dryppet mer og mer, men jeg kjente ingenting. Kunne se på skjermen at jeg hadde rier, men null smerte Desverre endte dette i akutt ks fordi jeg hadde for smalt bekken, men det gjorde ks enklere for da visste vi at nålen satt riktig i ryggen og at spinal bedøvelsen ved ks da ville virke helt perfekt Jeg vet at de som har skikkelig fødselsangst kan få skikkelig bedøvelse, også når de presser, så god at de ikke kjenner noe... det er jo godt å vite om
Aina87 Skrevet 12. august 2011 #15 Skrevet 12. august 2011 jeg fikk epidural da jeg hadde 3-4 cm åpning tror jeg... ene rumpeballen og beinet "sovnet" og det var veldig ubehagelig.. etter epiduralen stoppet fødselen litt opp, men så tok de vannet og da gikk det fort.. jordmora sa til meg at epiduralen ikke kom til å virke når ungen begynte å nærme seg utgangen siden den da var så langt nede.. under pressriene tror jeg ikke epiduralen hadde noen virkning.. neste gang tror jeg at jeg vil ha epidural igjen, siden det var veldig godt å få en "pause" under riene..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå