Stolt mamma for første gang Skrevet 11. august 2011 #1 Skrevet 11. august 2011 Lille snupp har alltid hatt avføring svært sjelden, gjerne nesten to uker i slengen før bleia kom. Men brydde meg ikke så lenge hun hadde d greit, og det kun var mm. Nå er hun 6 mnd å trenger mer mat. Men magen henger ikke med. Hun får ikke i seg nok væske virker det som. Men hun vil ikke ha vann, juice eller melk. Bare ammes på siden av. Svisker kaster hun nærmest opp av. Hvor lenge kan jeg la det går før jeg må ty til klyster tro? Andre med erfaringer fra babyer med så hard mage? Hvordan løste dere det?
Stolt mamma for første gang Skrevet 11. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 11. august 2011 ja hun reagerer på smaken virker d som
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 11. august 2011 #4 Skrevet 11. august 2011 Malt er jo bra å gi dem, nå som mini her spiser grøt/barnemat, pleier vi å blande i litt malt i det. Når det gjelder vannet, så kan du jo prøve å dryppe litt sitrondråper i vannet? Eller blande i mm, og tynne ut mm for hver gang? Vi gjorde det med mme. Eller starte å gi litt vann på tskje, og tutkopp etterpå, her virket vist det mer spenende, og vannet ble akseptert innen en uke. Annet som kan hjelpe mot treg/forstoppet mage, som har hjulpet her: Sviskesaft på babyglass blandet inn i grøt/mat, sterk kald kaffe (da bør det gis med ml sprøyte, for er fint lite godt, men hjelper utrolig bra) og masering av mage, rygg og fotbladene.
LoveInMyTummy Skrevet 11. august 2011 #5 Skrevet 11. august 2011 Hei! Jeg brukte ei skje med olivenolje i grøten til største snuppa da hun var baby. Da ble det bæsjing hver dag;-)
Skaubinna Skrevet 11. august 2011 #6 Skrevet 11. august 2011 Hei! Her har jeg slitt med det samme med min snuppe. Fikk alltid høre hvor fint det var å fullamme lengst mulig, og det gjorde jeg også frem til hun var 5,5 mnd. Da tenkte jeg å begynne å prøve med smaksprøver.......og da var helvete i gang..... Hun har altså vært så fortoppet stakkars at hun har hylt i smerte når hun har bæsjet. Har prøvd masse forskjellig, og vært hos legen etc. Det vi gjorde var: Ga henne 4 mnd mat og kun dette. Hun fikk grønnsakspure blandet med mm, nesten flytende. Samme med gulrotpastinakk og grøt. Alt så og si flytende og med mm. I grøten hadde jeg rapsolje. Jeg blandet noen ts med malt i mm på flaske. Dette hjalp ikke alltid, og jeg ga henne sviskesaft på flaske også. Heldigvis eeeelsker hun dette! Legen sa jeg måtte prøve å få i henne 1 liter (!!!!) væske pr dag, inkl mm. Følte at jeg ikke gjorde annet enn å løpe etter henne med vann eller mm. Hadde hun ikke hatt avføring på 4 døgn, ga jeg henne microklyster. Dette i samråd med legen. Det er ikke noe farlig å gi babyene dette i de periodene det tar før tarmene venner seg til annen næring enn mm/mme. Etterhvert som hun og tarmene vennet seg mer og mer til maten, tyknet jeg det hun fikk litt etter litt, fulgte med på avføring og fortsatte slik. Jeg fikk beskjed om at hun burde ha avføring minst hver tredje dag, helst hver dag. Så roet jeg meg ned selv, bekymret meg mindre.....og nå går det seg til! Vi er ikke i mål ennå, hun er nå 7 mnd. Men, vi har nå avføring hver dag, og hun spiser nå 6 mnd grøt og frukt. Et måltid på¨dagen er fremdeles grønnsakspure for 4 mnd, men dette skal jeg visst fortsette med til hun tåler fullt ut matglass osv. Så nå introduseres det nye ting et par ganger i uken. Sakte og forsiktig. Og det går forløpig fint! Så, det jeg vil frem til, er at noen bebbisser trenger litt lenger tilvenning enn andre, men det går seg til! Jeg gir tran også, tenker at olje smører tarmene. Hun er ikke kjempebegeistret, men det får så være. Ikke bekymre deg for mye er mitt råd, og gi ungen microklyster som anvist på pakningen om det går mer enn 4-5 døgn. Det er ikke farlig og skader ikke tarmer eller tarmfunksjon for den korte perioden du evt må bruke dette. Og hør selvfølgelig med hs/lege da jeg ikke er noen av delene:-) Har du flere spm rundt dette, spør i vei, jeg har mange råd;-) Et av dem har vært akupunktur.....men dette vet jeg flere er skeptiske til. (det er en annen historie). Lykke til!
C.L.H85 Skrevet 11. august 2011 #7 Skrevet 11. august 2011 Vesla mi er ikke videre begeistra for sviskemos, men jeg blanda noen ts med det i banangrøten... Og da ble det fart på sakene;)))
Stolt mamma for første gang Skrevet 11. august 2011 Forfatter #8 Skrevet 11. august 2011 Tusen takk for mange gode svar. Skal teste flere av dem, og starte med et klyster slik at hun får tømt seg skikkelig en gang. Har kviet meg veldig men hun virker ikke i form så tror magen plager henne. Men veldig vanskelig å skille om det er det eller tenner... Helsesøster ga også et råd som sikkert kan være fornuftig: gi to små måltider grøt, en morgen og kveld, i steden for å stappe i henne et stort måltid på kvelden. Verdt å prøve...prøver alt for å si det slik
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå