Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer å få skrevet hele foreldreretten på dette barnet over på meg slik at jeg får hele permisjonen (pappa vil ikke ha)

Kommer IKKE til å kreve noe som helst økomonisk kompensasjon, fordi vi bor sammen og ønsker ikke å svindle noen.

Eneste vi vil er at ungen ikke skal bli straffet for at far ikke føler seg i helsemessig god nok form til å ta seg av et lite barn alene.

Han har til tider nok med seg selv, men vi er veldig usikre på om vi får lov til å overføre permisjonen til meg siden reglene er så strenge...

I det permisjonen er over kommer vi til å skrive foreldreretten halveis over på ham igjen.... Er dette lov tror dere?

Fortsetter under...

Det et vilkår i loven at mor kun får hele fedrekvoten dersom foreldrene ikke bor sammen.

Jmf § 14-15 første ledd:

"Hvis en av foreldrene er alene om omsorgen, har han eller hun rett til å ta ut foreldrepenger den gjenværende delen av stønadsperioden."

Retningslinjene:

"Denne bestemmelsen regulerer situasjonen der en av foreldrene er alene om omsorgen for barnet fra fødselen eller omsorgsovertakelsen, eller blir alene om omsorgen i løpet av stønadsperioden. Med ”alene om omsorgen” menes at foreldrene ikke bor sammen, eller at mor eller far er enslig adoptant eller at en av foreldrene er død. "

Dersom far ikke kan ta seg av barnet pga egen sykdom/funksjonshemning el. så må det dokumenteres med legeerklæring at han er helt ute av stand til å ta seg av barnet.

Da kan fedrekvoten overføres til mor.

Når NAV vurderer retten til stønader i forbindelse med fødsel er det helt uvesentlig hvem som har foreldreretten eller ikke. At mor har hele foreldreretten jmf folkeregistereret har ingen betydning så lenge foreldrene faktisk bor sammen når man søker om stønaden. Man er ikke å anse som alene om omsorgen når man bor sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...