Gå til innhold

Trøske eller bare litt melkebelegg på tunga?! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Er livredd for å få trøske og sopp på brystene :-/

Lillemor har som regel alltid litt hvitt belegg på tunga, men jeg har hele tiden tenkt at det bare er melken som gjør det.

Hun har ikke noe belegg ellers i munnen.

Jeg tror ikke jeg har sopp på brystene, men kjenner innimellom en voldsom prikking som nesten er litt vond, samtidig som brystvortene blir litt hardere og det kjennes ut som om brystene på en måte trekker seg sammen. Er det utdrivningsrefleksen kanskje? (håper det!) Kommer med jevne mellomrom selv når jeg ikke ammer.

Om det er sopp er det vel mer smertefullt og som stikk langt innover, er det ikke?

Har hatt en del sopp både nedentil og mellom tærne, derfor har jeg vært veldig nøye med hygiene og også tatt melkesyrebakterier som kosttilskudd hver dag. Men er som sagt skikkelig redd for å få sopp i matfatet også! Grøss.

Håper noen har god peiling:)

Fortsetter under...

Hei:)

Den prikkingen er utdrivningsrefleksen, du beskriver den veldig godt. Det kjennes hvertfall sånn for meg når melka "slipper" og babyen virkelig begynner å die.

Min (meget smertefulle) erfaring med sopp er som følger:

Jeg trodde det var morsmelksbelegg i tre uker, og behandlet det ikke. Det viste seg etterhver at det var sopp. Problemet var at i tillegg hadde jeg såre brystvorter, der soppen virkelig satte seg og skapte store, gapende sprekker i brystvorta. Det gjorde så vondt å amme at det føltes som jeg kjørte brystvorta gjennom en kjøttkvern gang etter gang under hver eneste amming.

Forskjellen mellom sopp og morsmelksbelegget sånn jeg ser det, er at mm-belegget er ikke så kraftig hvitt som soppbelegget. Jeg ble også rød i området rundt selve brystknoppen (på det brune) da babyen hadde sopp.

Uansett: hvis du lurer: kontakt lege eller helsesøster. Du ønsker virkelig ikke å få sopp på brystvortene!

Jeg tror at et relativt heftig sjokoladeinntak ikke akkurat hjalp forebyggende på soppen, så det holder jeg meg unna når søtsuget hiver seg over meg under ammingene nå.

Håper det bare er det uskyldige morsmelksbelegget:)

Ah, takk for svar!

Godt å høre at det er utdrivningsrefleksen jeg kjenner.

Jeg stikker på helsestasjonen i morgen, så får jeg starte med noe behandling ASAP om det er trøske. Sopp vil jeg ikke ha nei!

Satser på at det ordner seg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...