Gå til innhold

Fødeavdelingen på TVN. Hvorfor ligger alle på ryggen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De liker vel å ligge på ryggen da? Kanskje det er vanligere der? Det er også gaanske vanlig med epidural der, og de setter det så fort de kan, og det er ikke vanlig med lange fødsler så de gjør det de kan for at det ikke skal ta så lang tid. Litt rart det der, at det ikke er likt som Norge.

Annonse

Det er en kjent sak at mange fødsler i usa ender i keisersnitt fordi sykehuset tjener mest penger på keisersnitt.. desverre. Har en del venninner som velger å føde hjemme fordi de ikke orker "prestasjonsmaset" og epiduralmaset på amerikanske sykehus.

For de fleste så er det forsikringen som betaler.

Jeg kjenner en som opplevde blødning i uke 11 mens hun var på ferie i USA, regningen for legebesøket med UL kom på 35 000 kr. Hun var svært glad hun hadde reiseforsikring, for å si det slik...

Ja, men fødsler sorterer vel under nødvendig helsehjelp som skal dekkes av medicAID for de som ikke har forsikring?

Ikke at det er paradis, akkurat..Opphold på sykehus etter fødsel f eks, er ikke regnet som nødvendig..

Jeg er kjempeglad for at jeg bor i norge, jeg har forstått det slik at jeg ikke engang skal betale egenandel for svangerskapskontrollene (har ikke kommet så langt at jeg har vært til lege ennå).

14:06

Koster ingenting med kontroller. Det koster heller ikke noe for lege og legevakt fram til barnet er 16 år. (Hvis det er barnet som er sykt)

Jeg er veldig glad jeg bor i Norge. Fantastisk permisjonsordning også!

Annonse

Det jeg har stusset mest over når det gjelder "Fødeavdelingen" fra USA, er at det virker som om ingen av dem har vondt.

De kommer inn og legger seg i senga. Får bedøvelse og blir liggende der og bare VENTE til de får beskjed om å presse. Ser ikke ut som om de har noen som helst smerter i det hele tatt, bare at de kjeder seg litt fordi fødslene drøyer så jævlig....

Jaja... Uansett glad jeg bor i Norge, som mange av de over her skriver...

Ja det har jeg og reagert på. De ser ikke ut til å ha noe som helst ubehag, bare venter på å presse. Vi ser aldri at de har noen rier, men det er jo godt mulig de har vonde rier, bare at de ikke viser det på tv. Også at de hyler sånn når de presser. Jeg hadde riktignok epidural og kjente nesten ikke underlivet mitt, men de sier jo st det føles bedre så snart man kan presse? Jaja. Man skal ikke tro søt man ser på tv. :)

Det blir ikke mange naturlige fødslene der på klinikken har jeg sett. nei, nå har du lgget i 2 timer uten at du har fått full åpning, så vi kjører på med litt pitocin slik at det blir litt fortgang i sakene.. herregud.. de griper inn i hver fødsel der borte. og kvinnene ligger der bare og tuller og ler med hele slekta omtrent og kjenner ikke engang at det rykker i livmora.. alle fødslene der borte blir jo dermed risikofødsler. så fort de setter epidural eller drypp så er de jo over i en helt annen gruppe.

Spørsmålet er vel om det er aksept for noe annet, om man skulle ønske det. Kan f eks ikke huske å ha sett muligheter til å kunne innta andre fødestillinger (saccosekk, fødekrakk o.l.) i denne serien..

Aner ikke, men vil gjette det har å gjøre med hva som er billigst for sykehuset...

Vet ikke hvor mye selvbestemmelse de har, men vil uansett gjette at de der, som i Norge, har klare preferanser på hvordan kvinnene skal føde.

synes det virker som fine fødsler jeg, og litt forutsigbare. I norge er man jo prisgitt hva jordmor er villig til å imøtekomme deg på, noe som jeg synes er rimelig drøyt. Krysser fingrene for at jeg møter på en liberal jordmor, som ikke ønsker folk mer smerte enn nødvendig:)

orker ikke typen "kvinner er kvinner verst"....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...